Απέξω κούκλα από μέσα πανούκλα

Απέξω κούκλα από μέσα πανούκλα

3' 29" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Δεν είναι ανέκδοτο, αλλά αληθινή ιστορία. Ο «σοσιαλιστής» πρόεδρος αφρικανικής χώρας ήθελε να δείξει στον λαό πόσο μπροστά βλέπει. Κάλεσε λοιπόν μία ολλανδική εταιρεία τεχνολογίας τροφίμων και της ζήτησε να κατασκευάσει στην πρωτεύουσα της χώρας ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο ψωμιού. Σε λίγους μήνες το νέο εργοστάσιο παραδόθηκε με μεγάλη δημοσιότητα – από τη μία πλευρά έμπαινε αλεύρι και από την άλλη έβγαινε λευκό αφράτο ψωμί σε φέτες, συσκευασμένο σε πολύχρωμο σελοφάν.

Το τεχνολογικό θαύμα λειτούργησε τέλεια για μερικούς μήνες αλλά μέσα σε ένα χρόνο είχε κλείσει και ρήμαζε. Οι κατασκευαστές είχαν υποχρέωση να συντηρούν τα μηχανήματα για κάποιους μήνες και μετά να παραδώσουν τα κλειδιά στο τοπικό εκπαιδευμένο προσωπικό για να συνεχίσει μόνο του. Ετσι, λίγο η αδιαφορία του κράτους, λίγο τα… manual που χάθηκαν, οι εργασίες συντήρησης έπαψαν να γίνονται σωστά και τα μηχανήματα σίγησαν. Το τεχνολογικό θαύμα έμεινε ένα κουφάρι στα αζήτητα.

Μη μου πείτε ότι η ιστορία που μου έχουν διηγηθεί, της Τανζανίας της δεκαετίας του ’70 επί Τζούλιους Νιερέρε δεν θυμίζει γνώριμες περιπτώσεις αδιαφορίας του ελληνικού κράτους της μεταπολίτευσης;

Το στέγαστρο Καλατράβα είναι ασφαλώς μια τέτοια απίθανη ιστορία. Στήθηκε όπως όπως με μεγάλο κόστος υπό την πίεση των Ολυμπιακών Αγώνων κι έκτοτε αφέθηκε στην τύχη του. Οπως και οι περισσότερες αθλητικές εγκαταστάσεις του 2004, που στοίχισαν δισεκατομμύρια ευρώ αλλά εν συνεχεία, μόλις έσβησαν οι προβολείς των Αγώνων, οι κυβερνήσεις τα παρέδωσαν στην ελληνική γραφειοκρατία – τα άφησαν να ρημάξουν, να λεηλατηθούν και να μη χρησιμοποιηθούν ποτέ ξανά.

Το ίδιο όμως δεν έγινε και με διάφορες δημόσιες εταιρείες, όπως π.χ. ΟΣΕ; Που είχε το μονοπώλιο παροχής σιδηροδρομικών συγκοινωνιών στη χώρα, αλλά έφτασε να είναι φέουδο κάποιων συντεχνιών που χρησιμοποιούσαν τα τρένα προς ίδιον όφελος. Ποιος δεν θυμάται το σκάνδαλο με τα βαγόνια γεμάτα εμπορεύματα που προσέθεταν κάποιοι στους συρμούς εμπορικών αμαξοστοιχιών, χωρίς να δηλώνονται, για να βγάζουν κάποιοι κέρδος εις βάρος του Δημοσίου. Μετά το δυστύχημα στα Τέμπη όλος ο ελληνικός λαός έμαθε ότι τα τρένα κυκλοφορούσαν χωρίς ασφαλιστικές δικλίδες επειδή για χρόνια κανείς δεν έδωσε την απαιτούμενη σημασία να προστατεύσει τα ηλεκτρονικά συστήματα του δικτύου –αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ– που τη μία μέρα τοποθετούνταν και την επομένη τα έκλεβαν συμμορίες Ρομά για να λιώσουν τα καλώδια και να τα πουλήσουν σαν μέταλλο.

Θέλετε κι άλλο παράδειγμα; Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στην Ευρώπη που έχει ξοδέψει περίπου 200 δισ. ευρώ για εξοπλισμούς τα τελευταία 50 χρόνια και δεν έχει καταφέρει να φτιάξει ούτε καν κάποιες στοιχειώδεις βάσεις πολεμικής βιομηχανίας. Την ώρα που οι Τούρκοι παράγουν το 80% του στρατιωτικού τους υλικού μόνοι τους, από φορτηγά και καράβια έως drones και πυραύλους, η Ελλάδα δεν μπορεί να συντηρήσει ούτε καν τα C-130 της με αποτέλεσμα η χώρα να μην έχει καμιά δυνατότητα μαζικής εναέριας μεταφοράς σε περιόδους ειρήνης ή πολέμου.

Την τελευταία εβδομάδα μόνον είδαμε δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα της αδιαφορίας του ελληνικού κράτους. Το «μαύρο κουτί» του Intercity των Τεμπών, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, βρέθηκε έπειτα από εννιά μήνες, αν και η αποκρυπτογράφηση των στοιχείων του θα μπορούσε να είναι κρίσιμη για την αναζήτηση των αιτίων του δυστυχήματος.

Πριν από λίγες μέρες, επίσης, το θρυλικό αντιτορπιλικό «Βέλος», 82 ετών, σύμβολο του αντιδικτατορικού αγώνα που βρισκόταν από το 2019 στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης χτύπησε λόγω κακού αγκυροβολίου και ισχυρών ανέμων στην κρηπίδα του λιμανιού και υπέστη μεγάλο ρήγμα στην πρύμνη.

Αν δεν είμαστε ικανοί να διαφυλάξουμε την ακεραιότητα των αναντικατάστατων μνημείων της ιστορίας μας ή να κάνουμε με σοβαρότητα μια έρευνα για μία τραγωδία που στοίχισε δεκάδες ζωές, πώς περιμένουμε να είμαστε επιμελείς στη συντήρηση του στεγάστρου Καλατράβα, να κάνουμε σωστά τα σέρβις στα λεωφορεία, να προστατεύσουμε τα καλώδια του ΟΣΕ ή να τηρήσουμε τις προδιαγραφές υψηλής ποιότητας στις υποδομές των νοσοκομείων και των σχολείων μας;

Η κυβέρνηση δεν έχει να αντιμετωπίσει μόνον τα τρέχοντα. Εχει υποχρέωση να «αναστήσει» το ξεχαρβαλωμένο ελληνικό κράτος στο οποίο δεν ξέρει η αριστερά του τι ποιεί η δεξιά του. Η χώρα μπορεί να είχε το πιο σύγχρονο σύστημα εμβολιασμού στον κόσμο και να μεταμορφώνεται ψηφιακά βήμα βήμα, αλλά στις πρόσφατες πλημμύρες τα αντλιοστάσια της Θεσσαλίας (αλλά και της Αττικής στις φωτιές του 2021) δεν λειτούργησαν γιατί κανείς δεν τους είχε βάλει πετρέλαιο. Το καράβι της Ελλάδας έχει εμφάνιση 21ου αιώνα αλλά κινείται με μηχανές ατμόπλοιου.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή