Έξι λύσεις για τις αρχαιότητες του Σταθμού «Βενιζέλου» στο Μετρό Θεσσαλονίκης

Έξι λύσεις για τις αρχαιότητες του Σταθμού «Βενιζέλου» στο Μετρό Θεσσαλονίκης

1' 44" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Υπέρ της απόσπασης των σημαντικών αρχαιοτήτων, που έχουν εντοπιστεί στο Σταθμό «Βενιζέλου» του Μετρό Θεσσαλονίκης, και της επανατοποθέτησης τους ως σύνολο σε διαμορφωμένο επισκέψιμο χώρο του Σταθμού τάσσεται το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Στη διάρκεια πολύωρης συνεδρίασης, εξετάσθηκαν έξι πιθανές λύσεις για τη ανάδειξη των Βυζαντινών καταλοίπων εντός του σταθμού.

Η συζήτηση διεξάχθηκε σε κλίμα έντασης, με εκπροσώπους της Αττικό Μετρό να απειλούν ότι εξαιτίας των διαμορφώσεων ο Σταθμός θα είναι οριακά λειτουργικός, γεγονός που θα «πληρώσουν» οι πολίτες τς Θεσσαλονίκης. Παράλληλα, μέλη του ΚΑΣ υποστήριξαν πως η παλαιότερη απόφαση του Συμβουλίου να μεταφερθούν οι αρχαιότητες σε άλλο κατάλληλο χώρο εκτός του Σταθμού, όπως το πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, λήφθηκε χωρίς να έχουν στη διάθεση τους όλα τα δεδομένα.

Υπέρ της διατήρησης των αρχαιοτήτων στον χώρο του σταθμού επιχειρηματολόγησε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, εκφράζοντας το όραμα του για τη δημιουργία ενός αρχαιολογικού περιπάτου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Για τις καθυστερήσεις στην κατασκευή του Μετρό « δεν φταίνει οι αρχαιότητες», αλλά « η έλλειψη πόρων», τόνισε.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο προσέφυγε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ζήτησε να γίνει διερεύνηση της δυνατότητα διατήρησης των αρχαιοτήτων στην αρχική τους θέση και, αν κάτι τέτοιο δεν ήταν δυνατό, να εξεταστεί το ενδεχόμενο επανατοποθέτησης και ανάδειξης τους στον χώρο του σταθμού.

Επιστημονική ομάδα της Αττικό Μετρό κατέληξε στο συμπέρασμα πως η διατήρηση των καταλοίπων in situ θα επιβάρυνε κατά 60,5 εκ. ευρώ τον προϋπολογισμό και θα καθυστερούσε σημαντικά την ολοκλήρωση του έργου, ενώ εξέφρασε αμφιβολίες για το αν η συγκεκριμένη εκδοχή είναι υλοποιήσιμη από κατασκευαστικής πλευράς. Με αυτή την θέση συντάσσεται το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος και άλλοι φορείς. Τόσο η κατάργηση όσο και η μεταφορά του Σταθμού «Βενιζέλου» έχουν απορριφθεί ως σενάρια για λόγους κόστους, λειτουργικότητας και ασφαλείας.

Η καλοδιατηρημένη Μέση Οδός και η διασταύρωση με κάθετο δρόμο, όπου σώζονται τα λείψανα ενός μνημειακού τετραπύλου, μία μαρμαρόκτιστη πλατεία και τα κατάλοιπα ενός δημόσιου κτιρίου, βρίσκονται σε βάθος περίπου έξι μέτρων από την επιφάνεια της σύγχρονης Εγνατίας Οδού. Δεδομένου ότι αποτελούν πολύτιμο τμήμα του πολεοδομικού ιστού της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, η διατήρηση τους ως ενιαίο σύνολο έχει κριθεί αδιαπραγμάτευτη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή