Το ChatGPT και τα «εκτός πρίζας» ΑΕΙ

Το ChatGPT και τα «εκτός πρίζας» ΑΕΙ

1' 37" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Βασικό επιχείρημα των Ελλήνων πανεπιστημιακών κατά των εξ αποστάσεως εξετάσεων για τους φοιτητές τμημάτων που τελούν υπό κατάληψη, είναι ότι δεν μπορεί να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο της διαδικασίας. Οι πανεπιστημιακοί, απαντώντας στους επικριτές τους, υποστηρίζουν ότι το ChatGPT αλλά και οι κανόνες για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των φοιτητών έχουν αλλάξει τα δεδομένα σε σχέση με τις τηλεξετάσεις που οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οπως λένε πανεπιστημιακοί, το ChatGPT χρειάζεται πολύ λίγο χρόνο –και κάτω από λεπτό…– για να δώσει απάντηση ακόμη και σε ερωτήσεις μαθηματικών, φυσικής, ενώ υπολογιστική άσκηση λύθηκε από το ChatGPT σωστά μέσα σε 6 δευτερόλεπτα.

Δεκτές οι ενστάσεις των πανεπιστημιακών για το αδιάβλητο των τηλεξετάσεων. Μήπως όμως θυμήθηκαν τους κινδύνους αργά; Το ChatGPT, ο αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης της Microsoft, που κυκλοφόρησε τον Δεκέμβριο του 2022, σε πολύ σύντομο διάστημα έδειξε ότι θα «επιβάλει» νέους όρους στην πανεπιστημιακή διδασκαλία, στις ερευνητικές εργασίες και στις εξετάσεις. Ηδη, στο εξωτερικό (π.χ. Γερμανία, ΗΠΑ) έχουν αποφασιστεί περιοριστικά μέτρα για τη χρήση του. Από την άλλη, σε μία συνομιλία με τον Μιχαήλ Γ. Ιακωβίδη, καθηγητή Στρατηγικής και κάτοχο Εδρας Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας στο London Business School, μου ανέφερε ότι μία δυνατότητα που ανοίγει η τεχνητή νοημοσύνη είναι η προσωποποιημένη γνώση με βάση τις ελλείψεις κάθε φοιτητή. Ουσιαστικά, οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη αλλάζουν την αποστολή της εκπαίδευσης, και δη της πανεπιστημιακής. Προκύπτει θέμα επιβίωσης των πανεπιστημίων στον σύγχρονο κόσμο, αφού αλλάζει το μοντέλο διδασκαλίας και αξιολόγησης των φοιτητών.

Το επόμενο ερώτημα είναι ποια προετοιμασία έχουν κάνει τα ελληνικά πανεπιστήμια για να περάσουν στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Η απάντηση είναι ελάχιστα σε θεσμικό επίπεδο. Ομως, τα ΑΕΙ δεν είναι αυτοδιοίκητα; Ποιον περιμένουν οι σύγκλητοι για να ασχοληθούν με το μείζον αυτό θέμα; Εκτός από τις φωτεινές εξαιρέσεις κάποιων τμημάτων ΑΕΙ που έχουν ασχοληθεί, η ελληνική τριτοβάθμια (και όχι μόνο) εκπαίδευση βρίσκεται πολύ πίσω σε σχέση με τις εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη. Και το κακό είναι πως δύσκολα θα τις φτάσει, κυρίως λόγω ραθυμίας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή