F-35: Η ευκαιρία που έχασε ο Ερντογάν

F-35: Η ευκαιρία που έχασε ο Ερντογάν

Η προοπτική αναβάθμισης των F-16 δεν αντισταθμίζει την «απώλεια» των F-35

3' 9" χρόνος ανάγνωσης
F-35: Η ευκαιρία που έχασε ο Ερντογάν-1

Αεροπορική ισχύς

Ακόμη κι αν το θέμα των F-16 ξεμπλοκάρει μετά την απόφαση του Κογκρέσου, τα πρώτα αεροσκάφη θα μπορούσαν να παραδοθούν το νωρίτερο το 2025, ενώ τα νέα ίσως φθάσουν στην Τουρκία το 2026.

Η ακτινογραφία των δύο αεροποριών δείχνει ότι με βάση τα τρέχοντα δεδομένα η Τουρκία δεν μπορεί να ανατρέψει για τα επόμενα 8 με 10 χρόνια την ισορροπία αεροπορικής ισχύος πάνω από το Αιγαίο. Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή διαθέτει έναν στόλο συνολικά 153 μαχητικών τύπου F-16. Από αυτά, 83 θα αναβαθμιστούν σε F-16 Viper μέχρι το 2027-28. Ενα πολύ χαρακτηριστικό στοιχείο των Viper είναι ότι διαθέτουν το ραντάρ τύπου AESA, ένα σύστημα το οποίο θα τα κάνει πλήρως διαλειτουργικά όταν η Ελλάδα αποκτήσει τα δικά της F-35. Πριν από λίγους μήνες εστάλη στις ΗΠΑ το αίτημα της Ελλάδας για την αναβάθμιση συνολικά 38 F-16 Block 50, κάτι που αναμένεται να απαντηθεί θετικά, με τις εργασίες να λαμβάνουν χώρα στις εγκαταστάσεις της Πολεμικής Αεροπορίας στη Νέα Αγχίαλο. Τα χρώματα της Π.Α. εξακολουθούν να φέρουν συνολικά 33 F-4 Phantom, ενώ πολλαπλασιαστής ισχύος για την Ελλάδα ήταν πάντα τα γαλλικά μαχητικά, που η Τουρκία δεν διαθέτει. Στο οπλοστάσιο της Π.Α. παραμένουν συνολικά 24 Mirage 2000-5, ενώ ώς το τέλος του χρόνου θα έχουν ενταχθεί συνολικά 12 Rafale. Το 2024 θα έχουν ενταχθεί συνολικά και τα 24 Rafale που η Ελλάδα θα προμηθευτεί από τη γαλλική Dassault, μάλιστα με οπλικά συστήματα προστιθέμενης επιχειρησιακής αξίας, όπως ο πύραυλος αέρος αέρος «Meteor» και ο υποστρατηγικών δυνατοτήτων πύραυλος Scalp EG και, βεβαίως, τα γνώριμα στη Π.Α. Exocet, τα οποία δύνανται να φέρουν και τα Mirage-2000-5.

Το 2028-30 είναι πιθανόν η Ελλάδα να έχει ήδη αποκτήσει και τα πρώτα F-35. Αυτό σημαίνει ότι η Τουρκία πρέπει να κατορθώσει να τρέξει έναν πραγματικό αγώνα δρόμου. Παρά το γεγονός ότι οι διαθεσιμότητες των τουρκικών F-16 έχουν βελτιωθεί, ο στόλος των 234 F-16 και 19 F-4 γηράσκει. Με ορίζοντα το 2030 είναι απολύτως σαφές ότι η Τουρκία υπολείπεται στον τομέα που αφορά την αεροπορική ισχύ με τα μαχητικά. Η παραγγελία αναβάθμισης των τουρκικών F-16 είναι ένα αντίμετρο, ενώ εντός του 2023 θα φανεί αν θα υλοποιηθεί η συμφωνία του 2021 ανάμεσα σε Αγκυρα και Κατάρ για προσωρινή στάθμευση σε τουρκικό έδαφος μέχρι και 36 γαλλικής τεχνολογίας Rafale F3R, προκειμένου οι Τούρκοι να μελετήσουν το μαχητικό που προμηθεύτηκε η Ελλάδα. Τμήμα του κενού η Αγκυρα επιχειρεί να το καλύψει μέσω των UAV εγχώριας παραγωγής, τα οποία χρησιμοποιούνται για αποστολές καταγραφής και επιτήρησης, αλλά και για παραβιάσεις και υπερπτήσεις. Σημειώνεται πως, όπως έχει αναφέρει η «Κ», ακόμη κι αν το θέμα των F-16 «ξεμπλοκάρει» μετά την απόφαση του Κογκρέσου, τα πρώτα εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να παραδοθούν το νωρίτερο το 2025, ενώ τα νέα ίσως φθάσουν στην Τουρκία το 2026.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT