Δρόμος καρμανιόλα συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη

Δρόμος καρμανιόλα συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη

Τα κατασκευασμένα το 1972-1973 42 χιλιόμετρα της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και χωρίς διαχωριστικό

δρόμος-καρμανιόλα-συνδέει-την-ελλάδα-562613722

Το τμήμα της ΠΑΘΕ (εθνική οδός Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων) όπου τα ξημερώματα της Κυριακής έχασαν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι, ενώ αρκετοί ακόμη τραυματίστηκαν, είναι ίσως ο πιο επικίνδυνος δρόμος στην Ελλάδα εδώ και πολλά χρόνια. Ωστόσο, επί τουλάχιστον μια 20ετία εκκρεμεί η διαπλάτυνσή του, με αποτέλεσμα δεκάδες άνθρωποι να χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο. Πρόκειται μάλιστα για τον βασικό δρόμο που συνδέει την Ελλάδα με την Κεντρική Ευρώπη, με αποτέλεσμα να διακινούνται μέσω αυτού πάνω από 8 εκατομμύρια άνθρωποι ετησίως.

Το συγκεκριμένο τμήμα της ΠΑΘΕ κατασκευάστηκε το 1972-73 και έκτοτε δεν έχει δεχθεί καμία παρέμβαση. Πρόκειται για 42 χιλιόμετρα εθνικής οδού με μία λωρίδα και ΛΕΑ (λωρίδα εκτάκτου ανάγκης) ανά κατεύθυνση, χωρίς διάζωμα στη μέση από τον ανισόπεδο κόμβο Πολυκάστρου έως και τα διόδια των Μαλγάρων. Από τη συγκεκριμένη οδό εισέρχονται στη χώρα πολλοί Σκοπιανοί για να κολυμπήσουν σε κάποια παραλία της Βορείου Ελλάδας ή να ψωνίσουν, ενώ φθάνουν στη χώρα και πολλοί τουρίστες από τις βαλκανικές χώρες. Το χειρότερο; Οσοι εισέρχονται στη χώρα από τους Ευζώνους, από το 2017 πληρώνουν διόδια. Τα πρώτα 14 χιλιόμετρα έως τον ανισόπεδο κόμβο Πολυκάστρου ο δρόμος έχει τα χαρακτηριστικά εθνικής οδού, δηλαδή διαθέτει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωριστική νησίδα και ΛΕΑ. Ομως στα υπόλοιπα 42 χιλιόμετρα μέχρι τα διόδια των Μαλγάρων, δεν υπάρχει τίποτα από τα «καλά» της εθνικής οδού. Μάλιστα τα πρώτα δεκαπέντε χιλιόμετρα αυτού του δρόμου είναι τα πλέον επικίνδυνα της… εθνικής οδού.

«Εχουμε επισημάνει πολλές φορές τι συμβαίνει αλλά η κεντρική διοίκηση δεν ασχολείται», τονίζει ο δήμαρχος Παιονίας Κωνσταντίνος Σιωνίδης.

Οι εθνικές οδοί «ανήκουν» ως αρμοδιότητα στο υπουργείο Υποδομών, το οποίο και προκήρυξε διαγωνισμό για την ανακατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος της ΠΑΘΕ. Τα πρώτα 15 χλμ. είναι τα πιο επικίνδυνα, καθώς τα τελευταία 17 χρόνια σε αυτό το τμήμα του δρόμου έχουν σημειωθεί 107 τροχαία ατυχήματα, που αντιστοιχούν περίπου στο 78% του συνόλου των τροχαίων ατυχημάτων που έχουν καταγραφεί στο εν λόγω τμήμα της ΠΑΘΕ. Σε αυτά τα 15 χιλιόμετρα του δρόμου έχασαν τη ζωή τους 45 άνθρωποι και έχουν τραυματιστεί σοβαρά περισσότεροι από 150, κυρίως σε μετωπικές συγκρούσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Δήμου Παιονίας.

Η ανακατασκευή του τμήματος (και η αύξηση της διατομής του σε 2+2 λωρίδες) έχει συμπεριληφθεί στη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Οριστικός ανάδοχος στη σύμβαση έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η σύμβαση παραχώρησης όμως δεν έχει ακόμη υπογραφεί. Ωστόσο, πριν υπογραφεί, το Δημόσιο θα πρέπει να εκπληρώσει μια σειρά από υποχρεώσεις, με κυριότερη την αναπροσαρμογή του «χάρτη των διοδίων» (σταθμοί, τιμές). Δεδομένου ότι αυτά δεν έχουν ακόμη συμβεί, η υπογραφή της σύμβασης δεν μπορεί να αναμένεται άμεσα.

Εδώ και περισσότερο από ενάμιση χρόνο έχει ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και έχει βρεθεί παραχωρησιούχος, όμως «κάθε φορά που ρωτάμε πότε θα προχωρήσουν τα έργα, μας απαντούν ότι το σχέδιο της σύμβασης βρίσκεται στη διαδικασία του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Αναρωτιέμαι, είναι δυνατόν σε ενάμιση χρόνο να μην έχει γίνει προσυμβατικός έλεγχος;» λέει ο κ. Σιωνίδης. Μάλιστα προσθέτει ότι για το συγκεκριμένο τμήμα της εθνικής οδού δεν υπάρχει κανένας λόγος καθυστέρησης, δεδομένου ότι δεν απαιτείται να απαλλοτριωθούν επιπλέον τμήματα αριστερά και δεξιά για να πραγματοποιηθεί η διαπλάτυνση. «Ξέρουμε ότι συνήθως οι καθυστερήσεις σε ένα δρόμο προκύπτουν από τα προβλήματα που δημιουργούνται με τις απαλλοτριώσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση το εμπόδιο αυτό έχει εκλείψει εδώ και πενήντα χρόνια. Μάλιστα ο δρόμος είναι και περιφραγμένος δεξιά και αριστερά, περιμένοντας να γίνει το έργο», περιγράφει ο κ. Σιωνίδης.

«Εχουμε ζητήσει να μπει ένα στηθαίο διαχωριστικό και να γίνει διαπλάτυνση. Πρόκειται για έναν τραγικό δρόμο, που δεν μπορεί να λέγεται εθνική οδός. Ομως δυστυχώς δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα και δεν γνωρίζουμε καν πού βρίσκονται οι διαδικασίες, πότε και αν θα γίνει», λέει στην «Κ» ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή