Κωνσταντίνος Μπόζος: Διδάσκοντας Χρηματοοικονομικά στο πανεπιστήμιο του Leeds

Κωνσταντίνος Μπόζος: Διδάσκοντας Χρηματοοικονομικά στο πανεπιστήμιο του Leeds

3' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο Κωνσταντίνος Μπόζος είναι αναπληρωτής καθηγητής και διευθυντής μεταπτυχιακών σπουδών στο τμήμα Χρηματοοικονομικής και Λογιστικής του Πανεπιστημίου του Λιντς (University of Leeds) της Μ. Βρετανίας και επισκέπτης ερευνητής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Georgia, στην Ατλάντα των ΗΠΑ. Η έρευνά του επικεντρώνεται στη βελτιστοποίηση επενδυτικών αποφάσεων.

Πότε νιώσατε τελευταία φορά υπερήφανος ως Ελληνας;

Κάθε φορά που κάποιος με ρωτά γιατί επέλεξα να φύγω από την Ελλάδα, «μια τόσο όμορφη χώρα με καταπληκτικούς ανθρώπους και τέλειο φαγητό». Συνήθως η απάντησή μου είναι: It’s complicated…

Σε τι σας έκανε καλύτερο η διεθνής εμπειρία σας;

Στην ανοχή και την αποδοχή του διαφορετικού. Η επαφή και η συνεργασία μου με ανθρώπους από άλλες χώρες (Μ. Βρετανία, ΗΠΑ, Κίνα, Γερμανία, Τουρκία) μου έμαθε ότι τα στερεότυπα που έχουμε για κάποιους λαούς είναι συχνά λανθασμένα. Αξίζει, λοιπόν, να γνωρίσει κανείς και να μάθει από ανθρώπους που βλέπουν και κάνουν τα πράγματα διαφορετικά…

Τι πιο πολύτιμο σας έδωσε η ελληνική παιδεία;

Τον ορθολογισμό του Θαλή, την ευρηματικότητα του Οδυσσέα, την ανδρεία του Κολοκοτρώνη, την ακεραιότητα του Σωκράτη, την καλαισθησία του Φειδία και τη φιλοδοξία του Μ. Αλεξάνδρου.

Πού υπερέχουμε και σε τι υστερούμε ως Ελληνες;

Οι Ελληνες διαθέτουμε μια σπάνια προσαρμοστικότητα και έναν μοναδικό τρόπο αναλυτικής σκέψης και έκφρασης, χαρακτηριστικά που μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε και να συνεισφέρουμε ως μέλη κάθε ομάδας. Δυστυχώς, όταν οι συνθήκες δεν είναι ευνοϊκές, τα χαρακτηριστικά αυτά γίνονται επιβλαβή, καθώς συχνά μετατρέπονται σε εγωκεντρισμό, αλαζονεία, έπαρση και δογματισμό.

Πώς θα γίνει πιο ανταγωνιστικό το ελληνικό πανεπιστήμιο;

Χρειάζεται δημιουργική διάθεση και μια πιο θετική αντίληψη ως προς την κριτική και την αξιολόγηση γενικότερα. Η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση μπορεί να εξελιχθεί σε κύριο οικονομικό πυλώνα της χώρας, εάν εκσυγχρονιστεί, διεθνοποιηθεί και απαλλαγεί από πολιτικές σκοπιμότητες, προσωπικές φιλοδοξίες και την οικονομική εξάρτηση από την πολιτεία.

Τι θα κάνατε για να δώσετε ώθηση στην ελληνική καινοτομία;

Ουσιαστικά οικονομικά κίνητρα και επιβράβευση της καινοτομίας, μέσω θεσμοθετημένων αξιοκρατικών και αδιάβλητων διαδικασιών.

