Ο Ναπολέων επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος

Ο Ναπολέων επιστρέφει στον τόπο του εγκλήματος

Με αφορμή την πρεμιέρα της ομώνυμης ταινίας του Ρίντλει Σκοτ, το Μουσείο του Πράδο της Μαδρίτης και η Sony Pictures σχεδίασαν μια «συνάντηση» του Γάλλου στρατηγού με πρόσωπα και μάχες που τον καθόρισαν

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το κτίριο που στεγάζει το Μουσείο του Πράδο, σε σχέδιο του νεοκλασικιστή αρχιτέκτονα Χουάν δε Βιγιανουέβα, ξεκίνησε να οικοδομείται το 1785. Η κατασκευή του όμως διακόπηκε στη διάρκεια των Ναπολεόντειων πολέμων – μάλιστα πηγές αναφέρουν ότι ο Γάλλος στρατηγός χρησιμοποίησε την έκταση για τις ανάγκες του στρατού του. Άνοιξε ξανά για το κοινό τον Νοέμβριο του 1819, όταν στον θρόνο βρισκόταν ο Φερδινάνδος VΙΙ. To πορτρέτο του Ισπανού μονάρχη, όπως και αυτό του πατέρα του, Καρόλου ΙV, φιλοτεχνημένα και τα δύο από τον Γκόγια, τα συναντά ο «Ναπολέων» του Ρίντλει Σκοτ καθώς περιηγείται στις αίθουσες του Πράδο, μέσα από ένα βίντεο που σχεδίασαν οι άνθρωποι του μουσείου σε συνεργασία με τη Sony Pictures. Άλλωστε η σχέση του με την Ισπανία ήταν το λιγότερο τραυματική.

Ο μεγαλομανής στρατηγός περπατάει άφοβα και στέκεται αρκετή ώρα μπροστά από την προσωπογραφία του Φερδινάνδου του VII, μια εξίσου σκοτεινή και αμφίβολης ηθικής προσωπικότητα που ήλπιζε στη βοήθεια του Γάλλου για να εκθρονίσει τον πατέρα του, Κάρολο IV, και που όταν τελικά ανέλαβε την εξουσία φάνηκε κατώτερος των περιστάσεων: Κατήργησε το Σύνταγμα κάτω από τις πιέσεις της Εκκλησίας, οδήγησε το κράτος σε πτώχευση, βίωσε την οργή και τη δυσπιστία του ισπανικού λαού. 

Τι να σκέφτεται άραγε ο μεγαλοφυής Ναπολέων για τους εχθρούς του; Συνεχίζει τη βόλτα, συναντά τον Κάρολο και τη γυναίκα του Μαρία-Λουίζα και έπειτα εμφανώς ταραγμένος σταματά σε σκηνές από τις εξεγέρσεις που οδήγησαν στον Πόλεμο της Ιβηρικής Χερσονήσου.

Η 2α Μαϊου 1808

Όταν ο Γάλλος αυτοκράτορας εισέβαλε στην Ισπανία το 1807, ανάγκασε σε παραίτηση τόσο τον Κάρολο όσο και τον διάδοχό του στην εξουσία, τον γιο του Φερδινάρδο και στη θέση τους τοποθέτησε τον αδελφό του, Ιωσήφ Βοναπάρτη. Ο ισπανικός λαός δε δέχτηκε αυτήν την παρέμβαση και στις 2 Μαϊου της επόμενης χρονιάς ξέσπασε η πρώτη εξέγερση στη Μαδρίτη, εκείνη που προετοίμασε τον πόλεμο της Ιβηρικής Χερσονήσου. 

Έξι χρόνια μετά τις αιματηρές συμπλοκές και τις θηριωδίες και από τις δύο πλευρές, ο Γκόγια ζητά άδεια από τον Καρδινάλιο Luis de Bourbon να ζωγραφίσει έργα που θα μνημονεύουν τα γεγονότα αυτού του Πολέμου. «Θα ήθελα να διαιωνίσω μ΄ ένα πινέλο τις πιο αξιοσημείωτες ενέργειες ή σκηνές της ένδοξης εξέγερσής μας ενάντια στον τύραννο της Ευρώπης», δηλώνει. 

Ο Ναπολέων στέκεται ιδιαίτερα στο διάσημο έργο «Οι Εκτελέσεις» στην Αίθουσα 64. Δεύτερη μέρα της εξέγερσης και Γάλλοι στρατιώτες υψώνουν τα όπλα τους στους Μαδριλένιους καταπνίγοντας τη λαϊκή διαμαρτυρία στο αίμα. 

Ο ιστορικός David Gates χαρακτήρισε τον Πόλεμο της Ιβηρικής Χερσονήσου ως το «ισπανικό έλκος» για τον Ναπολέοντα και τα επεισόδια που προηγήθηκαν με τους Ισπανούς αντάρτες ως τους οιωνούς που προανήγγειλαν την πτώση του. «Αυτός ο ατυχής πόλεμος με κατέστρεψε … Όλες οι καταστροφές μου είναι δεμένες σε αυτόν τον θανάσιμο κόμπο», θα γράψει αργότερα ο έκπτωτος και εξόριστος Γάλλος αυτοκράτορας.

www.museodelprado.es

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή