ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Φως στο τούνελ της γραμμής 4 του μετρό

fos-sto-toynel-tis-grammis-4-toy-metro-561098236

Συνεχίζονται οι ανατροπές στον διαγωνισμό για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας. Προ ημερών το Συμβούλιο της Επικρατείας μετέθεσε για τον Ιανουάριο την εκδίκαση των προσφυγών των δύο ενδιαφερόμενων κοινοπραξιών. Οι οποίες όμως δεν κατέθεσαν νέα ασφαλιστικά μέτρα κατά της τελευταίας απόφασης της «Αττικό Μετρό», με την οποία επανεπιβεβαίωνε την απόφασή της να συνεχίσει τον διαγωνισμό. Τώρα το υπουργείο καλείται να λάβει απόφαση για το αν μπορεί να συνεχίσει τον διαγωνισμό, στην οποία προφανώς θα έπαιζε ρόλο η απόσυρση των προσφυγών από το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο.

Οι δύο κοινοπραξίες (Ακτωρ-Ansaldo-Hitachi και J&P Αβαξ-Ghella-Alstom Transport) είχαν καταθέσει τον Απρίλιο ασφαλιστικά μέτρα κατά της «Αττικό Μετρό», ζητώντας η μία τον αποκλεισμό της άλλης από το διαγωνισμό. Το ΣτΕ έκανε δεκτά τα αιτήματα και «πάγωσε» τον διαγωνισμό μέχρι την εκδίκαση των κύριων προσφυγών, στα τέλη Σεπτεμβρίου. Λίγο πριν από την εκδίκαση της υπόθεσης, η «Αττικό Μετρό» κατέθεσε στο δικαστήριο νέα απόφαση της επιτροπής διαγωνισμού, με την οποία επανεπιβεβαιωνόταν (και τεκμηριωνόταν περαιτέρω) η απόφαση της εταιρείας να μην «κόψει» καμία από τις δύο κοινοπραξίες για πλημμέλειες της τεχνικής προσφοράς που είχαν υποβάλει.

Ομως τις προηγούμενες ημέρες το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο αποφάσισε να μεταθέσει την εκδίκαση των δύο προσφυγών στις 26 Ιανουαρίου 2021. Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε αμηχανία στην «Αττικό Μετρό», που μέχρι στιγμής διαβεβαιώνει ότι επιθυμεί το ξεκαθάρισμα του δικαστικού σκέλους όσο το δυνατόν ταχύτερα, προκειμένου να αποφασιστεί αν ο διαγωνισμός θα συνεχιστεί ή όχι. Χθες όμως υπήρξε και μια θετική εξέλιξη. Η προθεσμία που δίνεται από τον νόμο για την κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων κατά της νέας απόφασης της επιτροπής διαγωνισμού πέρασε άπρακτη. Ετσι για πρώτη φορά έπειτα… από χρόνια, οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό του 1,8 δισ. ευρώ αποφάσισαν να μην αξιοποιήσουν την ευκαιρία για ακόμα μία προσφυγή.

Τι έχει συμβεί; Προφανώς το ιδανικό σενάριο θα ήταν να έχει μεσολαβήσει κάποιου είδους συνεννόηση ανάμεσα στις εταιρείες για να προχωρήσει και να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός, όποιο αποτέλεσμα κι αν αυτός φέρει (άλλωστε οι οικονομικές προσφορές έχουν κατατεθεί προ πολλού και παραμένουν σφραγισμένες). Προφανώς σε αυτή την κατεύθυνση θα βοηθούσε ως κίνηση καλής θέλησης η απόσυρση των προσφυγών που έχουν κατατεθεί. Κι αυτό, γιατί, όπως επισημαίνει στην «Κ» στέλεχος της «Αττικό Μετρό», οι προσφυγές δεν αφορούν μόνο το πρακτικό σκέλος του διαγωνισμού, αλλά και την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών. Επομένως, νομικοί της εταιρείας εκτιμούν ότι όσο παραμένει η δικαστική εκκρεμότητα, η τρέχουσα φάση του διαγωνισμού δεν μπορεί να ολοκληρωθεί.

Το υπουργείο Υποδομών πάντως παραμένει αισιόδοξο για την εξέλιξη της υπόθεσης. «Θα δούμε νομικά ποιες δυνατότητες υπάρχουν αυτή τη στιγμή, ώστε να αποφασιστεί η συνέχεια», αναφέρει στην «Κ» αξιωματούχος του υπουργείου. Αν κριθεί ότι η δικαστική εκκρεμότητα δεν επηρεάζει τη συνέχιση του διαγωνισμού, τότε η «Αττικό Μετρό» μπορεί να υπογράψει άμεσα τη σύμβαση με την ΕΡΕΤΒΟ για τις πρόδρομες εργασίες (που ούτως ή άλλως απαιτούν 2 έτη) και να προχωρήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορά την κατασκευή υπόγειας γραμμής 12,9 χλμ. με 15 σταθμούς, από το Γουδί έως το Αλσος Βεΐκου, μέσω του κέντρου της Αθήνας. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2017 με τη συμμετοχή 4 σχημάτων, από τα οποία τα δύο αποκλείστηκαν στην πορεία.