Δυσκολότερο το «πείραγμα» της αντλίας στα βενζινάδικα

Δυσκολότερο το «πείραγμα» της αντλίας στα βενζινάδικα

2' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Φραγμό στο φαινόμενο των «πειραγμένων» αντλιών, οι οποίες κλέβουν από τον καταναλωτή και στερούν σημαντικά έσοδα από το Δημόσιο, επιχειρεί να βάλει τροπολογία που κατατέθηκε χθες στο νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις. Η τροπολογία επιχειρεί να αντιμετωπίσει όλο το κύκλωμα καταδολίευσης ή αλλοίωσης του εξοπλισμού των οργάνων μέτρησης καυσίμων από τον πρατηριούχο μέχρι τους εμπόρους και τους κατασκευαστές, προβλέποντας αυξημένα διοικητικά πρόστιμα, ποινή φυλάκισης και αφαίρεση αδείας υπό προϋποθέσεις. Από τα στοιχεία της αγοράς προκύπτει ότι οι «πειραγμένες» αντλίες κλέβουν από τον καταναλωτή σχεδόν το 10% της ποσότητας που πληρώνει.

Ωστόσο, η τροπολογία δεν εξαντλεί τα περιθώρια αποτελεσματικής παρέμβασης, διατηρώντας αποκλίσεις από αντίστοιχα μέτρα που εφαρμόζονται σε άλλα κράτη -μέλη της ΕΕ, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα στην αγορά, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω τροπολογία καθίσταται αναγκαία επειδή εξακολουθεί να μην λειτουργεί το σύστημα εισροών – εκροών, με αποτέλεσμα η όποια αποτελεσματικότητα να εξαρτάται από τη δυνατότητα του κρατικού μηχανισμού να πραγματοποιήσει εκτεταμένους ελέγχους. Για παράδειγμα, η τροπολογία επεκτείνει την απαγόρευση έκδοσης αδείας για πρατήρια που τους έχει αφαιρεθεί λόγο «πειραγμένης» αντλίας σε συγγενή μέχρι και δευτέρου βαθμού όχι όμως για τρίτους, αφήνοντας παράθυρο για επαναδραστηριοποίηση μέσω τρίτων «αχυρανθρώπων», κάτι που συνηθίζεται στην αγορά καυσίμων. Εντύπωση επίσης προκαλεί η εμφανώς διακριτή ευνοϊκή μεταχείριση του υγραερίου έναντι των άλλων καυσίμων. Ενώ η επιτρεπτή απόκλιση στις μετρήσεις για βενζίνες και πετρέλαια περιορίζεται στο 1,5%, στο υγραέριο το αντίστοιχο όριο είναι διπλάσιο (3%).

Βασικός στόχος της προτεινόμενης τροπολογίας, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, είναι να αρθούν οι επικαλύψεις και να τιμωρηθεί ο κατ’ επάγγελμα και κατά συνήθεια τέλεσης των αδικημάτων καταδολίευσης των μετρητών (αντλίες), ο πραγματικός δράστης τους, έτσι ώστε να μην μπορεί να επαναδραστηριοποιηθεί στην αγορά εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων, ούτε ο ίδιος ως φυσικό πρόσωπο, ούτε ως μέσω της συμμετοχής του σε νομικά πρόσωπα με οποιονδήποτε τρόπο. Η απαγόρευση επεκτείνεται μέχρι και τους συγγενείς δευτέρου βαθμού για μία δεκαετία, καθώς και η επιβολή μεγαλύτερων διοικητικών προστίμων. Ο εντοπισμός ιχνών καταδολίευσης καθώς και η μη εγκεκριμένη τροποποίηση εξαρτημάτων που επηρεάζουν τα μετρολογικά δεδομένα συμπεριλαμβάνονται στις διατάξεις περί ποινικών και κολάσιμων πράξεων. Η κατ’ επάγγελμα και κατά συνήθεια τέλεση των σχετικών αδικημάτων τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών ετών.

Τα μέσα καταδολίευσης ή αλλοίωσης κατάσχονται και επιβάλλεται στον κάτοχο της αδείας διοικητικό πρόστιμο ύψους 30 χιλιάδων ευρώ για κάθε μετρητή. Συγχρόνως, αφαιρείται υποχρεωτικά οριστικά η άδεια λειτουργίας της εν λόγω επιχείρησης. Δεν επιτρέπεται η χορήγηση νέας άδειας λειτουργίας παρόμοιας επιχείρησης στον ίδιο χώρο στον παραβάτη ή σε σύζυγο ή σε συγγενείς αυτού μέχρι δευτέρου βαθμού εφόσον ο χώρος ή οι εγκαταστάσεις είναι ιδιοκτησίας του.

Οποιος εμπορεύεται, παραχωρεί, κατασκευάζει ή εγκαθιστά τα μέσα για τη διάπραξη του σχετικού αδικήματος τιμωρείται και με διοικητικό πρόστιμο 100 χιλιάδων ευρώ.

Για αποκλίσεις στη μέτρηση από -0,5% έως -1% μπαίνει πρόστιμο 10 χιλιάδων ευρώ για κάθε ελεγχόμενο μετρητή όταν πρόκειται για βενζίνες και πετρέλαιο, ενώ για το υγραέριο το όριο κυμαίνεται από -01% έως -2%. Αφαίρεση αδείας προβλέπεται όταν η απόκλιση για τις βενζίνες και τα πετρέλαιο είναι κάτω από το -1,5%, ενώ στο υγραέριο κάτω από το -3%.

Στην περίπτωση που εντός έτους από την επιβολή της κύρωσης διαπιστωθεί εκ νέου παράβαση, αφαιρείται η άδεια λειτουργίας της επιχείρησης.

Προβλέπεται, τέλος, ότι για τη διαπίστωση των εν λόγω παραβάσεων ο έλεγχος μπορεί να διενεργείται και με ειδικά μετασκευασμένο για τον σκοπό αυτό αυτοκινούμενο όχημα με συμβατικές πινακίδες κυκλοφορίας, χωρίς προηγούμενη γνωστοποίηση στον ελεγχόμενο.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή