ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μισθοί, συντάξεις στον αυτόματο «κόφτη» δαπανών

tsakalotoslagarde

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Τα βασικά στοιχεία της ελληνικής πρότασης έστειλε την Κυριακή ο Ευκλείδης Τσακαλώτος στους υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, περιγράφοντας τον τρόπο λειτουργίας του μηχανισμού εκτάκτων μέτρων, δίνοντας περισσότερα εχέγγυα και κάνοντας πιο συγκεκριμένο τον τρόπο της αυτόματης λειτουργίας του.

Σύμφωνα με το σχετικό έγγραφο που είναι εις γνώσιν της «Κ», η ελληνική πρόταση έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά.

Πρώτον, δεν εξαιρεί τις βασικές κρατικές δαπάνες. Δηλαδή, μισθούς και συντάξεις, αλλά μόνο λίγες κατηγορίες κοινωνικών δαπανών. Αυτό σημαίνει ότι όλες οι άλλες κρατικές δαπάνες θα μειώνονται ανάλογα, έτσι ώστε να γίνεται η διόρθωση της δημοσιονομικής απόκλισης. Δεύτερο σημαντικό σημείο είναι ότι ο δημοσιονομικός εκτροχιασμός –αν υπάρχει– θα κρίνεται από τα αποτελέσματα της ΕΛΣΤΑΤ που πάντα κρίνει την προηγούμενη χρονιά.

Η πρόταση αναφέρει ότι την 30ή Απριλίου κάθε έτους, ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών θα πρέπει να συντάσσει μία έκθεση, η οποία και θα δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και θα κοινοποιείται στη Βουλή και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σε αυτή την έκθεση θα πρέπει να είναι ξεκάθαρη οποιαδήποτε απόκλιση μεταξύ του στόχου που έχει οριστεί και του πραγματικού αποτελέσματος του έτους. Εως τις 31 Μαΐου θα πρέπει να έχει εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα με τα μέτρα που θα εφαρμόζονται από 1η Ιουνίου. Επίσης, στην ελληνική πρόταση περιλαμβάνεται αναλυτική καταγραφή του πώς υπολογίζεται το αποτέλεσμα του προϋπολογισμού, ώστε να μην υπάρχει καμία αμφιβολία για το τι προσμετράται και τι εξαιρείται.

Το γεγονός όμως ότι αφετηρία της λειτουργίας του μηχανισμού είναι μία έκθεση της ελληνικής κυβέρνησης μπορεί να προκαλέσει σχόλια για το κατά πόσο αυτόματα θα λειτουργεί στην πράξη αυτός ο μηχανισμός.

Tο Προεδρικό Διάταγμα

Εάν ο υπουργός Οικονομικών δεν εκδώσει το Προεδρικό Διάταγμα, τότε αυτοδίκαια λόγω νομικής δέσμευσης θα ισχύουν από μόνα τους τα μέτρα χωρίς να μεσολαβεί η ελληνική κυβέρνηση ή οποιαδήποτε ελληνική απροθυμία. Ομως είναι σαφές ότι θα πρέπει προηγουμένως να έχει υπάρξει η έκθεση του υπουργού Οικονομικών, στην οποία θα καταγράφεται με σαφήνεια η δημοσιονομική απόκλιση και σε αυτό το σημείο μπορεί η ελληνική πρόταση να μην γίνει αποδεκτή.

Συγκεκριμένα, αν η έκθεση διαπιστώνει ότι υπάρχει απόκλιση μικρότερη ή ίση με το 0,25% του ΑΕΠ, τότε δεν θα χρειαστούν περαιτέρω μέτρα. Αν η απόκλιση είναι από 0,26%-0,75%, τότε θα χρειαστούν μέτρα 0,5% του ΑΕΠ. Αν η απόκλιση είναι από 0,76%-1,25% τότε θα χρειαστούν μέτρα 1% του ΑΕΠ. Αν η απόκλιση είναι 1,26%-1,75% του ΑΕΠ, τότε θα χρειαστούν μέτρα 1,5% του ΑΕΠ, ενώ αν η απόκλιση είναι 1,76%-2,25% του ΑΕΠ τα μέτρα θα είναι 2% του ΑΕΠ.

Δύο εξαιρέσεις

Η ελληνική πρόταση προβλέπει δύο εξαιρέσεις της λειτουργίας του αυτόματου μηχανισμού. Πρώτον, σε περίπτωση φυσικών καταστροφών ή ανωτέρας βίας τον προηγούμενο χρόνο με οικονομική συνέπεια που ξεπερνά το 0,5 του ΑΕΠ, τότε υπάρχει η δυνατότητα να μην εφαρμοστεί ο μηχανισμός αλλά μόνο με τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών. Το δεύτερο σημείο είναι πολύ πιο ασαφές, καθώς αναφέρει ότι σε περίπτωση μεγάλης στέρησης στην ανάπτυξη του ΑΕΠ προβλέπει αντίστοιχη αυτόματη τροποποίηση του μηχανισμού.

Συγχρόνως, οι οκτώ κατηγορίες που εξαιρεί η πρόταση από τον μηχανισμό συνδέονται με τη βασική λειτουργία του κράτους, όπως επιδόματα ανεργίας, έξοδα υγείας και άλλες παρόμοιες που είναι αρκετά περιορισμένες.