ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γραμμή 4 Μετρό: Ξεκινούν οι εργασίες μέσα στο καλοκαίρι

grammi-4-metro-xekinoyn-oi-ergasies-mesa-sto-kalokairi-561392818

Mέσα στο καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες για τη Γραμμή 4 του Μετρό, η οποία είχε αποφασισθεί το 2004.

Χαρακτηρίζοντας το έργο ως «το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας, μετά την Αττική Οδό», ο υπουργός Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής ανέφερε πως «μετά από αρκετές δυσκολίες και πολλές επιπλοκές, το έργο συμβασιοποιείται, δηλαδή πλέον ξεκινάει», με τις πρόδρομες εργασίες να ξεκινούν μέσα στο καλοκαίρι. 

Όπως είπε, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η αρχική Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό (στα τέλη της δεκαετίας του 1990) προέβλεπε την κατασκευή δύο επεκτάσεων: της Γραμμής 2, από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου και της Γραμμής 3, από την Πανόρμου προς το Μαρούσι.

Διαβάστε επίσης⇒ Αποκαλυπτήρια για τη νέα πλατεία Συντάγματος

Ωστόσο, για κατασκευαστικούς και λειτουργικούς λόγους, το 2004 επελέγη η δημιουργία μίας νέας Γραμμής, της Γραμμής 4 σε σχήμα U, που θα γινόταν με συνένωση του υπάρχοντος δικτύου σε κάποια σημεία. Μάλιστα, η πρώτη εξαγγελία για την εκκίνηση του διαγωνισμού έγινε το 2005.

Το 2006 ολοκληρώθηκαν οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου, ενώ το 2008 ξεκίνησαν οι μελέτες σε επίπεδο engineering. «Από τότε έγιναν πολλά, και το έργο πήγε αρκετά πίσω. Από τα μνημόνια του 2010, μέχρι την περήφανη διαπραγμάτευση του 2015», σχολίασε ο κ. Καραμανλής και αναφέροντας ότι ο διαγωνισμός ξεκίνησε στα μέσα του 2017, αλλά «ξεκίνησε και “ο χορός” των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που έβαλε “φρένο” στην υλοποίηση του έργου».

Τον Δεκέμβριο του 2019, υπενθύμισε ο υπουργός, επανεκκίνησε η διαδικασία ελέγχου των υποφακέλων Δικαιολογητικών συμμετοχής και Τεχνικής Προσφοράς.

«Μετά από νέες προσφυγές, δικαιώθηκε η Αττικό Μετρό στο ΣτΕ. Κι έτσι προχώρησε το άνοιγμα των Οικονομικών προσφορών στις 19.10.2020, όπου αναδείχθηκε προσωρινός Ανάδοχος η ένωση των εταιρειών AVAX, ALSTOM και GHELLA», πρόσθεσε και συνέχισε λέγοντας «Κατόπιν διαπιστώθηκε, από τον έλεγχο της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, ότι τα δικαιολογητικά κατακύρωσης ήταν ορθά. Τότε κατακυρώθηκε το έργο υπό την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνει την όλη διαδικασία το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και έγινε».

Στο διάστημα των τελευταίων δύο ετών, «επιλύθηκαν και τα νομικά ζητήματα που τέθηκαν και για την εργολαβία των Πρόδρομων Εργασιών: Διενέξεις μεταξύ των διαγωνιζόμενων με προδικαστικές προσφυγές, ασφαλιστικά μέτρα των αιτήσεων ακυρώσεως κ.λπ», συμπλήρωσε.

«Ξεμπλέξαμε άμεσα τα ζητήματα που είχαν τεθεί και υπογράψαμε Σύμβαση στις 29 Μαρτίου 2021», είπε χαρακτηριστικά.

Διαβάστε επίσης⇒ Μετρό: Ένας υπόγειος μαραθώνιος

Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως π.χ. τα Εξάρχεια και το Κολωνάκι.

Σύμφωνα με τον αρμόδιο υπουργό, θα διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών σε πολλά σημαντικά κτήρια και εγκαταστάσεις, όπως δικαστήρια, νοσοκομεία, εκπαιδευτικά Ιδρύματα κ.λ.π., ενώ θα αποσυμφορηθούν σταθμοί, όπως του Συντάγματος. Ταυτόχρονα αυξάνεται η δικτύωση των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στο Πανεπιστήμιο και τον Ευαγγελισμό.

«Το έργο θα έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα καθώς εκτιμάται ότι η μέση εξοικονομούμενη ημερήσια ενέργεια υπολογίζεται σε 1.216 μεγαβατώρες και η μέση ημερήσια μείωση του διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σε 318 τόνους. Μάλιστα, υπολογίζεται ότι με τη Γραμμή 4 θα μετακινούνται συνολικά περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000», επεσήμανε ο κ. Καραμανλής.

Οι πρόδρομες εργασίες 

Η Αττικό Μετρό Α.Ε. και η ανάδοχος εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε. υπέγραψαν τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια. Οι πρόδρομες εργασίες, που όπως αναφέρθηκε θα ξεκινήσουν μέσα στο καλοκαίρι, αφορούν αρχαιολογικές εργασίες και μετατόπιση δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις. 

Οι πρόδρομες εργασίες αφορούν συνολικά σε 25 θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη), που θα χωριστούν σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα αφορά δέκα θέσεις, όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα. Πρόκειται για φρέατα στα δύο «άκρα» του έργου, από όπου θα μπει ο Μετροπόντικας για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη, για τους σταθμούς Ακαδημία, Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι και για τα φρέατα, Ανοιχτού Ορύγματος Βεΐκου, Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ. Η δεύτερη ομάδα αφορά σε οκτώ θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ,  Φορμίωνος και Δικαιοσύνης. Η τρίτη ομάδα αφορά σε επτά θέσεις. Πρόκειται για τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρέαρ Νήαρ Ήστ.

Η χρηματοδότηση

Η χρηματοδότηση Η συνολική προβλεπόμενη δαπάνη του έργου κυμαίνεται περίπου στο 1,6 δισ ευρώ με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Να σημειωθεί ότι εξετάζεται η εφαρμογή ενός νέου χρηματοδοτικού μοντέλου ΒΙΜ (Building Information Modeling), που ενισχύεται από την Κομισιόν και  αποτελεί μέρος του Ταμείου Ανάκαμψης. Το νέο μοντέλο εξυπηρετεί την καλύτερη διαχείριση των έργων και στην εξοικονόμηση σημαντικών πόρων στο τελικό κόστος των έργων.

«Η Γραμμή 4 του Μετρό θα συνεισφέρει καθοριστικά τόσο αναπτυξιακά, όσο και προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας, και όταν ολοκληρωθεί, θα αλλάξει την καθημερινότητα στην Αθήνα και τις πιο επιβαρυμένες περιοχές της», ανέφερε ο κ. Καραμανλής.

Διαβάστε επίσης⇒ Τα ευρώ να έρθουν και το τρένο θα σφυρίξει ξανά

Να σημειωθεί ότι απαντώντας στα ερωτήματα των μελών της Επιτροπή, ο υπουργός στάθηκε στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου, σημειώνοντας η κατασκευή του Μετρό «γίνεται από κάτω προς τα πάνω και όχι από πάνω προς τα κάτω, επομένως οι πλατείες θα παραδοθούν στους κατοίκους ως είχαν και σε πολλές περιπτώσεις και με ανάπλαση». 

Επίσης, είπε ότι κοινή πρακτική σε όλη την Ευρώπη είναι η ενίσχυση των μέσων σταθερής τροχιάς για τη μείωση της ρύπανσης, καθώς το 21% με 30% της ρύπανσης στις πόλεις οφείλεται στα ΙΧ. 

Τελευταίες ειδήσεις