Πόσοι φοιτητές παρακολουθούν τα μαθήματά τους στη σχολή μετά την επιτυχία τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις; Πόσοι αποφοιτούν, πόσοι ξεπερνούν τον ελάχιστο χρόνο σπουδών της σχολής τους; Η πραγματικότητα δείχνει πως σε αρκετές περιπτώσεις άλλα στοιχεία διαθέτουν τα ΑΕΙ και άλλα το υπουργείο Παιδείας.
Ειδικότερα, σε νέα εποχή εισάγονται τα ελληνικά ΑΕΙ, στο πλαίσιο των δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού της εκπαίδευσης. Ενδεικτικά, αναβαθμίζεται και επεκτείνεται η ψηφιακή υποδομή, με στόχο την αποτελεσματική συλλογή και αξιοποίηση δεδομένων λειτουργίας τους. Επίσης, θα συσταθεί ομάδα εργασίας από τους αρμόδιους φορείς, η οποία θα σχεδιάσει ηλεκτρονική υπηρεσία για την ολοκληρωμένη διαχείριση νέων θέσεων διδακτικού προσωπικού των ΑΕΙ.
«Δεν γνωρίζουμε με ακρίβεια κρίσιμα δεδομένα για τη λειτουργία των πανεπιστημίων», ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας. Ενδεικτική περίπτωση είναι η πρόσφατη παρουσίαση από την «Κ» στοιχείων του υπουργείου Παιδείας για τμήματα με καθόλου μόνιμους διδάσκοντες ή έως και δύο. Μεταξύ αυτών ήταν δύο τμήματα του Παν. Θεσσαλίας. «Στο Τμήμα Ζωικής Παραγωγής υπάρχουν 8 μέλη ΔΕΠ και στο Περιβάλλοντος 12 μέλη ΔΕΠ», διευκρίνισε το πρυτανικό συμβούλιο του ιδρύματος. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθεί το βοηθητικό εκπαιδευτικό προσωπικό. Τα τμήματα έχουν διδάσκοντες, αρκετοί εκ των οποίων υπηρετούσαν σε τμήματα του ΤΕΙ Θεσσαλίας, τα οποία απορροφήθηκαν από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και μετεξελίχθηκαν σε πανεπιστημιακά με σχετικό αντικείμενο.
Παράλληλα, με καθυστέρηση ενημερώνεται η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) για κρίσιμα στοιχεία της ταυτότητας των ΑΕΙ (π.χ. εγγεγραμμένοι φοιτητές), ενώ ως προς τους λεγόμενους «αιώνιους» φοιτητές, σύμφωνα με τις αναφορές της ΕΘΑΑΕ, τα πανεπιστήμια δεν έχουν μηχανισμό για να ελέγχουν αν κάποιος «αιώνιος» φοιτητής εξακολουθεί να ενδιαφέρεται για τις σπουδές του ή αν βρίσκεται στην Ελλάδα ή αν έχει αποβιώσει.