Ελληνοτουρκικά: Προσπάθεια να διατηρηθούν χαμηλά οι τόνοι

Ελληνοτουρκικά: Προσπάθεια να διατηρηθούν χαμηλά οι τόνοι

Τα πιο δύσκολα θέματα της ελληνοτουρκικής ατζέντας θα συζητηθούν στις 11 Μαρτίου

1' 54" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η 11η Μαρτίου, ημέρα επανάληψης του πολιτικού διαλόγου Ελλάδας και Τουρκίας στην Αγκυρα, υπό τον συντονισμό των υφυπουργών Εξωτερικών Αλεξάνδρας Παπαδοπούλου και Μπουράκ Ακσαπάρ, είναι η επόμενη κρίσιμη ημερομηνία στην οποία θα εξεταστούν τα πιο δύσκολα θέματα της ελληνοτουρκικής ατζέντας, δίχως, πάντως, να υπάρχει κάποια ιδιαίτερη πρόβλεψη περί ουσιαστικής προόδου. Και οι δύο πλευρές δεν επιθυμούν να διαταραχθούν τα ήρεμα νερά στο Αιγαίο, γι’ αυτό και επιλέγουν –όπως για παράδειγμα με την πρόσφατη ανταλλαγή οδηγιών προς ναυτιλλομένους σε θάλασσα και αέρα (NAVTEX και NOTAM) με αφορμή κάποιες στρατιωτικές ασκήσεις– να κρατούν τους τόνους χαμηλά.

Από την Αθήνα καθίσταται σαφές ότι σε όλες αυτές τις περιπτώσεις γίνονται τα απαραίτητα διαβήματα και επιστολές διαμαρτυρίας, όπου απορρίπτεται το σύνολο των τουρκικών ισχυρισμών και προβάλλεται η νομική ορθότητα των ελληνικών θέσεων. Αναλόγως, όπως αναφέρουν τουρκικές διπλωματικές πηγές, οι NAVTEX και οι NOTAM δεν αποτελούν νέο στοιχείο στις σχέσεις Ελλάδας και Τουρκίας.

Οι ίδιες πηγές τόνιζαν, απηχώντας πάγιες τουρκικές θέσεις, ότι «όταν η ελληνική πλευρά διεξάγει αεροπορικές ή ναυτικές στρατιωτικές ασκήσεις, που περιλαμβάνουν νησιά τα οποία έχουν αποστρατιωτικοποιημένο καθεστώς, η Τουρκία αυτομάτως απαντάει προκειμένου να υπερασπιστεί την από πολύ καιρό εκφρασμένη θέση της. Δεν υπάρχει τίποτε καινούργιο».

Η επανάληψη αυτή των θέσεων από Αθήνα και Αγκυρα υποδηλώνει σε σημαντικό βαθμό και τη γενικότερη τοποθέτηση των δύο πλευρών, οι οποίες, όπως όλα δείχνουν, επιθυμούν να επιμηκυνθεί κατά το δυνατόν η ηρεμία στο πεδίο. Είναι ενδεικτική η ταχύτητα με την οποία έληξε προτού οδηγηθεί σε κλιμάκωση το περιστατικό του περασμένου Σαββάτου στα Ιμια.

Φαίνεται, πάντως, ότι και οι αρμόδιες υπηρεσίες συντονισμού της δραστηριότητας στις περιοχές ευθύνης για την έκδοση NAVTEX ακολουθούν τακτική ίσων αποστάσεων.

Η Υδρογραφική Υπηρεσία, έπειτα από οδηγίες του υπουργείου Εξωτερικών, είχε διαμαρτυρηθεί προς τον συντονιστή της NAVAREA III (Μεσόγειος και Μαύρη Θάλασσα) με έδρα την Ισπανία. Βασικό επιχείρημα της ελληνικής πλευράς ήταν ότι οι τουρκικές αρχές κάνουν ανορθολογική χρήση του συστήματος NAVTEX για την εξυπηρέτηση πολιτικών σκοπών. Την Τετάρτη έφτασε στην Αθήνα η απάντηση του αρμόδιου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ NAVTEX Coordination Panel), η οποία περιγράφεται μάλλον ως γενικόλογη.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ο αρμόδιος δεν εισέρχεται στην ουσία του ζητήματος, περιγράφει το θέμα ως κατά κύριο λόγο διμερές και ζητάει από την Υδρογραφική Υπηρεσία προτάσεις προκειμένου όλες οι υπεύθυνες αρχές έκδοσης NAVTEX να μπορούν να συνεργαστούν καλύτερα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή