ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η θρυλική Αν Γουίντουρ στην Αθήνα για το μέλλον της μόδας… και του πλανήτη

i-thryliki-an-goyintoyr-stin-athina-gia-to-mellon-tis-modas-amp-8230-kai-toy-planiti-2350298

Οι δύο άκρες από το καρέ κούρεμα με ακρίβεια χιλιοστού έκλειναν κάτω από το πιγούνι της. Και έτσι, όπως όλο το πρόσωπό της ήταν περιτριγυρισμένο από μαλλιά, ξεχώριζαν η μύτη, το στόμα και τα μάτια, σε ένα τέλειο κάδρο. Το σώμα λεπτό και στητό παρά τα 70 χρόνια της, η φωνή αποφασιστική, το φόρεμα με μπλε-άσπρα μοτίβα, ο αέρας της γεμάτος αυτοπεποίθηση. Η χθεσινή εμφάνιση της Αν Γουίντουρ, η οποία ήρθε στην Ελλάδα για να λάβει μέρος στο συνέδριο «Change makers» για τη βιώσιμη μόδα, το οποίο οργάνωσαν άψογα η «Κ» και η ελληνική έκδοση της Vogue με αφορμή τα 100 χρόνια της έκδοσής μας, επιβεβαίωσε ότι πρόκειται για μια πραγματικά σπουδαία προσωπικότητα στον χώρο των εκδόσεων και της μόδας.

Να γιατί: Στη σύντομη και περιεκτική ομιλία της, η Βρετανίδα Γουίντουρ, που ζει επί δεκαετίες στη Νέα Υόρκη ως επικεφαλής της αμερικανικής Vogue, αναφέρθηκε στη μόδα όχι ως ένα πεδίο ατομικής επιβεβαίωσης και ναρκισσισμού συνδεδεμένου με την καταναλωτική φρενίτιδα, αλλά ως κάτι που έχει τη δύναμη να αλλάξει το βλέμμα του κόσμου. «Η μόδα στα μάτια των περισσότερων ανθρώπων αντιμετωπίζεται ως κάτι αναλώσιμο, ως κάτι που εστιάζει στο “εδώ και τώρα”: είναι σπατάλη, είναι υπερβολή το να μη φοράς ποτέ το ίδιο ρούχο δεύτερη φορά σε δημόσια εμφάνιση. Δικαίως έχει μπει η βιομηχανία της μόδας στο στόχαστρο γι’ αυτή τη συμπεριφορά».

i-thryliki-an-goyintoyr-stin-athina-gia-to-mellon-tis-modas-amp-8230-kai-toy-planiti0
Από αριστερά, Μαρέβα Γκραμπόφσκι, Rianna Kounou, Χριστίνα Μαρτίνη, Μαρία Λαλαούνη και η συντονίστρια του πάνελ, Εμιλι Ζακ.

Για τη Γουίντουρ, το ένδυμα δεν είναι αντικείμενο με περιορισμένο χρόνο ζωής, που πρέπει μετά από λίγο να καταλήγει στα αζήτητα, αλλά κάτι που σχετίζεται με τα ανθρώπινα χαρίσματα. Η ευρωπαϊκή καταγωγή της και η ανθρωπιστική παιδεία της διατρανώθηκαν από την αξία που έδωσε σε ό,τι είναι φτιαγμένο με χειροτεχνική μαστοριά, μεράκι και δεξιοτεχνία, στη δημιουργικότητα, στο ταλέντο. «Η αληθινή μόδα είναι οι ιδέες με διάρκεια. Είναι το ακριβώς αντίθετο από το αναλώσιμο ή το φευγαλέο», είπε. Παρακολουθώντας την να μιλάει και να απαντά στις ερωτήσεις που της έθεσε η Θάλεια Καραφυλλίδου, επικεφαλής της Vogue Greece, σκεφτόμουν ότι είναι μια μορφή ηγετική, που έχει θέσει τον εαυτό της και τη διεθνή επιρροή της στην υπηρεσία ενός προτάγματος: της προώθησης της παγκόσμιας αλλαγής της σχέσης των ανθρώπων με τον πλανήτη, προτού να είναι πολύ αργά. Μου έκανε εντύπωση, μάλιστα, ότι αναφέρθηκε σε μια δεκαεξάχρονη Ελληνίδα, την Αριάδνη Παπαθεοδώρου, και στον αγώνα της γενιάς της κατά της κλιματικής αλλαγής.

Το συνέδριο, που πραγματοποιήθηκε στο κατάμεστο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, συντόνισε η κομψότατη Μαρία Ναυπλιώτου. Την οικογένεια της «Κ» εκπροσώπησε η Αλεξία Κορωναίου, απευθύνοντας χαιρετισμό, ως εκδότρια της Vogue Greece. Λίγο αργότερα, ανέβηκαν στο βήμα η Κάρα Σμιθ, ιδρύτρια του Fair Fashion Center (FFC), και η Ντάνα Τόμας, συγγραφέας του επιδραστικού βιβλίου «Fashionopolis» και συνεργάτις των New York Times. Στη συνέχεια, η Θάλεια Καραφυλλίδου είχε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση με το plus-size μοντέλο Κάντις Χάφιν. Από τις πιο συγκινητικές στιγμές της εκδήλωσης ήταν ένα βίντεο στη μνήμη της πρόωρα χαμένης Σοφίας Κοκοσαλάκη, με δηλώσεις ανθρώπων που συνεργάστηκαν μαζί της.

Πολύ κατατοπιστική υπήρξε και η συζήτηση που ακολούθησε σε ένα γυναικείο πάνελ, στο οποίο συμμετείχαν η Μαρέβα Γκραμπόφσκι (της Zeus+Δione), η Μαρία Λαλαούνη (CEO & creative director του οίκου κοσμημάτων Lalaounis), η Χριστίνα Μαρτίνη (συνιδρύτρια του Ancient Greek Sandals), η Rianna Kounou, μια Ελληνίδα σχεδιάστρια μόδας που κατακτά το Βερολίνο, και μέσω βίντεο, η Μαίρη Κατράντζου. Τι μας έδωσε να καταλάβουμε η χθεσινή εκδήλωση; Οτι η εσωστρέφεια της κρίσης τελείωσε και η χώρα βγαίνει από τη χειμερία νάρκη της αυτοαναφορικότητάς της.