ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλες ζημίες σε επιχειρήσεις λόγω πτώσης της στάθμης του Ρήνου

megales-zimies-se-epicheiriseis-logo-ptosis-tis-stathmis-toy-rinoy-2288414

Τις άμεσες οικονομικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής επιβεβαιώνουν οι εταιρείες που παραλαμβάνουν και παραδίδουν εμπορεύματα στις οικονομίες της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης μέσω του Ρήνου. Η παρατεταμένη ξηρασία από το καλοκαίρι προκάλεσε πτώση της στάθμης του νερού στον Ρήνο σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, δυσχεραίνοντας δραματικά την παράδοση καυσίμων, βιομηχανικών υλικών και εμπορευμάτων στη Γερμανία, στη Γαλλία και στην Ελβετία.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες μεταφέρονται περίπου 100.000 τόνοι σε καύσιμα τύπου ντίζελ μέσω του Ρήνου από το λιμάνι του Ρότερνταμ, επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg. Από τον Ιούλιο, όμως, η στάθμη του νερού κινούνταν σε επίπεδα χαμηλότερα του μέσου όρο, με αποτέλεσμα να μην μπορούν τα ποταμόπλοια να μεταφέρουν εμπορεύματα με όγκο μεγαλύτερο του 20% της μεταφορικής τους ικανότητας. Αν και η στάθμη του νερού στον δεύτερο μεγαλύτερο σε μήκος ποταμό μετά τον Δούναβη έχει ανέβει εδώ και μία εβδομάδα χάρις στις βροχοπτώσεις του Δεκεμβρίου, οι επιπτώσεις στην κερδοφορία των εταιρειών είναι ήδη αισθητή. Ο όμιλος BASF ανακοίνωσε πως η χαμηλή στάθμη του νερού στον Ρήνο θα της στερήσει 200 εκατ. ευρώ από την κερδοφορία του δ΄ τριμήνου του έτους, υπερβαίνοντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών. Μέσα στο γ΄ τρίμηνο, τα κέρδη της BASF είχαν ήδη διολισθήσει κατά 50 εκατ. ευρώ εξαιτίας των δυσκολιών στη μετακίνηση των ποταμόπλοιων.
Το οικονομικό κόστος που υπέστησαν εταιρείες από τη μείωση της στάθμης του νερού στον Ρήνο έχει δύο διαστάσεις.

Η πρώτη αφορά τις μεγαλύτερες μεταφορικές δαπάνες που συνεπάγεται η αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών για την παράδοση εμπορευμάτων και κυρίως καυσίμων. Κατά δεύτερο λόγο υπήρξαν μεγάλες ανατροπές στην παραγωγική αλυσίδα αρκετών εταιρειών, διότι απλά δεν ήταν δυνατή η πρόσβαση στα σημεία εκφόρτωσης (λόγω της χαμηλής στάθμης του νερού). Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα είναι η Thyssenkrupp. Η γερμανική χαλυβουργία ανακοίνωσε πως λόγω «ανωτέρας βίας» (λόγω Ρήνου) δεν μπορούσε να παραδώσει πρώτες ύλες στο εργοστάσιο του Ντούισμπουργκ, μιας πόλης στο κρατίδιο της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας. Λόγω αυτού, η Thyssenkrupp προειδοποίησε πως θα υπάρξουν συνέπειες στην κερδοφορία του ομίλου μέσα στο α΄ εξάμηνο του 2019, σύμφωνα με τη Ρουθ Μπένκτερ της Marketwatch.

Προβλήματα αντιμετώπισε, επίσης, η Ελβετία. Δεδομένου ότι η χώρα προμηθεύεται τα δύο τρίτα του πετρελαίου ντίζελ και το ένα τρίτο της βενζίνης μέσω του Ρήνου, η ελβετική κυβέρνηση αναγκάστηκε να καταφύγει στα στρατηγικά της αποθέματα τον Οκτώβριο για να αναπληρώσει κενά στην προσφορά καυσίμων. Ανάλογα μέτρα ελήφθησαν από τη γερμανική κυβέρνηση, χρησιμοποιώντας 150.000 τόνους πετρελαίου ντίζελ και 70.000 τόνους βενζίνης από τα στρατηγικά της αποθέματα. Ο Ρένερ Σιλ, πρόεδρος της αυστριακής πετρελαϊκής εταιρείας OMV AG, είχε αποδώσει εν μέρει την αύξηση των τιμών του ντίζελ στη μείωση της εμπορικής κινητικότητας του Ρήνου. Ο Ρήνος ξεκινά από την Ελβετία και καταλήγει στη Βόρεια Θάλασσα από την Ολλανδία, επηρεάζοντας την καθημερινότητα και τη δραστηριότητα 25 εκατ. ατόμων. Προκειμένου να εξομαλυνθεί η διακίνηση καυσίμων, το υπουργείο Μεταφορών της Γερμανίας ζήτησε από τα κρατίδια να καταργήσουν προσωρινά την απαγόρευση της οδικής μεταφοράς καυσίμων τις Κυριακές και τις αργίες.