Η έννοια της αριστείας πού εκφράζεται στην Ελλάδα;

Τα παραδείγματα αριστείας στην ιατρική, την πληροφορική, την τεχνολογία και στις τέχνες είναι παρά πολλά. Αρα η Ελλάδα μπορεί να γεννά και να γαλουχεί τέτοια ταλέντα γιατί, όμως, δεν τα αξιοποιεί;

Τι ουσιαστικό μπορούν να δώσουν στη χώρα οι διακεκριμένοι του εξωτερικού;

Την αυτοπεποίθηση ότι δεν υστερούμε σε τίποτα από άλλους λαούς υπό τις κατάλληλες συνθήκες οι Ελληνες μπορούν να μεγαλουργήσουν και να αποτελέσουν λαμπρό παράδειγμα στις τέχνες, στα γράμματα, στην επιστήμη.

Τι θα συμβουλεύατε έναν συνάδελφό σας που παραμένει και βιώνει την ελληνική πραγματικότητα;

Στις δύσκολες αυτές συνθήκες, ο ρόλος του ακαδημαϊκού ως ερευνητή, εκπαιδευτικού και εκπροσώπου της επιστήμης αλλάζει. Η κοινωνία στρέφεται σήμερα, περισσότερο από ποτέ, στους ειδικούς για απαντήσεις και ερμηνείες, ενώ οι φοιτητές μας -και οι νέοι γενικότερα- χρειάζονται έμπνευση και ουσιαστική, σύγχρονη και ανταγωνιστική γνώση. Αυτό δημιουργεί ασφαλώς στους ρόλους και αυξημένες ευθύνες…

Βγήκε κάτι θετικό από την κρίση – και ποιο είναι;

Αν και με τρόπο άκομψο, δύσκολο, η κρίση πέτυχε σε σημαντικό βαθμό τον εξορθολογισμό της οικονομικής συμπεριφοράς των Ελλήνων, την επιστροφή της κοινωνίας σε πιο ουσιαστικές αρχές, αλλά και τον προβληματισμό όλων μας για το αύριο. Ισως το πιο σημαντικό μάθημα από την κρίση είναι η συνειδητοποίηση ότι το συλλογικό καλό οφείλει πλέον να προέχει στη συνείδηση όλων, διότι μόνο αυτό δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες για πρόοδο, ευημερία και ισονομία.

Με τι προϋποθέσεις θα γυρίζατε στην πατρίδα;

Μια κοινωνία που σέβεται και αξιοποιεί τις δυνατότητες του καθενός, ένα εργασιακό περιβάλλον που εμπνέει ασφάλεια και επιβραβεύει την ποιότητα, έναν λαό που πιστεύει στις δυνάμεις του και παίρνει τη μοίρα στα χέρια του.

Ποια ελληνική συνήθειά σας κρατήσατε;

Καφέ και κουβέντα εφ’ όλης της ύλης με φίλους μετά τη δουλειά.

Ο Ελληνας ήρωάς σας.

Θεόδωρος Κολοκοτρώνης.

ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ

1978

Γεννήθηκε στην Τρίπολη Αρκαδίας.

1996

Σπουδές Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς και μετέπειτα μεταπτυχιακές σπουδές στις Επιστήμες των Αποφάσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

2005

Διδακτορικές σπουδές στις Στρατηγικές Επενδυτικές Αποφάσεις στο Πανεπιστήμιο του Λιντς ως υπότροφος του Συμβουλίου Οικονομικών και Κοινωνικών Ερευνών (ESRC) της Μ. Βρετανίας.

2009

Λέκτορας και μετέπειτα επίκουρος και αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Χρηματοοικονομικής και Λογιστικής του Πανεπιστημίου του Λιντς. 

2012

Επισκέπτης ερευνητής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Georgia, στην Ατλάντα των ΗΠΑ.

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ

Τι πιο μικρό ελληνικό αγάπησα

Το Μικρολίμανο στον Πειραιά…

Το πρόσωπο που νοσταλγώ

Ολα τα συγγενικά μου πρόσωπα…

Η γεύση που συχνά ανακαλώ

Κανταΐφι.

Η πιο ελληνική μου λέξη

Αρμονία.

Τι παίρνω μαζί μου φεύγοντας απ’ την Ελλάδα

Μοσχοφίλερο Μαντινείας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή