Γρίφος παραμένει η αποκατάσταση της λειτουργίας σε Μετρό και ΗΣΑΠ, παρά την αναστολή της απεργίας των σωματείων, καθώς τα χρονικά περιθώρια, σύμφωνα με ενημέρωση της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ, παραμένουν περιορισμένα.
Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, παρά το γεγονός ότι η απεργία των εργαζομένων κρίθηκε παράνομη και ως εκ τούτου ανεστάλη, είναι αρκετά δύσκολο τα δρομολόγια να ξεκινήσουν άμεσα, καθώς απαιτείται χρόνος για να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στη θέση τους.
Ειδικότερα, για να λειτουργήσουν με ασφάλεια τα δίκτυα των τριών γραμμών του Μετρό (Ηλεκτρικός και Γραμμές 2 και 3), απαιτείται η έγκαιρη προσέλευση ενός μεγάλου αριθμού εργαζομένων από διαφορετικές ειδικότητες, κάτι που σημαίνει ότι είναι δύσκολο να τεθούν σε λειτουργία οι συρμοί.
Υπενθυμίζεται πως νωρίτερα, τα δύο σωματεία (Σωματείο Εργαζομένων ΣΤΑ.ΣΥ και το Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό) γνωστοποίησαν πως η απεργία αναστέλλεται, καθώς κρίθηκε παράνομη από το Μονομελές Πρωτοδικείο.
Σε ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ ανέφερε: «Αφού η Διοίκηση της ΣΤΑ.ΣΥ προσέφυγε χθες στη δικαιοσύνη κατά της απεργίας μας χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, αναγκάστηκε να προσφύγει εκ νέου σήμερα με νέα αγωγή.Έτσι μετά την απόφαση του δικαστηρίου που εκδίκασε την σημερινή νέα αγωγή και μας επιδόθηκε τώρα σας ενημερώνουμε ότι η 24ωρη απεργία για σήμερα Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου αναστέλλεται».
Πώς δημιουργήθηκε το αλαλούμ
Τα περισσότερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ακινητοποιήθηκαν λόγω της πανελλαδικής απεργίας που προκήρυξαν ΑΔΕΔΥ, Ομοσπονδίες και Εργατικά Κέντρα αντιδρώντας στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή.
Αρχικά όπως είχε ανακοινωθεί, με στάση εργασίας από τις 13:30 έως τη λήξη της βάρδιας θα συμμετείχε στις κινητοποιήσεις το Σωματείο Ηλεκτροδηγών Τραμ Αττικής. Οπως ανέφερε και η σχετική ανακοίνωση του σωματείου: «Ως μέλη του ΕΚΑ και μετά από έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του σωματείου, αποφασίσαμε τη συμμετοχή μας, με στάση εργασίας από τις 13:30 έως τη λήξη της βάρδιας, στην Πανεργατική Παναθηναϊκή Απεργία την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου».
Στην απεργία είχε αποφασίσει να συμμετάσχει και το Συνδικάτο Εργαζομένων ΟΑΣΑ με στάσεις εργασίας, με τα λεωφορεία της Αθήνας να ανακοινώνεται ότι θα κινούνται από τις 9 το πρωί έως τις 9 το βράδυ. Δηλαδή οι στάσεις εργασίας ήταν προγραμματισμένες από την έναρξη της βάρδιας στις 5 π.μ. έως τις 9 π.μ. και από τις 9 το βράδυ έως τη λήξη της βάρδιας, ενώ για το μετρό δεν υπήρχαν ανακοινώσεις μέχρι νωρίς το απόγευμα της Τετάρτης 20/09.
Λίγες ώρες μετά, παράνομη κρίθηκε η στάση εργασίας που είχαν εξαγγείλει οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΑ, με τα λεωφορεία να εκτελούν κανονικά δρομολόγια σήμερα.
Με έκτακτη ανακοίνωση, παρόλα αυτά, το σωματείο σημειώνει ότι η απεργία του ΕΚΑ είναι νόμιμη: «Ενημερώνουμε τους συναδέλφους ότι η 24ωρη απεργία του ΕΚΑ για την ίδια ημέρα είναι νόμιμη και όποιος θέλει μπορεί να συμμετέχει» αναφέρει χαρακτηριστικά. Το αποτέλεσμα ήταν μεγάλες καθυστερήσεις και απίστευτη ταλαιπωρία για το επιβατικό κοινό.
Ανακοίνωση συμμετοχής στην απεργία είχαν βγάλει και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας: «Η ΕΕΕΚΕ αποφάσισε να καλέσει τα μέλη της να συμμετέχουν στην εξαγγελθείσα από την ΑΔΕΔΥ 24ώρη απεργία την Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου 2023, ενάντια στο νέο αντεργατικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης».
Λίγο αργότερα, η απεργία της ΕΕΕΚΕ κρίθηκε παράνομη από το Πρωτοδικείο Αθηνών, με τις πτήσεις να πραγματοποιούνται κανονικά, σήμερα, από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια.
Τι έγινε με το Μετρό
Το μεγαλύτερο «μπέρδεμα» είχε δημιουργηθεί στους πολίτες για τον τρόπο που θα κινηθούν οι γραμμές του Μετρό. Αρχικά μέχρι χθες το απόγευμα, δεν υπήρχε επίσημη ανακοίνωση για τις ώρες που θα διεξάγονται δρομολόγια και το αν το Μετρό θα λειτουργήσει κανονικά.
Για τις γραμμές του Μετρό, 2 και 3, ωστόσο, αποφασίστηκε το απόγευμα, όπως έγινε γνωστό από ανακοίνωση της ΣΤΑΣΥ, να λειτουργήσουν από την έναρξη κυκλοφορίας έως τις 13:30. Αναλυτικά η ανακοίνωση: «Αύριο Πέμπτη 21 Σεπτεμβρίου το Τραμ και οι Γραμμές 2 και 3 του Μετρό θα λειτουργήσουν από την έναρξη κυκλοφορίας ως τις 13:30», ωστόσο το σωματείο ΣΕΛΜΑ του Μετρό καλούσε τους εργαζόμενους σε 24ωρη απεργία.
Το Μετρό και ο ΗΣΑΠ (γραμμές 1, 2 και 3) δεν λειτούργησαν από το πρωί της Πέμπτης. Η απόφαση των σωματείων ήταν να προχωρήσουν σε 24ωρη απεργία, όμως η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, αργά το βράδυ της Τετάρτης, προσέφυγε στη Δικαιοσύνη κατά της απεργίας σε Μετρό και ΗΣΑΠ και η υπόθεση εκδικάστηκε σήμερα.
Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο Μετρό και εκπρόσωπος εργαζομένων στο διοικητικό συμβούλιο της ΣΤΑΣΥ, Σπύρος Ρεβύθης, μιλώντας στην «Κ» μεταφέρει τη δική του εκδοχή: «Εμείς δεν είχαμε αποφασίσει για απεργία μέχρι χθες στις 10 το βράδυ και η διοίκηση, η ΣΤΑΣΥ, μας έκανε αγωγή για μια υπόθεση φάντασμα. Την ώρα που ήρθε ο δικαστικός επιμελητής να μας δώσει την αγωγή, εμείς ξεκινούσαμε τη συνεδρίαση του ΔΣ. Ψευδώς η ΣΤΑΣΥ που μας έκανε αγωγή ισχυρίζεται ότι είχαμε πάρει απόφαση για 24ωρη απεργία. Δεν είχαμε πρόθεση να κάνουμε 24ωρη απεργία, είχαμε πρόθεση να κάνουμε μια συμβολική στάση εργασίας, όπως οφείλαμε ως εργαζόμενοι επειδή μας καλούσε το Εργατικό Κέντρο Αθήνας. Μετά την αγωγή που μας έκανε η ΣΤΑΣΥ, έπρεπε να αντιδράσουμε. Βγάλαμε μία ανακοίνωση και είπαμε ότι συμμετέχουμε στην απεργία του Εργατικού Κέντρου, όπως αυτό την έχει ορίσει, 24ωρη δηλαδή».
Όσον αφορά την ανακοίνωση για την λειτουργία του Μετρό από την έναρξη της βάρδιας έως τις 13:30, ο Σπύρος Ρεβύθης λέει ότι «αυτό ήταν ανακοίνωση από κλαδικά σωματεία των οδηγών, δεν έχει καμία σχέση με το δικό μας σωματείο. Εμείς είμαστε το πολυκλαδικό, έχουμε μέσα όλες τις ειδικότητες».
Λίγα λεπτά πριν από τις 7 το απόγευμα τελικά, όπως έγινε γνωστό από το Σωματείο Εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, αναστάλθηκε η απεργία σε Μετρό, Τραμ και ΗΣΑΠ. Παρ’ όλα αυτά τα δρομολόγια δεν γίνονται.
Τι ορίζει ο νόμος
Εργατολόγοι που μιλούν στην «Κ», εξηγούν ότι από τη στιγμή που με δικαστική απόφαση η απεργία έχει κριθεί παράνομη, δεν μπορούν οι εργαζόμενοι να συνεχίσουν να απεργούν ούτε να την επαναπροκηρύσσουν. Επίσης, επισημαίνουν ότι το χρονικό περιθώριο μέσα στο οποίο πρέπει να προκηρυχθεί η απεργία είναι 4 ημέρες πριν.