F-16: Το χρονικό της πτώσης και ο αγώνας για τη διάσωση του πιλότου

F-16: Το χρονικό της πτώσης και ο αγώνας για τη διάσωση του πιλότου

Από τη στιγμή που σήμανε συναγερμός στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων μέχρι τον εντοπισμό και τη διάσωση του υποσμηναγού ύστερα από την κινητοποίηση εναέριων μέσων και της φρεγάτας «Αιγαίον» του Πολεμικού Ναυτικού

3' 52" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ακρας υγείας χαίρει ο υποσμηναγός Α.Π. της Πολεμικής Αεροπορίας, ο οποίος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το F-16 του λίγο πριν αυτό συντριβεί στη θαλάσσια περιοχή της Ψαθούρας. Αμέσως μετά τη διάσωσή του, ο υποσμηναγός διακομίστηκε στο 251 ΓΝΑ, όπου υποβλήθηκε σε αξονική τομογραφία και σε όλες τις απαραίτητες εξετάσεις. Αναμένεται να παραμείνει στο νοσοκομείο προληπτικά για τουλάχιστον ένα 24ωρο, ενώ, σε διπλανό θάλαμο θα διανυκτερεύσουν η σύζυγος και ο πατέρας του που έφτασαν από τη Λάρισα.

F-16: Το χρονικό της πτώσης και ο αγώνας για τη διάσωση του πιλότου-1

F-16: Το χρονικό της πτώσης και ο αγώνας για τη διάσωση του πιλότου-2

Αρμόδιες πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι ο υποσμηναγός ακολούθησε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες εγκατάλειψης του αεροσκάφους, αφού πρώτα εξάντλησε κάθε πιθανότητα επαναφοράς του. Εφήρμοσε με ακρίβεια όσα διδάσκονται οι αεροπόροι κατά την εκπαίδευσή τους για την πιθανότητα εγκατάλειψης του αεροσκάφους σε πτήση πάνω από τη θάλασσα.

Αμεση ήταν και η κινητοποίηση των μέσων που συμμετείχαν στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, με το Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας να φτάνει ύστερα από λίγη ώρα στο σημείο, ενώ εξαιτίας των ισχυρών ανέμων και του υψηλού κυματισμού απαιτήθηκαν χειρισμοί ακρίβειας για την περισυλλογή του. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι υπό τις συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες ο εντοπισμός, όταν δεν υπάρχει αμφίδρομη επικοινωνία του πιλότου με το ελικόπτερο, είναι ιδιαίτερα δύσκολος.

Το χρονικό

Το F-16 του υποσμηναγού Α.Π. απογειώθηκε από την 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας στις 12:30 το μεσημέρι της Τετάρτης ως μέρος σχηματισμού τεσσάρων αεροσκαφών. Πρόκειται για αεροσκάφη της 337 Μοίρας «Φάντασμα» και συγκεκριμένα, τέσσερα σύγχρονα F-16 Block 52+ τα οποία πρόκειται να αναβαθμιστούν σε Viper.

Μετά την απογείωση, η τετράδα κατευθύνθηκε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρα. Αποτελεί ένα από τα πεδία εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας που πήρε το όνομά του από το ομώνυμο νησάκι στο βορειοανατολικό άκρο των Σποράδων. Η άσκηση που εκτέλεσαν περιελάμβανε σενάριο εναέριας μάχης. Πρόκειται για την πιο απαιτητική εκπαίδευση των Ελλήνων αεροπόρων που εμπλέκονται σε σκληρές αερομαχίες ανά ζευγάρια, πιέζοντας τα ανθρώπινα όρια αλλά και τα όρια των αεροσκαφών τους.

Στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων σήμανε συναγερμός

Στις 13:29, υπό συνθήκες που παραμένουν άγνωστες, κατά τη διάρκεια ελιγμών, το F-16 του υποσμηναγού Α.Π. «κάρφωσε» στη θάλασσα. Οι συνάδελφοί του ανέφεραν αμέσως στον ασύρματο τις συντεταγμένες και ενημέρωσαν ότι είδαν αλεξίπτωτο, ένδειξη ότι ο χειριστής έκανε χρήση του συστήματος εκτίναξης. Στο Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων σήμανε συναγερμός και άμεσα ειδοποιήθηκαν όλες οι διαθέσιμες μονάδες για επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. 

Δόθηκε εντολή σε ελικόπτερα

Ταυτόχρονα, ενημερώθηκε η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία, ενώ δόθηκε εντολή στα ελικόπτερα επιφυλακής να ξεκινήσουν για το σημείο. Μέσα σε λίγα λεπτά, το διαθέσιμο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε από τη Λήμνο για την περιοχή της συντριβής. Στην Ψαθούρα, εξακολουθούσαν να πετάνε τα τρία F-16 του σχηματισμού αναζητώντας ίχνη του χειριστή στη θάλασσα, όπως τη φουσκωτή λέμβο ή το αλεξίπτωτο. Ωστόσο, ύστερα από 15 λεπτά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το σημείο και να επιστρέψουν στη βάση τους αφού είχαν καταναλώσει τα καύσιμά τους κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης.

Καθώς το Super Puma βρισκόταν στον αέρα με πορεία προς το σημείο που υπέδειξαν οι συνάδελφοι του υποσμηναγού, απογειώθηκαν ένα S-70 Aegean Hawk του Πολεμικού Ναυτικού από το Κοτρώνι του Μαραθώνα και ένα Canadair CL-415 από την 113 Πτέρυγα Μάχης της Θεσσαλονίκης για να συνδράμουν την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα, η φρεγάτα «Αιγαίον» του Πολεμικού Ναυτικού έσπευσε στο σημείο, ενώ το πλήρωμα ενός C-130 από την Ελευσίνα ανέμενε εντολές για άμεση απογείωση μέσα στο πιλοτήριο του αεροσκάφους. 

Η επικοινωνία με τη μονάδα

Τα λεπτά περνούν και η πρώτη ένδειξη ότι ο πιλότος είναι σώος έρχεται λίγη ώρα μετά τη συντριβή του αεροσκάφους, όταν σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο χειριστής του F-16 καταφέρνει να επικοινωνήσει με τη μονάδα του μέσω του κινητού του τηλεφώνου. Στη συνέχεια, όμως, χάνεται η επικοινωνία και το Super Puma που μόλις έχει φτάσει ξεκινάει να σαρώνει την περιοχή αναζητώντας ίχνη του υποσμηναγού. Η ακτίνα της έρευνας ανοίγει όσο περνά η ώρα καθώς στην περιοχή επικρατούν δυσμενείς καιρικές συνθήκες με αέρα και έντονο κυματισμό που μπορούν να παρασύρουν τη λέμβο μακριά από το σημείο που αναφέρουν οι συντεταγμένες.

Η αγωνία κορυφώνεται όσο περνούν τα λεπτά καθώς δεν είναι γνωστή η ακριβής κατάσταση του χειριστή, ενώ οι αντίξοες συνθήκες δυσκολεύουν τον εντοπισμό του ίχνους του από τα ιπτάμενα μέσα. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι αν υπήρχε αμφίδρομη επικοινωνία, ο υποσμηναγός θα μπορούσε να καθοδηγήσει το ελικόπτερο προς το μέρος του καθώς θα αποκτούσε οπτική επαφή νωρίτερα σε σχέση με το πλήρωμα του Super Puma.

Αίσιο τέλος στο θρίλερ

Τελικά, ύστερα από σχεδόν 90 λεπτά, μπαίνει τέλος στο θρίλερ. Στις 15:02 ο υποσμηναγός εντοπίζεται και διασώζεται από το πλήρωμα του Super Puma που τον μεταφέρει στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας για τις απαραίτητες εξετάσεις. Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να οριστεί η ομάδα των εμπειρογνωμόνων που θα διερευνήσει τα ακριβή αίτια του ατυχήματος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή