Σημειώσεις από τα γαλάζια group therapy

Σημειώσεις από τα γαλάζια group therapy

Τι άκουσε και τι είπε ο πρωθυπουργός στις πέντε «κλειστές» συνεδρίες του με βουλευτές της Ν.Δ.

7' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη ο βασικός στόχος τις 30 μέρες που απομένουν έως τις ευρωεκλογές είναι να συσπειρώσει την κομματική βάση της Ν.Δ., η οποία στις μετρήσεις δείχνει σε ποσοστό 65% πρόθυμη να (ξανα)ψηφίσει την κυβέρνηση, ένας αριθμός που πρέπει να αυξηθεί. «Η συσπείρωση αρκεί για να πετύχουμε τον στόχο του 33%», λέει στην «Κ» κυβερνητική πηγή. Στην επιχείρηση αυτή εντάσσονται και οι συναντήσεις που είχε ο πρωθυπουργός με όλους τους βουλευτές ανά ομάδες το προηγούμενο διάστημα, ώστε να ακούσει την Κοινοβουλευτική Ομάδα, αλλά κυρίως να της δείξει πως τη θεωρεί συμμέτοχο στην προσπάθεια, εξουδετερώνοντας παράλληλα την πατροπαράδοτη γκρίνια των βουλευτών, που νιώθουν πως είναι μακριά από τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Η ιδέα της συνάντησης με τους βουλευτές υλοποιήθηκε σε 5 «δόσεις». Οι ομάδες είχαν μεταξύ τους και πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά, αντιπροσωπευτικά της δημογραφικής και πολιτικής ποικιλίας της εκλογικής επικράτειας.

Ο Βελόπουλος

Η συνάντηση με τους εκπροσώπους της Κεντρικής Μακεδονίας και της Θράκης ήταν από τις πιο σημαντικές, καθώς πρόκειται για τις περιοχές με τις μεγαλύτερες διαρροές προς τα δεξιά, λόγω της μεγάλης ανόδου του Κυριάκου Βελόπουλου και ακολούθως της Νίκης. Η συζήτηση κινήθηκε γύρω από την αναχαίτιση της Ελληνικής Λύσης, με τους βουλευτές να διαφωνούν μεταξύ τους. Αλλοι έλεγαν πως ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης πρέπει να καταγγελθεί ως ακροδεξιός και άλλοι απλά ως «ψεκασμένος» ή «ακτιβιστής». Η ζύμωση πήρε φωτιά, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ακούει προσεκτικά τους βουλευτές της Βορείου Ελλάδος, χωρίς να τοποθετείται ο ίδιος, κάτι που έκανε κατά κόρον και στα πέντε γκρουπ. Η πλειονότητα απεφάνθη πως ο Βελόπουλος πρέπει περισσότερο να αντιμετωπιστεί ως συνωμοσιολόγος παρά ως ιδεολόγος, με τον πρωθυπουργό να αφήνει τελικώς την ευχέρεια στους βουλευτές να επιλέξουν ο καθένας το δικό του αντίδοτο.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης άκουσε αφιλτράριστη γνώμη για υπουργούς και κυβερνητικά στελέχη και σχημάτισε για μία ακόμη φορά εικόνα για την Κοινοβουλευτική Ομάδα.

Στην ίδια συνάντηση τέθηκε και το κρίσιμο ζήτημα της Θράκης, με τον Ευριπίδη Στυλιανίδη να θέτει ως εθνικό θέμα το ενδεχόμενο να εμφανιστούν την εκλογική βραδιά «γκρίζοι νομοί». Οπως εξηγούσε ο βουλευτής, η Ροδόπη και η Ξάνθη ενδέχεται να βγάλουν πρώτο κόμμα το μειονοτικό DΕΒ, που κατεβαίνει στις εκλογές, με τις εκλογικές περιφέρειες να βάφονται στο αντίστοιχο ουδέτερο χρώμα. Αυτό κομματικά μπορεί να μην κοστίσει, καθώς οι περισσότεροι μειονοτικοί στις εκλογές του 2023 ψήφισαν ΣΥΡΙΖΑ, αλλά εθνικά αποτελεί ένα πολύ μεγάλο πρόβλημα, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να δείχνει προβληματισμένος. Από εκεί και πέρα είχε ενδιαφέρον η συζήτηση για τους αγρότες, καθώς στη Βόρεια Ελλάδα υπάρχει η ενόχληση για το γεγονός ότι η προσοχή και οι πόροι έχουν στραφεί αποκλειστικά στη Θεσσαλία.

Τα έργα υποδομής

Αν η Μακεδονία είναι η περιοχή όπου η άνοδος των δεξιότερων της Ν.Δ. κομμάτων αποτελεί τον μεγάλο φόβο, στα νησιά δεν υπάρχει αντίστοιχο κλίμα. Ενα από τα γκρουπ που είδε μαζί ο Κυριάκος Μητσοτάκης ήταν των νησιωτικών περιοχών της χώρας, καθώς στο Μαξίμου συγκεντρώθηκαν οι βουλευτές της Κρήτης, του Αιγαίου και του Ιονίου. Εδώ στη συζήτηση δεν υπήρχε ούτε η άκρα Δεξιά, ούτε ο γάμος των ομόφυλων ζευγαριών, αλλά τα προβλήματα των νησιών. Τα έργα υποδομής που δεν προχωράνε με ρυθμό ανάλογο της ανάπτυξης του τουρισμού, αλλά και το μεταφορικό ισοδύναμο, που αποτελεί βασική προτεραιότητα για τους νησιώτες, αποτέλεσαν τα δύο βασικά θέματα που έθεσαν οι βουλευτές. Ο πρωθυπουργός άκουσε τους προβληματισμούς, αλλά αντέτεινε πως έχουν γίνει πάρα πολλά τα τελευταία χρόνια, προτείνοντας στους βουλευτές να προβάλουν περισσότερο και πιο συντονισμένα «τα πολλά πράγματα που έχουν γίνει για τα νησιά». Η απάντηση που πήρε ανέδειξε και μια δυσλειτουργία του Μαξίμου, καθώς άπαντες ζήτησαν καλύτερη οργάνωση στην επικοινωνία: την ανάγκη δηλαδή να λάβουν από την κυβέρνηση ένα πλήρη απολογισμό των έργων που έχουν προωθηθεί.

«Δεν μου απάντησε ποτέ»

Σε όλες τις συναντήσεις με τους βουλευτές ο πρωθυπουργός άκουσε πολλά παράπονα για τους υπουργούς, τους υφυπουργούς, ακόμη και τους γενικούς γραμματείς που δεν απαντάνε στα τηλέφωνα. Τα παράπονα ήταν ακόμη πιο έντονα στο γκρουπ των βουλευτών από την Πελοπόννησο, τη Δυτική Ελλάδα και την Ηπειρο, που πέρασε μαζί το κατώφλι του Μεγάρου Μαξίμου. Χαρακτηριστικό είναι πως ο Δημήτρης Λαμπρόπουλος από τη Μεσσηνία είπε πως πήρε κάποιον γενικό γραμματέα πάνω από δέκα φορές, χωρίς ανταπόκριση. Ο πρωθυπουργός άκουσε –και κατέγραψε– πολλά παράπονα για συγκεκριμένους υπουργούς. «Το ξέρω, θα το λύσουμε αυτό το πρόβλημα», είπε σε μια αποστροφή του ο πρωθυπουργός, δείχνοντας αρκετά ενοχλημένος από όσους υπουργούς εμφανίζουν τάσεις αλαζονείας και «καλαμιού», όπως χαρακτηριστικά είπε ένας άλλος βουλευτής.

«Σαν να έχουμε εθνικές»

Η συνάντηση με τους βουλευτές της Αττικής ήταν σε άλλο μήκος κύματος. Εκεί ακούστηκαν μάλλον τα λιγότερα παράπονα για τους υπουργούς, κάτι που αποτυπώνει και έναν άτυπο «γεωγραφικό ρατσισμό» ορισμένων κυβερνητικών στελεχών. Ο πρωθυπουργός, πάντως, γνωρίζοντας τη σημασία που έχει το λεκανοπέδιο για το εκλογικό αποτέλεσμα, ζήτησε από τους βουλευτές να βρεθούν στις εκλογικές τους περιφέρειες «σαν να έχουμε εθνικές εκλογές» και να δώσουν κανονικό αγώνα. Στο γκρουπ της Αττικής τέθηκε έντονα το θέμα της ανόδου της άκρας Δεξιάς, με τους βουλευτές να ζητάνε περισσότερη ασφάλεια, που είναι το μείζον πρόβλημα. Παράλληλα, βουλευτές –ειδικά της Ανατολικής Αττικής– έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για στελέχη που, αν και ανήκουν στην παραδοσιακή βάση της παράταξης, κοιτάνε προς κόμματα δεξιότερα της Ν.Δ. Η συζήτηση με τους βουλευτές της Αττικής επεκτάθηκε στη «μεγάλη εικόνα». Ο πρωθυπουργός εστίασε στη συσπείρωση. Εάν 4 στους 5 ψηφοφόρους που ψήφισαν Ν.Δ. πέρυσι την ξαναψηφίσουν, τότε ο στόχος του 33% θα επιτευχθεί, με τον πρωθυπουργό να λέει πως το ποσοστό αυτό «είναι απολύτως εφικτό».

Θα το καθιερώσει

Οι συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους βουλευτές «άρεσαν πολύ στον πρωθυπουργό», όπως έλεγε κυβερνητική πηγή, καθώς μέσα από αυτές ο Κυριάκος Μητσοτάκης, πρώτον, πήρε «σαφή εικόνα» για τα τοπικά θέματα, κατάλληλη για να προσαρμόσει τη στρατηγική του· δεύτερον, άκουσε αφιλτράριστη γνώμη για τους υπουργούς του και τα κυβερνητικά στελέχη· τρίτον, σχημάτισε για μια ακόμη φορά εικόνα για την Κοινοβουλευτική Ομάδα. Τα δύο τελευταία «είναι πολύ χρήσιμα για τον επόμενο ανασχηματισμό», ο οποίος είναι πιθανόν να επιχειρηθεί μετά τις ευρωεκλογές. Οσον αφορά τις συναντήσεις με τους βουλευτές, είναι βέβαιο πως θα συνεχιστούν και μάλιστα θα γίνουν πιο σφιχτές: δηλαδή ανά μήνα ο πρωθυπουργός θα συναντάει τους βουλευτές ανά περιφέρεια, ώστε το «ζουμ» να είναι ακόμη πιο ευκρινές.

Τηλεοπτική και ψηφιακή καμπάνια «με μέτρο»

Ετοιμο είναι το πρώτο προεκλογικό σποτ της Νέας Δημοκρατίας, που αναμένεται να «βγει στoν αέρα» την προσεχή εβδομάδα. Το θέμα με το οποίο καταπιάνεται και ουσιαστικά θα ανοίξει την καμπάνια της Ν.Δ. είναι η Ευρώπη, που έρχεται σε πλήρη εναρμόνιση με το κεντρικό σύνθημα της κυβερνητικής παράταξης που είναι «Σταθερά, πιο κοντά στην Ευρώπη». Το μήνυμα που θα επιχειρήσει να περάσει το σποτ είναι πως η ψήφος στις ευρωεκλογές δεν μπορεί να είναι χαλαρή και είναι μια «σοβαρή υπόθεση» την οποία οι πολίτες δεν πρέπει να πάρουν αψήφιστα. Η επιλογή του πρώτου μηνύματος δεν έγινε τυχαία, καθώς στο Μέγαρο Μαξίμου θέλουν να «χτυπήσουν» την αποχή και να ενισχύσουν την ευρωπαϊκή διάσταση των εκλογών, που «η αντιπολίτευση διαρκώς υποτιμά». Μετά το πρώτο σποτ θα ακολουθήσουν τουλάχιστον τρία ακόμη, που σημαίνει πως ο προγραμματισμός είναι μέχρι την 9η Ιουνίου να βλέπουμε από ένα προεκλογικό σποτ την εβδομάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», τα επόμενα θα έχουν θέματα την οικονομία, το αγροτικό ζήτημα και, στο κλείσιμο, τη φύλαξη των συνόρων και το μεταναστευτικό. Η ακολουθία της καμπάνιας δεν είναι τυχαία, καθώς την τελευταία σημαντική εβδομάδα η Ν.Δ. θέλει να θυμίσει στο δεξιό κοινό όσα έχει κάνει στον ευαίσθητο τομέα του μεταναστευτικού.

Τα σποτάκια θα προβληθούν τηλεοπτικά, αλλά τα social media θα έχουν και σ’ αυτές τις εκλογές πρωτεύοντα ρόλο. Στην κορυφή των προτιμήσεων του Μαξίμου βρίσκεται ξανά το ΤikΤok, ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης που βοήθησε πολύ τη Ν.Δ. και προσωπικά τον Κυριάκο Μητσοτάκη στις εθνικές εκλογές, καθώς οι followers του έχουν ξεπεράσει τους 260.000. Τα σποτάκια συνεπώς της Ν.Δ. θα προβληθούν μαζικά από όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο από τα κανάλια του κόμματος. Η εντολή θα είναι προς όλα τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου, αλλά και τους βουλευτές, να συμμετάσχουν ενεργά στην καμπάνια μέσω των προσωπικών τους σελίδων, ενώ ειδικά για τα social media ετοιμάζονται κάρτες με όσα έχουν γίνει τον τελευταίο ένα χρόνο, από την επανεκλογή της Ν.Δ. μέχρι σήμερα.

Οχι βομβαρδισμός

Αυτός είναι και ο έτερος μεγάλος στόχος της Ν.Δ.: να αντιστρέψει την αίσθηση πως η κυβέρνηση δεν ξεκίνησε καλά τη δεύτερη θητεία της. Κυβερνητική πηγή αναφέρει στην «Κ» πως η δεύτερη θητεία έχει πολλά επιτεύγματα έως τώρα στον οικονομικό, κοινωνικό και μεταρρυθμιστικό τομέα, καθώς η κυβέρνηση δεν «δίστασε να σπάσει αυγά» και αυτό πρέπει θα προβληθεί δεόντως. Υπάρχει ωστόσο και μια λεπτομέρεια που έχει συζητηθεί στις συσκέψεις: η καμπάνια δεν θα είναι υπερβολική και δεν θα βομβαρδίσει τους πολίτες με μηνύματα. «Οι συνεχόμενες εκλογές από πέρυσι έχουν κουράσει τους πολίτες κι εμείς δεν θα συμβάλουμε περαιτέρω σ’ αυτή την κόπωση. Το μήνυμά μας θα είναι στοχευμένο, καθαρό και μετρημένο», καταλήγει η ίδια πηγή.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT