ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Μια καλά ξοδεμένη ζωή

Roche Bobois © Zoe Fidji

Όταν το 2000 ο διάσημος Ιάπωνας σχεδιαστής Kenzo Takada (1939-2020) άφησε πίσω του τη βιομηχανία της μόδας, δημιούργησε ένα μοναδικό concept στον χώρο του interior design, που δεν είναι γνωστό στο ευρύ κοινό.

Ο Kenzo Takada έκανε το όνομά του συνώνυμο της μόδας, «ντύνοντας» με το μοναδικό στιλ του fashionistas και μοντέρνους χώρους σε ολόκληρο τον κόσμο. Η είδηση του θανάτου του στις 4 Οκτωβρίου 2020, από επιπλοκές που σχετίζονται με την Covid-19, σε ηλικία 81 ετών, στο Neuilly-sur-Seine της Γαλλίας, έφερε θλίψη τόσο στον χώρο της μόδας όσο και στον χώρο του design. 

Γεννήθηκε στην Ιαπωνία to 1939 και ξεκίνησε την καριέρα του στο Παρίσι το 1965. Ίδρυσε την Kenzo το 1970, μετατρέποντάς τη γρήγορα σε παγκοσμίου φήμης fashion brand. Ευέλικτος σχεδιαστής, ζωντανή απόδειξη της παγκοσμιοποίησης της μόδας, ανέδειξε τη δυναμική του προσωπικότητα με συνεργασίες σε διάφορους τομείς, όπως το interior design, την τέχνη, την αρωματοποιία. 

Το 2000, σε ηλικία 60 ετών, έξι περίπου χρόνια μετά την πώληση της Kenzo στον όμιλο LVMH, αποφάσισε ότι ήθελε να συνταξιοδοτηθεί και να ταξιδέψει, να γυρίσει τον κόσμο. Έναν χρόνο αργότερα συνειδητοποίησε ότι είχε κάνει αρκετές διακοπές και ότι του έλειπε η δουλειά. Χρειαζόταν κάτι συναρπαστικό, μια νέα περιπέτεια. Επέστρεψε και συνέχισε τις συνεργασίες που είχε με γνωστές εταιρείες, όπως η Roche Bobois, έκανε κοστούμια για την όπερα και άλλες καλλιτεχνικές δραστηριότητες, για να αποφασίσει τελικά ότι ήθελε να υλοποιήσει ένα πρωτότυπo concept στον χώρο του interior design. Το λανσάρισμα της high-end εταιρείας ΚΞ (διαβάζεται Kenzo και γράφεται και Κ3) έγινε στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης για το σπίτι Maison & Objet του Παρισιού τον περασμένο Ιανουάριο. 

mia-kala-xodemeni-zoi0
Καθιστικό Mah Jong της Roche Bobois ντυμένο με υφάσματα της συλλογής Kenzo Takada | Roche Bobois.

 

Ο Κenzo λάτρευε να έχει κόσμο στο σπίτι. Για να μεταφέρει τον «γιορτινό» τρόπο ζωής του και στα σπίτια των άλλων, εμπνεύστηκε την K3. Η συλλογή του, που περιλάμβανε καρέκλες, καναπέδες, τραπέζια, χαλιά, λευκά είδη, αξεσουάρ και υφάσματα, ξεχώρισε αμέσως με τα αμέτρητα ζωντανά χρώματα, όπως η ματζέντα, και τα έντονα μοτίβα που αντικατοπτρίζουν το χαρούμενο αλλά συνάμα ποιητικό σύμπαν του σχεδιαστή. Στον ιαπωνικό πολιτισμό, το 3 συμβολίζει την ισορροπία, την αρμονία. Με το νέο brand ο Takada μετέφερε το πνεύμα της Kenzo με σύγχρονο τρόπο στο interior design. Ήθελε ωστόσο να είναι ευέλικτο, γι’ αυτό επέλεξε τρία βασικά θέματα –Sakura, Maiko και Shogun– για τη συλλογή. Θέματα τα οποία ανανέωνε και στα οποία η δύναμη και η μεγαλοπρέπεια εκφράζονται με φωτεινά χρώματα και λαμπερές μονοχρωμίες, όπως ασημένιες ή χρυσαφί λεπτομέρειες.

Φύση και Ιαπωνία

Το θέμα Sakura εμπνέεται από τη φύση και δημιουργεί αίσθημα ηρεμίας και αρμονίας μέσα από περίτεχνα μοτίβα λουλουδιών. Με έντονα κόκκινα και ροζ, φωτισμένα με χρυσαφί πινελιές, το Maiko συνδυάζει γεωμετρικές γραμμές και οργανικά σχήματα. Αυτό το θέμα αντηχεί το εκλεπτυσμένο πνεύμα των Maikos. Νεαρές μαθητευόμενες γκέισες που φημίζονται για τα κιμονό τους και το μακιγιάζ τους. Το δυναμικό Shogun με τις δραματικές μονοχρωμίες του σε μαύρο και υπόλευκο προδίδει επισημότητα. Αυτό το γεωμετρικό θέμα, χωρίς να χάνει την ποιητική διάθεση του Kenzo, φέρνει μια αιχμηρή αισθητική στους εσωτερικούς χώρους, καθώς ενσωματώνει στοιχεία μοντέρνας και εκλεπτυσμένης κομψότητας.

mia-kala-xodemeni-zoi1

mia-kala-xodemeni-zoi2
Μαξιλάρια Kame, Hanagame και Mugara της συλλογής Kenzo Takada | Roche Bobois (επάνω) και δείγματα με χρώματα και υφάσματα από το moodboard του σχεδιαστή (κάτω).

 

Η Ιαπωνία αποτελούσε πάντοτε τη μεγαλύτερη πηγή έμπνευσης για τον Kenzo. Όλα σχεδόν τα αντικείμενα της Κ3 φέρουν ένα σύμβολο «kintsugi» (μετάφραση: χρυσές ραφές), προς τιμήν της ιαπωνικής τέχνης που χρησιμοποιείται για την επισκευή σπασμένων πορσελανών και κεραμικών με λάκα αναμεμειγμένη με χρυσό σε σκόνη. Η τεχνική βρήκε μεγάλη ανταπόκριση, καθώς τα επισκευασμένα κομμάτια συχνά ήταν πιο όμορφα από τα αρχικά.

mia-kala-xodemeni-zoi3
Πολυθρόνα Arcade με ύφασμα της συλλογής Kenzo Takada | Roche Bobois.

 

Λέγεται μάλιστα ότι οι Ιάπωνες άρχισαν να σπάνε επίτηδες τις πορσελάνες, για να έχουν ένα αντικείμενο «kintsugi» στο σπίτι τους. Ο Kenzo υιοθέτησε το «kintsugi» ως οπτική ταυτότητα της εταιρείας, βάζοντας σε κάθε κομμάτι που σχεδίαζε και μια «ραφή». Με τον δικό του μοναδικό τρόπο συνδύασε τον ιαπωνικό πολιτισμό με τη δυτική αισθητική μέσα από εντυπωσιακές δημιουργίες. «Θέλω πραγματικά να φέρω χαρά και αρμονία στο σπίτι, γι’ αυτό γίνεται τόσο σημαντική δουλειά με τα σχέδια και τα χρώματα των υφασμάτων. Αν παρατηρήσετε προσεκτικά, έχω επιλέξει όλα τα έπιπλα να έχουν απλές γραμμές και κομψή σχεδίαση, διότι έτσι τα μοτίβα δείχνουν μια πιο περίπλοκη και ενδιαφέρουσα αντίθεση. Η ιδέα ήταν να δημιουργήσουμε ένα διαφορετικό σύμπαν εμπνευσμένο πάντα από τη φύση και τις οργανικές φόρμες», είχε δηλώσει λανσάροντας τη σειρά, λίγο πριν ξεσπάσει η πανδημία.