Κάτι δεν πάει καλά με τη βιομηχανία ευεξίας

Κάτι δεν πάει καλά με τη βιομηχανία ευεξίας

Όταν το ευ- φεύγει από την ευεξία

3' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Ντέμι Μουρ και η Μιράντα Κερ αποθεώνουν τη θεραπεία με βεντούζες. Η Γκουίνεθ Πάλτροου, ως γνωστόν, έχει τη δική της εταιρεία με όλων των ειδών τα γιατροσόφια. Η Κιμ Καρντάσιαν κάνει ενέσεις με το ίδιο της το αίμα στο πρόσωπό της, αν και όπως λέει «πονάει πολύ». Μια influencer στο Instagram επισημαίνει σε κάθε της post τη σημασία της θετικής σκέψης.

Είναι εύκολο να κοροϊδεύουμε τους διάσημους για τα όλο και πιο περίεργα πράγματα που δοκιμάζουν στο κυνήγι της ευεξίας. Ωστόσο, για εμάς τους κοινούς θνητούς που ακολουθούμε απλά τις συμβατικές μεθόδους, αυτή η επικράτηση της ευεξίας (wellness) και της θετικής σκέψης την τελευταία δεκαετία έχει αρχίσει να κουράζει.

Μπορεί οι ιδιαίτερες δραστηριότητες των σταρ να έχουν την πλάκα τους για όσους και όσες θέλουν να «χαζέψουν» στα social media, ωστόσο φαίνεται πως επηρεάζουν πολύ κόσμο. Πόσοι φίλοι και φίλες σας πηγαίνουν για γιόγκα, αγοράζουν ενεργειακούς κρυστάλλους, κατεβάζουν apps ευεξίας και ευσυνειδητότητας (mindfulness), κόβουν τις τοξίνες και αρχίζουν τα superfoods, παίρνουν συμπληρώματα διατροφής, τρώνε μόνο «καθαρές τροφές», κάνουν διαλειμματική νηστεία ή detox, αντιμετωπίζουν το σώμα τους «σαν ναό»;

Η ευεξία είναι παντού πλέον και όλες οι μπράντες έχουν προσπαθήσει να την προωθήσουν με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, είτε αφορά φαγητό, είτε την άθληση, είτε την ερωτική ζωή. Κυρίως, όμως, είναι μια πανίσχυρη βιομηχανία παγκοσμίως, η αξία της οποίας έφτανε τα 4,4 τρισ. δολάρια το 2020 – τρεις φορές μεγαλύτερη δηλαδή από την παγκόσμια φαρμακευτική βιομηχανία.

Όταν το ευ- φεύγει από την ευεξία

Αφού λοιπόν η ευεξία είναι παντού, ας αναρωτηθούμε: αισθανόμαστε και εμείς καλά (εὖ); Η απάντηση είναι προφανώς και όχι. Η βιομηχανία της ευεξίας δεν είναι καλά.

Πέρα από το γεγονός ότι πολλές «θεραπείες» και πρακτικές ευεξίας αποτελούν ξεκάθαρα ψευδοεπιστήμη (και είναι και πανάκριβες), οι άνθρωποι που τις εφαρμόζουν έχουν αρχίσει να κουράζονται. Αντί να νιώθουν καλύτερα, νιώθουν περισσότερο άγχος, ακόμα και παράνοια, όταν δεν πετυχαίνουν τον ημερήσιο στόχο ευεξίας για την ημέρα.

Η φροντίδα του εαυτού γίνεται σχεδόν σαν δουλειά. Πρόσεξε αυτό που θα φας να μην έχει γλουτένη, τα καλλυντικά σου να είναι cruelty-free, να μην ξεχνάς να αθλείσαι καθημερινά, πάρε ένα air fryer για να τρως πιο υγιεινά, νιώσε ενοχές αν τολμήσεις να φας δημητριακά με γάλα αγελάδας και όχι βρώμης.

Ο φασισμός του wellness

Το όλο branding της ευεξίας βασίζεται στην ιδέα ότι μπορεί να μην είναι κάποιος άρρωστος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι καλά. Υγιείς και πλούσιες γυναίκες αυτο-διαγιγνώσκονται με γελοία πράγματα ή βρίσκουν σπάνιες ασθένειες.

Πώς μπορούν να γίνουν καλά; Μα φυσικά, δίνοντας χρήματα για κάποια εναλλακτική θεραπεία. Στο συνεχές κυνήγι όλο και μεγαλύτερων κερδών, η βιομηχανία της ευεξίας θα συνεχίζει να εφεύρει νέους λόγους που οι εν δυνάμει πελάτες της δεν ανταπεξέρχονται στο πρότυπο του πλήρως υγιούς ατόμου.

Με τη σειρά τους, αντί να γίνονται καλύτερα, όσοι «ορκίζονται» στον ναό της ευεξίας γίνονται όλο και πιο παρανοϊκοί. Και το ανησυχητικό είναι ότι αντί να γίνονται κλώνοι της Γκουίνεθ Πάλτροου, γίνονται φασίστες. Η ανησυχία για τις τοξίνες και τα parabens μπορεί γρήγορα να μετατραπεί σε αντιεμβολιαστικό αίσθημα. Από εκεί, είναι εύκολο να δημιουργηθούν συνωμοσιολόγοι alt-righters. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί γκουρού της ευεξίας δηλώνουν κατά των εμβολίων ή πιστεύουν στο QAnon.

Φεύγει από τη μόδα ή έρχεται αλλαγή;

Tα καλά νέα είναι ότι ο αλά Γκουίνεθ Πάλτροου καταναλωτισμός χάνει τη δύναμή του. Μπορεί απλά να πέρασε η μόδα, οι τάσεις όμως δείχνουν ότι υπάρχει αλλαγή: η Γενιά Ζ φαίνεται να είναι πιο επικριτική απέναντι στο marketing υπέρ της ευεξίας και στην παραπληροφόρηση.

Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι ότι το 67% των ενήλικων καταναλωτών σε όλο τον κόσμο δείχνει να μην εμπιστεύεται γενικά τις μπράντες, σύμφωνα με έρευνα του Marketing Charts. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι ζητούν να γίνονται περισσότεροι έλεγχοι (στο εργαστήριο και στους καταναλωτές) για τα προϊόντα που παίρνουμε.

Φαίνεται ότι ο κόσμος έχει αρχίζει να αφυπνίζεται στις απάτες της βιομηχανίας ευεξίας. Περισσότερη επιστήμη, λιγότερο λάδι φιδιού.

Με πληροφορίες από Independent

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή