Κ. Αχ. Καραμανλής: «Η πολιτική ευθύνη δεν ισούται με ποινική ευθύνη»

Κ. Αχ. Καραμανλής: «Η πολιτική ευθύνη δεν ισούται με ποινική ευθύνη»

«Να μην συνηγορήσουμε στην πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών που επιχειρείται από συγκεκριμένες παρατάξεις», είπε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

4' 21" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Να μην συνηγορήσουμε στην πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας των Τεμπών που εδώ και μήνες επιχειρείται από συγκεκριμένες παρατάξεις», ζήτησε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής.

Μιλώντας στη συζήτηση της Ολομέλειας, επί των προτάσεων παραπομπής του σε Προανακριτική Επιτροπή που κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ο πρώην υπουργός δήλωσε πως αντιμετωπίζει με «απόλυτο σεβασμό» τη διαδικασία και ότι δεν σκοπεύει να «πέσει στην παγίδα της προσωπικής και της μικροπολιτικής αντιπαράθεσης».

Ο κ. Καραμανλής απέδωσε τις κατηγορίες της αντιπολίτευσης σε «άγνοια ή πολιτική σκοπιμότητα», ενώ για τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης είπε «δυστυχώς ήταν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ σε λειτουργία».

Αναφερόμενος στη σύμβαση 717, ο πρώην υπουργός δήλωσε πως ενώ η υλοποίησή της έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 έως το Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο 6 παρατάσεις. Ολες οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, δηλ. η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, αποδεχόταν ότι είχε συνυπαιτιότητα για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της Σύμβασης».

Στη συνέχεια, για την περίοδο διαυβέρνησης της ΝΔ, από το 2019 έως τον Σεπτέμβριο του 2023, είπε πως «υπήρξαν τρείς παρατάσεις και η Σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2023», ενώ «επί ΣΥΡΙΖΑ είχαμε 6 παρατάσεις με ελάχιστη πρόοδο».

«Κλείσαμε όλα τα ανοιχτά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπιστεί την προηγούμενη περίοδο, δηλαδή υποβολή ορθών μελετών για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ, υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης, διατήρηση του προϋπολογισμού του έργου και κλείσιμο των αιτημάτων για θετικές ζημιές του Αναδόχου».

«Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ ολοκληρωμένα τα συστήματα σε 19 (από τους εναπομείναντες 37) σταθμούς, ανακατασκευάστηκαν χωρίς μεγαλύτερη δαπάνη οι 10 από τους 17 σταθμούς που είχαν παραδοθεί έως τα τέλη του 2016, και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη. Παραδώσαμε εντός προϋπολογισμού ολοκληρωμένη την 717 τον περασμένο Σεπτέμβριο», πρόσθεσε.

Σχετικά με τις επικρίσεις ότι «κράτησε το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στο συρτάρι του», εξήγησε πως το πόρισμα υποβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς, και κοινοποιήθηκε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. «Το πόρισμα, πρότεινε πειθαρχικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στις οποίες προχώρησε αρμοδίως τον Νοέμβριο του 2021 ο τότε πρόεδρος του ΔΣ της Εταιρείας. Συνιστούσε την επιστροφή από τον Ανάδοχο του ποσού των 1,3 εκατ. ευρώ, πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στον 33ο αρνητικό λογαριασμό», είπε.

Τόνισε πως «αυτό είναι το πόρισμα που επικαλούνται τόσο οι Εισαγγελείς Εφετών Αθηνών, όσο κι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος, που έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο, επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για το αδίκημα της απιστίας».

«Από τις πρώτες ώρες, βρέθηκα στον τόπο του δυστυχήματος. Οι εικόνες που αντίκρυσα δεν θα σβηστούν ποτέ από τη μνήμη μου. Παραιτήθηκα αμέσως και δημοσιοποίησα το κείμενο παραίτησής μου, στο δρόμο της επιστροφής και πριν φτάσω στην Αθήνα. Αυτό υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου. Δεν σκέφτηκα ούτε στιγμή να κρυφτώ πίσω από ευθύνες άλλων. Ανέλαβα την αντικειμενική πολιτική ευθύνη όχι μόνο για τη δική μου θητεία, αλλά και για τις θητείες όλων των προκατόχων μου. Πράγμα εξαιρετικά σπάνιο για τα πολιτικά ήθη της χώρας μας».

«Κάποιοι πολιτικοί αντίπαλοι επέλεξαν την ακραία -για να μην πω “χυδαία”- εκμετάλλευση της ανείπωτης τραγωδίας. Ο στόχος τους δεν είναι η αλήθεια», είπε απευθυνόμενος προς τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

Ανέφερε ότι ο τότε αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Τσίπρας, «έθεσε υποψηφιότητα στην εκλογική περιφέρεια των Σερρών. Για να “τιμωρήσει” την υποψηφιότητά μου. Για να ρίξει όπως ο ίδιος υποστήριξε, το κάστρο εκ των έσω. Αυτά είναι δυστυχώς κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα νέα ήθη της αντιπολίτευσης στη χώρα μας. Αυτές είναι οι τακτικές της. Φθόνος, επιθέσεις χωρίς κανένα όριο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, ψέματα, τοξικότητα».

«Η νίκη της ΝΔ δεν είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ»

Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε πως «η νίκη της Νέας Δημοκρατίας, όπως και η επανεκλογή μου δεν διαγράφουν καμία ευθύνη. Δεν είναι η κολυμβήθρα του Σιλωάμ. Κανείς δεν υποστήριξε ποτέ κάτι τέτοιο. Είναι όμως, η ήττα της χυδαιότητας, είναι η ήττα της τοξικότητας». Απαντώντας στους βουλευτές της Αντιπολίτευσης που χαρακτήρισαν προσχηματική την παραίτησή του» ο κ. Καραμανλής είπε «ανέλαβα αμέσως τις αντικειμενικές πολιτικές ευθύνες. Και αναλήφθηκαν γιατί το τραγικό αυτό γεγονός συνέβη στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας. Αυτό σημαίνει πολιτική ευθύνη».

Οπως είπε «η πολιτική ευθύνη δεν ισούται με ποινική ευθύνη. Σε αυτή τη χώρα, οι ποινικές ευθύνες αποδίδονται ακόμα από την ανεξάρτητη δικαιοσύνη. Οχι από λαϊκά δικαστήρια». Απέρριψε ότι «κρύβεται στην ασυλία» υπενθυμίζοντας ότι «η διερεύνηση τυχόν αξιόποινων πράξεων κατά την τέλεση καθηκόντων Υπουργού γίνεται σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος “περί ευθύνης Υπουργών” και μόνο από τη Βουλή».

Τέλος, επιχειρώντας να απαντήσει στις επικρίσεις πως εάν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 με βεβαιότητα δεν θα είχε συμβεί το δυστύχημα των Τεμπών είπε πως «αυτό δεν είναι αληθές. Σύμφωνα με όλες τις εκτιμήσεις των εμπειρογνωμόνων η σύγκρουση θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει αποτραπεί μόνο αν λειτουργούσε στο σύνολό του το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας, το λεγόμενο ERTMS (European Railway Traffic Managing System), το οποίο αφορά στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών υψηλών ταχυτήτων. Στον άξονα της ΠΑΘΕ, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το 2030».

Ο πρώην υπουργός, ανέφερε ότι είναι έτοιμος να δώσει απαντήσεις στην Εξεταστική Επιτροπή.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή