ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Λύση για τον φωτισμό της Αθήνας προτείνει ο Βαρώτσος, με έμπνευση το Τορίνο

gkat_02_1212_page_1_image_0005

Κατάκοπος αλλά ευχαριστημένος ακουγόταν ο Κώστας Βαρώτσος στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής. Ο καλλιτέχνης βρίσκεται για λίγες μόνο ημέρες στην Αθήνα, καθώς το τελευταίο χρονικό διάστημα το περνά στο Τορίνο. Επιβλέπει την ανακατασκευή ενός δημόσιου γλυπτού του που πρόκειται να αλλάξει θέση στην ιταλική πόλη. Είναι το γλυπτό με τίτλο Totalita («Ολότητα»), που τοποθετήθηκε το 1999 στην πιάτσα Μπενέφικα και αγαπήθηκε πολύ από τους Τορινέζους. Ηταν ένα σημείο αναφοράς, κοντά στους κήπους Μαρτίνι. Τώρα, όμως, πρόκειται να μεταφερθεί σε άλλη γειτονιά και να τοποθετηθεί μπροστά σε ένα κτίριο του Ρέντσο Πιάνο, που στεγάζει την τράπεζα Intesa Sanpaolo. Μιας και ανήκει στον δήμο, μια τέτοια μετακίνηση, που θα συνδυαστεί με αστική ανάπλαση, είναι εφικτή. Στη γείτονα χώρα όλα αυτά γίνονται με σχεδιασμό – όχι με αιφνιδιαστικές κινήσεις. Οπως θυμόμαστε, πέρυσι είχε ακουστεί πως και ο «Δρομέας» θα έφθανε έως τα Σκόπια.

lysi-gia-ton-fotismo-tis-athinas-proteinei-o-varotsos-me-empneysi-to-torino0
O Βαρώτσος επιβλέπει την ανακατασκευή του γλυπτού του.

Το έργο στο Τορίνο έχει ήδη κλείσει 20 έτη ζωής και θα μετακινηθεί σε διαφορετικό περιβάλλοντα χώρο, έτσι ο γλύπτης αποφάσισε να το αλλάξει. Ο Βαρώτσος είναι ιδιαίτερα αγαπητός στην Ιταλία, με δημόσια έργα του να βρίσκονται από το Σαλέρνο μέχρι τα Απένινα Ορη και από το Τρεβίζο μέχρι την Καζακαλέντα. Είναι, λοιπόν, ένας από τους καταλληλότερους ανθρώπους για να ερωτηθεί για τον φωτισμό της Αθήνας και τη μεγάλη διαμάχη που ξέσπασε με αφορμή αυτόν, τις τελευταίες ημέρες. Αλλωστε, ο εικαστικός έχει γνώση από πρώτο χέρι των προκλήσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, από τότε που ο «Δρομέας» είχε κάνει την εμφάνισή του στη Αθήνα, επί δημαρχίας Εβερτ, με αντιδήμαρχο Πολιτισμού τον Σταύρο Ξαρχάκο.

lysi-gia-ton-fotismo-tis-athinas-proteinei-o-varotsos-me-empneysi-to-torino1
Το έργο Totalita, στο Τορίνο, πρόκειται να αλλάξει θέση.

«Στον δήμαρχο Κώστα Μπακογιάννη πιστώνω το θετικό στοιχείο ότι αποφάσισε να ξαναδεί το θέμα του φωτισμού και να μην ξανακρεμάσει τα ίδια στολίδια που βρήκε στις αποθήκες. Αντί, όμως, να αφήσει να αποφασίσουν οι μετέχοντες στο εγχείρημα για την αισθητική του φωτισμού, θα ήταν καλύτερο να είχε φτιάξει ο ίδιος το πλαίσιο στο οποίο θα είχαν κινηθεί οι εταιρείες και οι φορείς. Το Τορίνο έχει την πιο επιτυχημένη και πρωτοπόρα πολιτική ως προς αυτό. Το 1999, ο δήμος θεσμοθέτησε το “Luci d’ Artista”, μια επιτροπή που αναθέτει στους καλύτερους Ιταλούς και διεθνείς καλλιτέχνες, από τον Πιστολέτο μέχρι τον Μάριο Μερτζ, το έργο του εορταστικού φωτισμού. Δημιουργούν μια μόνιμη εικαστική εγκατάσταση, που μένει σβηστή όλη τη χρονιά και ανάβει μόνο την περίοδο των Χριστουγέννων. Να μια ωραία λύση και για την Αθήνα!».