ΤΑΞΙΔΙΑ

Δρ Γιάννης Παράσχης: CEO Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

dr-giannis-paraschis-ceo-diethnoys-aerolimena-athinon-2289066

Από το 2013 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις, που δεν αποτυπώνονται μόνο στην αύξηση των αφίξεων, αλλά και στις μετρήσεις για τον βαθμό ικανοποίησης των επιβατών. Ο δρ Γιάννης Παράσχης, CEO του ΔΑΑ, εξηγεί τη σημασία ενός κραταιού αεροδρομίου όπως είναι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» για έναν προορισμό όπως η Αθήνα και μας μιλάει για τις κινήσεις που γίνονται για την ενίσχυση της δυναμικής της.

Πού αποδίδετε τις θετικές επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών όσον αφορά την επιβατική κίνηση;

Από το τέταρτο τρίμηνο του 2013 έως σήμερα βρισκόμαστε σε μια πορεία αύξησης της επιβατικής κίνησης παρά τα μακροοικονομικά δεδομένα της χώρας μας. Ήδη το 2018 είναι η πέμπτη συνεχόμενη χρονιά αυξητικών μεγεθών. Η ενίσχυση της ελκυστικότητας της Αθήνας και η ανάδειξή της σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό διεθνώς, αλλά και η ενίσχυση της διασυνδεσιμότητάς της συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση αυτής της αναπτυξιακής πορείας, αποτέλεσαν δε και αποτελούν στρατηγικούς στόχους μας, για την υλοποίηση των οποίων συνεργαζόμαστε στενά με τους υπόλοιπους φορείς και οργανισμούς του τουρισμού.

Ποια είναι η εκτίμησή σας για τις προοπτικές του ελληνικού τουρισμού; Θα μπορέσει η χώρα να διατηρήσει τις καλές επιδόσεις;

Ο ελληνικός τουρισμός απέδειξε τις αντοχές του μέσα στην καρδιά της κρίσης. Είναι σημαντική –και μάλιστα καθοριστική– η συνεισφορά του στο οικονομικό προϊόν της χώρας μας. Σε βάθος χρόνου, υπάρχουν ενδείξεις για μια ανάλογη συνέχεια, αλλά όχι χωρίς προσπάθεια, συνεργασίες και πολιτική και οικονομική σταθερότητα. Εφόσον τα μεγέθη της αγοράς και της οικονομίας δεν θα δοκιμαστούν από αστάθμητους παράγοντες, πιστεύουμε ότι με τις κατάλληλες συμπράξεις και την προσέλκυση θεσμικών επενδυτών θα καταφέρουμε να αναδείξουμε ακόμη περισσότερο τα πολύ ισχυρά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του ελληνικού τουρισμού.

Ποια είναι τα οφέλη από την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του ΔΑΑ;

Ελπίζουμε ότι βρισκόμαστε στην τελική φάση για την ανανέωση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου από το 2026 έως το 2046, ύστερα από μια μακρά περίοδο επιτυχημένης λειτουργίας με υψηλές αποδόσεις τόσο για το Δημόσιο –σε επίπεδο 75% του παραγόμενου εισοδήματος– όσο και για τους ιδιώτες μετόχους. Η οριστική ολοκλήρωση της διαδικασίας θα αποτελέσει μια εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική για την ελληνική οικονομία και τον τουρισμό, και βεβαίως και για την εταιρεία του αεροδρομίου, της οποίας το επιχειρηματικό μοντέλο έχει αναγνωριστεί μέσα από την πορεία των ετών.

Η εκστρατεία προώθησης της Αθήνας «Perhaψ You’re an Aθenian too», που ξεκίνησε το 2014, ήταν δική σας έμπνευσης. Τι σημαίνει για την Αθήνα ως τουριστικό προορισμό η ύπαρξη ενός κραταιού αεροδρομίου;

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι η ελκυστικότητα του προορισμού είναι καθοριστική για τη διαμόρφωση της ζήτησης. Πιστεύουμε πάρα πολύ στην Αθήνα και στις δυνατότητές της και γι’ αυτό στρατηγικά επενδύσαμε ήδη από την έναρξη της κρίσης σε μια σειρά ενεργειών για την ανάδειξη του προορισμού. Στο πλαίσιο αυτό, ήδη από το 2013 σχεδιάσαμε, υποστηρίξαμε και υλοποιήσαμε μεγάλο αριθμό δράσεων, υπηρεσιών και προϊόντων, που εκτείνονται από προγράμματα υποστήριξης των αεροπορικών εταιρειών έως εξειδικευμένα προγράμματα, καμπάνιες και άλλες ενέργειες προώθησης. Μία από τις δράσεις αυτές ήταν και η τριλογία της καμπάνιας Aθenian: «Perhaψ You’re an Aθenian too», «I’m an Aθenian too» και «Speak Aθenian», που προώθησαν την Αθήνα σε μια αγορά 170 εκατ. επιβατών σε διεθνή αεροδρόμια. Υπάρχουν βέβαια και πολλά άλλα, όπως η «κάρτα πόλης», η πολύ δυναμική προβολή της Αθήνας μέσα από κάθε τεύχος του τριμηνιαίου περιοδικού μας «2board», μια σειρά από καινοτόμες προωθητικές καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλες σημαντικές και στοχευμένες ενέργειες. Η διαπίστωση ότι χρειαζόμαστε έναν οργανισμό για τη συνολική διαχείριση του προορισμού έγινε αρκετά νωρίς – και ένας τέτοιος μηχανισμός πρέπει απαραίτητα να βασίζεται στη συνεργασία του ιδιωτικού με τον δημόσιο τομέα, ένα χαρακτηριστικό που είναι άλλωστε εγγεγραμμένο στο DNA του αεροδρομίου. Στο πλαίσιο μάλιστα αυτό, σε συνεργασία με τον δήμο της πόλης, την Aegean και τον ΣΕΤΕ, ανακοινώσαμε τη διεύρυνση της θεσμικής πλέον συνεργασίας μας ως «This is Athens & Partners», καλώντας και άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς να συμμετάσχουν και να συνεισφέρουν στον κοινό στόχο μας.
 
Ποιους παράγοντες αξιολογεί μια αεροπορική εταιρεία για να ξεκινήσει πτήσεις από και προς την Αθήνα;

Παραδοσιακά, μια εταιρεία, σε συνδυασμό με τα δικά της στρατηγικά σχέδια ανάπτυξης, επιλέγει κυρίως στη βάση των χαρακτηριστικών του προορισμού, δηλαδή εάν υπάρχει ζήτηση για αεροπορικό ταξίδι, τι ανταγωνισμός υπάρχει από και προς τη συγκεκριμένη αγορά, ποια είναι η σύνθεση της κίνησης και βέβαια, πάνω από όλα, ποια είναι η δυναμική και η εικόνα του προορισμού. Παράλληλα, εξετάζει και το «λειτουργικό και οικονομικό πακέτο» ενός αεροδρομίου, όπως είναι η γρήγορη και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση, η χωρητικότητα, οι υποδομές, οι χρεώσεις κ.ά. Μελετώντας και λαμβάνοντας υπόψη μας όλα αυτά τα στοιχεία, προσεγγίζουμε τις αεροπορικές εταιρείες με στόχο τη συνεχή διεύρυνση του δικτύου μας, προσφέροντας ένα πολύ «επιθετικό» και πρωτοποριακό πρόγραμμα κινήτρων και ενεργειών marketing, για το οποίο και έχουμε διεθνώς και διαχρονικά αναγνωριστεί. Το αποτέλεσμα είναι ορατό και στις συνολικότερες επιδόσεις μας, όπως η σημαντική ενίσχυση του δικτύου, η αύξηση της διασυνδεσιμότητας της πόλης μας και η –για πρώτη φορά– ανάπτυξη πέντε εταιρειών βάσης στην Αθήνα.
 
Ο ΔΑΑ κατέλαβε την πρώτη θέση στην Ευρώπη, στο πλαίσιο του θεσμού του ACI-ASQ, σχετικά με το επίπεδο ικανοποίησης των επιβατών. Τι συνέβαλε στη διάκριση;

Είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι γι’ αυτή την αναγνώριση. Η συγκεκριμένη διάκριση έχει ξεχωριστή αξία, καθώς αποτελεί τη σημαντικότερη παγκοσμίως μέθοδο μέτρησης και αποτύπωσης της ικανοποίησης των επιβατών, εξετάζοντας τους βασικούς δείκτες απόδοσης σε υπηρεσίες και προϊόντα των αεροδρομίων. Στην Αθήνα μετράμε συστηματικά την ικανοποίηση των χρηστών από την έναρξη λειτουργίας του αεροδρομίου, επιτυγχάνοντας διαχρονικά υψηλές αξιολογήσεις ανάμεσα στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Φέτος θεωρούμε ότι με την ψήφο τους οι επιβάτες επιβράβευσαν και το σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμά μας για την αισθητική, τη λειτουργική και την εμπορική αναβάθμιση των χώρων του αεροδρομίου των τελευταίων ετών. Με στόχο τη συνεχή βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας συνεχίζουμε, και το 2018-2019, την υλοποίηση του προγράμματος αυτού, με πρόσθετες επενδύσεις και υπηρεσίες.