Πτώση των τόνων με την Τουρκία, αλλά όχι αλλαγή των θέσεων, καθώς επίσης και διεύρυνση της ατζέντας της Αγκυρας στα ελληνοτουρκικά διαπιστώνει ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας, ο οποίος χθες μίλησε στο συνέδριο της DEFEA για τις σύγχρονες προκλήσεις στον τομέα της Αμυνας. «Εχουμε μεν μια πτώση των τόνων με την Τουρκία, αλλά όχι αλλαγή των θέσεων. Θα έλεγα, μάλλον διεύρυνση της τουρκικής ατζέντας με κάθε επιείκεια», ανέφερε ενδεικτικά ο κ. Δένδιας. Επιπλέον, περιγράφοντας τις προκλήσεις για την «Ατζέντα 2030», δηλαδή τους στόχους για την αναβάθμιση των Ενόπλων Δυνάμεων, υπογράμμισε ότι η υλοποίησή της «δεν είναι απλώς σημαντική, είναι υπαρξιακή. Εάν η χώρα δεν τα καταφέρει, αντιμετωπίζει υπαρξιακό πρόβλημα. Οχι οικονομικό πρόβλημα. Πρέπει να ξεχάσουμε το γεωπολιτικό περιβάλλον στο οποίο υπήρξαμε».
Ο κ. Δένδιας μίλησε και για ορισμένες από τις εξοπλιστικές συζητήσεις και εκκρεμότητες, αναφερόμενος κατ’ αρχάς στο σχέδιο για την ενίσχυση της αεράμυνας. Ενδεικτικά, διευκρίνισε ότι έχουν προγραμματιστεί στο δωδεκαετές πρόγραμμα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων δύο δισ. ευρώ γι’ αυτόν τον σκοπό τα οποία δεν θα δαπανηθούν τώρα. «Για να το ξεκαθαρίσω, 2 δισ. ευρώ είναι εκεί προγραμματισμένα. Δεν σημαίνει ότι θα δαπανήσουμε και τα 2 δισ.», είπε ενδεικτικά. Επιπλέον, ως προς την ενίσχυση της Ουκρανίας με Patriot ή S-300, ο κ. Δένδιας σημείωσε ότι μέχρι στιγμής όλα τα ερωτήματα αφορούν παραχώρηση και όχι ανταλλαγή συστημάτων, δηλαδή, όπως υπογράμμισε, «μονομερείς ενέργειες» τις οποίες έχει αποκλείσει και ο πρωθυπουργός.
Για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε ότι ως προς τα αμερικανικά πλοία παράκτιων επιχειρήσεων LCS «θέλουμε τα συγκεκριμένα που έχουν θεραπεύσει τα παιδικά τους προβλήματα και εάν δεν μας παραχωρηθούν δωρεάν –επαναλαμβάνω δωρεάν– οι LCS, οι οποίες θα έχουν θεραπεύσει τα προβλήματά τους, βεβαίως έχουμε δεύτερη και τρίτη λύση». Επί τούτου ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «δεν έχουμε βάλει στο “ράφι” ούτε τη λογική της option προμήθειας τέταρτης φρεγάτας Belharra ούτε το ζήτημα των κορβετών». Ενώ περιέγραψε και τον μακροπρόθεσμο σχεδιασμό για το πρόγραμμα μακράς πνοής των φρεγατών τύπου Constellation.
Με βάση το δωδεκαετές πρόγραμμα ενίσχυσης των Ενόπλων Δυνάμεων, για τις ανάγκες της αεράμυνας θα διατεθούν έως 2 δισ. ευρώ.
Αναφερόμενος στις υφιστάμενες αμυντικές βιομηχανίες, ο κ. Δένδιας τόνισε, χαρακτηριστικά, για την ΕΑΒ ότι «παρελήφθη σε μια κατάσταση τραγωδίας». Σημείωσε, ωστόσο, ότι «δεν μπορεί η Πολεμική Αεροπορία να υπάρξει χωρίς την ΕΑΒ. Χρειάζεται την υποστήριξή της. Αρα, είναι εθνική πρόκληση να την εξυγιάνουμε». Και εξέφρασε την ελπίδα του ότι «η διοίκηση, η οποία υπεδείχθη με απολύτως αξιοκρατικά κριτήρια και με πλήρη ενημέρωση και των άλλων δυνάμεων της Βουλής, θα καταφέρει αυτό το τιτάνιο έργο με τη βοήθεια του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, στον βαθμό που γίνεται αυτό». Ως προς τα ΕΑΣ, όπου έχει κύρια ευθύνη το υπουργείο Οικονομικών, ανέφερε ότι «τις επόμενες μέρες ή τον επόμενο μήνα θα υπάρχει μια κατάληξη που θα μας επιτρέπει αξιοπρεπώς να πούμε ότι κι εκεί έχει γίνει ένα πρώτο βήμα».
Αμυντική καινοτομία
Ο κ. Δένδιας αναφέρθηκε και στο εμβληματικό νομοσχέδιο για την αμυντική καινοτομία που κατατέθηκε στη Βουλή τη Δευτέρα και θα συζητηθεί τις επόμενες ημέρες στην εθνική αντιπροσωπεία. «Πρέπει η καινοτομία και το εγχώριο ανθρώπινο δυναμικό και το εγχώριο παραγωγικό δυναμικό –δεν το περιορίζω στον στενό κύκλο του Ελληνισμού που είναι στην Ελλάδα, έχουμε ένα τεράστιο ανθρώπινο κεφάλαιο έξω από την πατρίδα μας– να συμμετάσχουν στην εθνική προσπάθεια να δημιουργήσουμε μια ισχυρή, σύγχρονη και σε επίπεδο κόστους αποδεκτή για την ελληνική κοινωνία δύναμη αποτροπής», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Δένδιας, υπογραμμίζοντας κάποια από τα στοιχεία του νέου νομοσχεδίου, όπως η ίδρυση Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας, ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου των στρατιωτικών σχολών και η σύσταση κοινού σώματος πληροφορικής στις Ενοπλες Δυνάμεις.
Σημειώνεται, τέλος, ότι έπειτα από αρκετό καιρό καταγράφηκαν χθες συνολικά 16 παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών από ισάριθμα ελικόπτερα και αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας της Τουρκίας, που πραγματοποιούσαν άσκηση έρευνας και διάσωσης στα διεθνή, αλλά και τα τουρκικά ύδατα ανάμεσα σε Λέσβο και Χίο.