Επενδύσεις 27 δισ. δολ. σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία από ελληνόκτητες ναυτιλιακές

Επενδύσεις 27 δισ. δολ. σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία από ελληνόκτητες ναυτιλιακές

Οι νέες ναυπηγήσεις το 2023 ξεπέρασαν τις κινεζικές – Το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών παραγγελιών κατευθύνθηκε σε δεξαμενόπλοια και δευτερευόντως σε φορτηγά πλοία

2' 39" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Επενδύσεις σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα πλοία της τάξης των 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια του 2023 ναυτιλιακές επιχειρήσεις ελληνικών συμφερόντων. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό στοίχημα στην ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου και το μεγαλύτερο σε όρους εθνικότητας που έγινε πέρυσι. 

Οι επενδύσεις σε νέες ναυπηγήσεις που συμβολαιοποιήθηκαν το 2023 από ελληνόκτητες εταιρείες αφορούν 267 πλοία και είναι οι δεύτερες υψηλότερες ιστορικά –μετά τα 388 πλοία που παραγγέλθηκαν το 2013– ενώ σε αξία ανέρχονται στα 18,1 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons. 

Παράλληλα ελληνόκτητες ναυτιλιακές αγόρασαν άλλα 235 πλοία από τη δευτερογενή αγορά, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied QuantumSea. Αλλες ναυλομεσιτικές πηγές υπολογίζουν πως η αξία των μεταχειρισμένων αυτών πλοίων που αγοράστηκαν από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές ανέρχεται στα 9 δισεκατομμύρια δολάρια.

Αθροιστικά δηλαδή κατά το 2023 έγιναν δεσμεύσεις για επενδύσεις της τάξης των 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε πλοία. 

Βεβαίως, ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές προχώρησαν και σε πωλήσεις 270 περίπου παλαιότερων πλοίων τους εισπράττοντας αθροιστικά ποσό της τάξης των 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τα έσοδα αυτά χρηματοδότησαν σε μεγάλο βαθμό τις συμμετοχές με ίδια κεφάλαια στις παραπάνω επενδύσεις.

Οι παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων σε ναυπηγεία το 2023 αντιπροσωπεύουν το 16% των συνολικών παραγγελιών ύψους 115 δισεκατομμυρίων δολαρίων που δεσμεύθηκαν παγκοσμίως από ιδιοκτήτες σε ναυπηγικά έργα

Η αύξηση των ελληνικών παραγγελιών νέων ποντοπόρων πλοίων σε σχέση με το 2022 είναι της τάξης του 60% και εκτόξευσαν τις ελληνόκτητες ναυτιλιακές στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Ξεπέρασαν, δηλαδή, τις ιαπωνικές και κινεζικές επιχειρήσεις που τα προηγούμενα χρόνια διακρίνονταν στις πρώτες θέσεις των νέων ναυπηγήσεων. Μάλιστα, σύμφωνα με την Clarksons τόσο οι κινεζικές όσο και ιαπωνικές επιχειρήσεις μείωσαν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά τις παραγγελίες τους.

Ετσι οι παραγγελίες ελληνικών συμφερόντων σε ναυπηγεία το 2023 αντιπροσωπεύουν το 16% των συνολικών παραγγελιών ύψους 115 δισεκατομμυρίων δολαρίων που δεσμεύτηκαν παγκοσμίως από ιδιοκτήτες σε ναυπηγικά έργα.

Το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών παραγγελιών, που συνολικά σε χωρητικότητα ανέρχονται στα 26,6 εκατομμύρια τόνους εκτοπίσματος (dwt), κατευθύνθηκε σε δεξαμενόπλοια και δευτερευόντως σε φορτηγά πλοία. Είναι χαρακτηριστικό πως από τα 26,6 dwt τα 15 εκατομμύρια αφορούν σε τάνκερ.

Η μεγάλη αύξηση των ελληνικών επενδύσεων σε νεότευκτα αντιδιαστέλλεται με τη μείωση κατά 11% των ιαπωνικών ( 16,3 δισ. δολάρια) και κατά 34% των κινεζικών (15,8 δισ. δολάρια). Υπό αυτή την οπτική η Ευρώπη ξεπέρασε την Ασία για πρώτη φορά από το 2018 στις επενδύσεις σε καινούργια πλοία διαμορφώνοντας στα 53,6 δισ. δολ. έναντι 45,6 δισ. το ισοζύγιο.

Ωστόσο το σύνολο πρακτικά της ωφέλειας από τις επενδύσεις σε νεότευκτα κατευθύνθηκε στην Ασία αφού οι παραγγελίες αυτές μπήκαν σε κινεζικά, ιαπωνικά και νοτιοκορεατικά ναυπηγεία. 

Σύμφωνα με τον αναλυτή της Clarksons, Stephen Gordon, οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές έχουν περιθώριο περαιτέρω αύξησης των επενδύσεών τους σε νεότευκτα πλοία. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι τα πλοία που έχουν υπό ναυπήγηση αντιστοιχούν μόλις στο 10% του συνολικού στόλου τους, ποσοστό το οποίο είναι χαμηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο. 

Οι ελληνόκτητες εταιρείες και στη δευτερογενή αγορά ήταν οι μεγαλύτεροι αγοραστές υπάρχοντος τονάζ και μάλιστα με διαφορά: αγόρασαν περισσότερα από 235 πλοία έναντι 144 που αγοράστηκαν από κινεζικές εταιρείες. Βεβαίως ήταν και οι μεγαλύτεροι πωλητές, με 270 περίπου πλοία, ενώ δεύτερες ήταν οι εταιρείες ιαπωνικών συμφερόντων με 153 και τρίτες οι εταιρείες κινεζικών συμφερόντων με 130.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή