ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Νέα σελίδα για τα ιδιωτικά σχολεία

nea-selida-gia-ta-idiotika-scholeia-2388800

Νέο πλαίσιο λειτουργίας αναμένεται να θεσμοθετηθεί για την ιδιωτική εκπαίδευση στη χώρα μας έως τα τέλη Ιουλίου, καθώς η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στην «Κ», εστιάζει στην πολιτική βαρύτητα που προσδίδεται από την κυβέρνηση στην ανατροπή του ισχύοντος πλαισίου, που ψηφίστηκε επί υπουργίας Νίκου Φίλη το 2016 (νόμος 4415/2016). Για τον λόγο αυτό προωθείται νομοσχέδιο προς ψήφιση στη Βουλή. Υπέρ του νομοσχεδίου έχει ταχθεί ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Σχολείων, εκ διαμέτρου αντίθετη είναι η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών ΟΙΕΛΕ.

Ειδικότερα, η κ. Κεραμέως τόνισε χαρακτηριστικά στην «Κ» ότι «το νομοσχέδιο ενσαρκώνει την πολιτική επιλογή μας να απελευθερώσουμε το ιδιωτικό σχολείο από τον ασφυκτικό κρατικό εναγκαλισμό, την υπερ-ρύθμιση και τον περιορισμό των δυνατοτήτων του. Επιδιώκουμε το ιδιωτικό σχολείο να ανακτήσει την ευελιξία του, να μπορεί να αναπτύσσει τον πολύπλευρο ρόλο του, να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες, πάντα με αυστηρή εφαρμογή του νόμου και στο πλαίσιο κρατικής εποπτείας».

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής εντός της εβδομάδας προς ψήφιση από την Ολομέλεια περί τα τέλη Ιουλίου. Τώρα αξιολογούνται τα 1.521 σχόλια που έγιναν στα άρθρα του νομοσχεδίου κατά τη δημόσια διαβούλευση, ωστόσο συνεργάτες της κ. Κεραμέως δεν άφηναν περιθώρια για αλλαγές που θα αλλοιώσουν τη φιλοσοφία του νομοσχεδίου.

Με βάση τα στοιχεία του νομοσχεδίου οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του κινούνται σε τρεις βασικούς άξονες: απλοποίηση πλαισίου λειτουργίας, αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, αξιοποίηση κτιριακών εγκαταστάσεων.

Εξειδικεύοντας, το υπουργείο Παιδείας αναφέρει ότι οι αλλαγές που προωθεί επιτρέπουν τη ευελιξία στη διαμόρφωση διευρυμένου ωρολόγιου προγράμματος, επιπλέον του υποχρεωτικού του υπουργείου. Για παράδειγμα, δίνεται η δυνατότητα σε κάθε σχολείο να οργανώνει φροντιστηριακού τύπου μαθήματα (στα μαθήματα του αναλυτικού προγράμματος και σε ξένες γλώσσες) αλλά και αθλητικές, πολιτιστικές, καλλιτεχνικές κ.ά. δραστηριότητες. Το επιτελείο της κ. Κεραμέως αναφέρει ότι η πολιτική φιλοσοφία των ρυθμίσεων για το διευρυμένο ωρολόγιο πρόγραμμα και τις πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες διαφοροποιούνται από τις ανάλογες ρυθμίσεις του νόμου 4415/2016. Επίσης, με βάση το ν/σ κάθε σχολείο μπορεί να θεσπίσει τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του με μόνο έλεγχο νομιμότητας και όχι σκοπιμότητας από τον διευθυντή Εκπαίδευσης. Επιπροσθέτως, θα γίνεται αξιολόγηση της σχολικής μονάδας του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών στη βάση των κριτηρίων που θα εφαρμόζονται και στο δημόσιο σχολείο.

Από την άλλη, το υπουργείο Παιδείας δηλώνει ότι το νέο πλαίσιο δημιουργεί ευκαιρίες απασχόλησης για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς στις πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες μετά το πέρας του ωραρίου, σε άλλους φορείς εκπαίδευσης (π.χ. κέντρα ξένων γλωσσών) ή σε δραστηριότητες της σχολικής μονάδας και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.

Βέβαια, στο σκέλος αυτό η ΟΙΕΛΕ αντιδρά με οξύτητα, καθώς με το προωθούμενο νομοσχέδιο οι απολύσεις των εκπαιδευτικών των ιδιωτικών σχολείων θα γίνονται με βάση την κοινή εργατική νομοθεσία, όπως ήταν ο νόμος Κ. Αρβανιτόπουλου 4254/2014. Αυτό σημαίνει απελευθέρωση των απολύσεων, βέβαια «με τη διασφάλιση της απαρέγκλιτης τήρησης της εργατικής νομοθεσίας» λέει το υπουργείο, που προσθέτει ότι έως τώρα ήταν συνήθη πρακτική οι εκπαιδευτικοί να απολύονται μετά τη δοκιμαστική διετία (έγιναν 300 απολύσεις το 2018).

Οι εργασιακές σχέσεις

Για «μετατροπή του χώρου της εκπαίδευσης σε ένα απέραντο πεδίο ασύδοτης αγοραίας δραστηριότητας» κάνει λόγο η ομοσπονδία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών ΟΙΕΛΕ και εστιάζει στην αλλαγή του πλαισίου απολύσεων και την υπαγωγή των εκπαιδευτικών στο υπουργείο Εργασίας. Η ΟΙΕΛΕ αναφέρει ότι «το νομοσχέδιο α) αποδομεί πλήρως τις εργασιακές σχέσεις των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, όπως ρυθμίζονταν έως σήμερα, β) εισάγει δυσμενέστερες ρυθμίσεις ακόμα και από την κοινή εργατική νομοθεσία, νομιμοποιώντας τη μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας, γ) καθιστά ακραία ευέλικτη την οποιαδήποτε σχέση εργασίας εντός του σχολείου, υποβαθμίζοντας τον ρόλο και, συνακόλουθα, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του εκπαιδευτικού προσωπικού». Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία του προέδρου της ΟΙΕΛΕ κ. Μιχάλη Κουρουτού στην «Κ», από τις 49 αιτήσεις απόλυσης που κατετέθησαν στην αρμόδια επιτροπή του υπ. Παιδείας έγιναν δεκτές οι 47, στοιχείο που καταδεικνύει την απουσία ενός είδους μονιμότητας με βάση τον νόμο Φίλη.

Οι ιδιοκτήτες των σχολείων εκτιμούν, από την πλευρά τους, ότι το νομοσχέδιο θα βελτιώσει τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. «Το ισχύον πλαίσιο είναι ασφυκτικό και συγκεντρωτικό, “σοβιετικού τύπου”» ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιωτικών Σχολείων κ. Χαράλαμπος Κυραϊλίδης, εστιάζοντας «στη σημασία της ελευθερίας και της αυτονομίας που πρέπει να έχει ένα σχολείο για να λειτουργήσει και να αναπτυχθεί». Σύμφωνα με τον ίδιο, «στα ιδιωτικά σχολεία επανέρχεται το διευθυντικό δικαίωμα. Επίσης, το μεγαλύτερο προτέρημα ενός σχολείου είναι η συνέχεια την οποία εγγυάται ο σχολάρχης, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου».