ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αθανάσιος Βασιλάκος: «Είναι ήρωες οι πανεπιστημιακοί μας που δημιουργούν σε ένα περιβάλλον αναξιοκρατίας»

vasilakos

Ο Αθανάσιος Βασιλάκος είναι από το 2012 καθηγητής Πληροφορικής (Δίκτυα Υπολογιστών) του Πανεπιστημίου του Κουβέιτ και ερευνητής στους τομείς Networks, Security, Cloud Computing, Green Computing, Cyber Physical Systems, Sensor Networks, Molecular Communication, Game Theory.

Πότε νιώσατε τελευταία φορά υπερήφανος ως Ελληνας;

Το 1979, όταν ο Οδυσσέας Ελύτης τιμήθηκε με το βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας.

Σε τι σας έκανε καλύτερο η διεθνής εμπειρία σας;

Στην κατανόηση της πολυπολιτισμικότητας. Θα επιθυμούσα η Ελλάδα να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ώστε να μπορέσει να προσκαλέσει και να «ελληνοποιήσει», δηλαδή να κάνει μετόχους της ελληνικής παιδείας, τα καλύτερα μυαλά από κάθε γωνιά του πλανήτη. Αυτή είναι η αληθινή Ελλάδα, η οικουμενική Ελλάδα.

Τι πιο πολύτιμο σας έδωσε η ελληνική παιδεία;

Ως απόφοιτος του Πειραματικού Σχολείου, είμαι γνώστης της αρχαιοελληνικής γραμματείας και των πολύτιμων «συστατικών» της: της κοινωνίας σχέσεων, της αλληλεγγύης και της αξιοκρατίας (αριστεύειν). Διδάχθηκα επίσης την έννοια του δασκάλου: να θυσιάζεσαι για να κάνεις τον μαθητή/φοιτητή σου καλύτερο από εσένα! Να εμπνέεις τους νέους με το παράδειγμά σου.

Πού υπερέχουμε και σε τι υστερούμε ως Ελληνες;

Προτερήματά μας είναι η επινοητικότητα, το πάθος, το συναίσθημα, η καλοσύνη, η φιλία. Μειονέκτημά μας η έλλειψη οργάνωσης και συνεργασίας.

Πώς θα γίνει πιο ανταγωνιστικό το ελληνικό πανεπιστήμιο;

Με εμπέδωση της αξιοκρατίας, έμφαση στην εξωστρέφεια και στις διεθνείς συνεργασίες. Με διδασκαλία και στα Αγγλικά, για προσέλκυση της διεθνούς φοιτητικής κοινότητας. Με πρόσληψη υψηλής στάθμης διεθνούς ακαδημαϊκού προσωπικού και υψηλά standards.

Τι θα κάνατε για να δώσετε ώθηση στην ελληνική καινοτομία;

Θα προσκαλούσα κορυφαία ιδρύματα και εταιρείες του εξωτερικού για να ιδρύσουν παραρτήματα στην Ελλάδα, δίνοντας έμφαση στην έρευνα, την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα.

Η έννοια της αριστείας πού εκφράζεται στην Ελλάδα;

Σε μικρές νησίδες αριστείας στα ελληνικά πανεπιστήμια. Θεωρώ ήρωες τους συναδέλφους μου που δημιουργούν σε ένα περιβάλλον αναξιοκρατίας, εχθρικό της αριστείας.

Τι ουσιαστικό μπορεί να δώσουν στη χώρα οι διακεκριμένοι του εξωτερικού;

Το παράδειγμα!

Τι θα συμβουλεύατε έναν συνάδελφό σας που παραμένει και βιώνει την ελληνική πραγματικότητα;

Να δώσει τη μάχη του για αριστεία.

Βγήκε κάτι θετικό από την κρίση – και ποιο είναι;

Η ανάδειξη των αδυναμιών μας. Και η αλληλεγγύη.

Με τι προϋποθέσεις θα γυρίζατε στην πατρίδα;

Θα επέστρεφα σε ένα καλύτερο πανεπιστήμιο. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει κέντρο εκπαίδευσης, με παραρτήματα κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων του εξωτερικού και υψηλής στάθμης ιδιωτικά και κρατικά πανεπιστήμια. Ας δούμε πώς το Χονγκ Κονγκ και η Φινλανδία δημιούργησαν ιδρύματα παγκόσμιας κλάσης, με συνταξιοδότηση των μέτριων και πρόσληψη διεθνούς επιπέδου καθηγητών.

Ποια ελληνική συνήθειά σας κρατήσατε;

Να πίνω ένα ποτηράκι σαντορινιό κρασί κάθε βράδυ.

Ο Ελληνας ήρωάς σας.

Ο ασκητής Νίκος Καζαντζάκης.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ

Τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησα.

Μια ρώγα κόκκινου σταφυλιού Σαντορίνης.

Το πρόσωπο που νοσταλγώ.

Τους δικούς μου ανθρώπους.

Η γεύση που συχνά ανακαλώ.

Της ανεμελιάς των παιδικών χρόνων μου.

Η πιο ελληνική μου λέξη.

Ελευθερία.

Τι παίρνω μαζί μου φεύγοντας από την Ελλάδα.

Ελληνική μουσική.

Σταθμοί στη ζωή του

1977: Αποφοιτώ από το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

1988: Παίρνω το διδακτορικό δίπλωμά μου από το Πανεπιστήμιο Πατρών.

2008: Γεννιέται ο γιος μου Βασίλης.

2010: Γίνομαι συνιδρυτής του European Alliance for Innovation (ΕΑΙ), το οποίο διευθύνω – ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που λειτουργεί ως θερμοκοιτίδα σε Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών.