Οχήματα με ελληνικά «μάτια» που βλέπουν και πίσω από κτίρια

Οχήματα με ελληνικά «μάτια» που βλέπουν και πίσω από κτίρια

Τεχνοβλαστός του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά» αναπτύσσει στη Γερμανία καινοτόμες λύσεις για τα αυτόνομα αυτοκίνητα

2' 48" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το «μάτι» του αυτοκινήτου, που βλέπει πολύ καλύτερα από το μάτι του οδηγού, μπορεί και διακρίνει τα πάντα πίσω από φυσικά εμπόδια, όπως κτίρια, αυτοκίνητα κ.ά., και προειδοποιεί εγκαίρως τον οδηγό, έχει επινοήσει και δοκιμάζει πάνω σε οχήματα στη Γερμανία ο ένατος τεχνοβλαστός (spin-off) του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά», AviSense.AI. Με τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης και της βαθιάς μάθησης, της ρομποτικής, της ανάπτυξης λογισμικού, της επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και μέσω της επεξεργασίας διαφορετικών τύπων οπτικής πληροφορίας, οι ερευνητές του τεχνοβλαστού αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις που όχι μόνο ελέγχουν με τρόπο πρωτόγνωρο την οδική κυκλοφορία, αλλά και σχεδιάζουν την ασφαλέστερη δυνατή πορεία των αυτόνομων οχημάτων με τη βελτίωση της συμπεριφοράς τους και την αύξηση της διαισθητικής αλληλεπίδρασης μεταξύ των διασυνδεδεμένων οχημάτων. Την ερευνητική ομάδα της spin-off εταιρείας αποτελούν στελέχη του Ινστιτούτου Βιομηχανικών Συστημάτων του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά» και του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών (Ομάδα Οπτικοποίησης και Εικονικής Πραγματικότητας).

Οχήματα με ελληνικά «μάτια» που βλέπουν και πίσω από κτίρια-1

«Η τεχνολογία που αναπτύσσουμε καταγράφει και αναλύει οπτικά δεδομένα από κάμερες στο όχημα και συσκευές Lidar, δηλαδή συστήματα τα οποία δημιουργούν μια τρισδιάστατη εικόνα του περιβάλλοντος χώρου με την εκπομπή ακτίνων λέιζερ που προσκρούουν σε επιφάνειες και επιστρέφουν. Η ανάλυση της οπτικής σκηνής με τον συνδυασμό διαφορετικών τύπων οπτικών δεδομένων συμβάλλει στο να μπορεί το όχημα να γνωρίζει ανά χιλιοστό του δευτερολέπτου και με ακρίβεια εκατοστού ποια είναι η θέση του, όπως και η θέση των γειτονικών οχημάτων, πεζών, ποδηλατών και άλλων χρηστών του οδικού δικτύου», εξηγεί ο κ. Αρης Λάλος, διευθυντής Ερευνών στο Ερευνητικό Κέντρο «Αθηνά», συνιδρυτής και επιστημονικός σύμβουλος της AviSense.ΑΙ. «Λύσεις ανάλυσης δεδομένων από κάμερες έχουν ήδη εγκατασταθεί σε ακριβά αυτοκίνητα. Ομως το κόστος ενός εξηντα-τετρακάναλου αισθητήρα Lidar μπορεί να αγγίζει τις 70.000 ευρώ. Οπότε είναι δύσκολο να ενσωματωθεί αυτή τη στιγμή σε συμβατικά αυτοκίνητα. Η AviSense.ΑΙ προσπαθεί να έχει από φθηνούς αισθητήρες Lidar, αξίας έως 4.000 ευρώ, αποτελέσματα ανάλυσης αντίστοιχης αξιοπιστίας με εκείνα των πλέον προηγμένων ακριβών συσκευών».

Η άλλη τεχνολογική λύση που αναπτύσσει η ερευνητική ομάδα έχει να κάνει με αυτό που λέμε «εκτεταμένη όραση ή εκτεταμένη αντίληψη σκηνής (Co-operative awareness), δηλαδή «όταν η ανάλυση σκηνής δεν περιορίζεται στο εύρος λειτουργίας των αισθητήρων ή των ανθρώπινων αισθητηριακών συστημάτων, αλλά τα ξεπερνάει», συνεχίζει ο κ. Λάλος. «Το όχημα μπορεί να “δει” ένα άλλο όχημα που πλησιάζει τη διασταύρωση με μεγάλη ταχύτητα, αλλά δεν φαίνεται γιατί είναι κρυμμένο πίσω από κτίρια, να ανιχνεύσει τη συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου που βρίσκεται μπροστά από άλλα παρεμβαλλόμενα οχήματα ή αρκετά πιο πίσω».

Οχήματα με ελληνικά «μάτια» που βλέπουν και πίσω από κτίρια-2

Πιο συγκεκριμένα, παρέχει διαισθητικές πληροφορίες και προειδοποιήσεις μέσω
επαυξημένης πραγματικότητας στον οδηγό, παρόμοιες με αυτές που θα έδινε ένας
πραγματικός συνοδηγός αλλά στην πραγματικότητα ενισχυμένες, μιας και το
σύστημα έχει πλήρη γνώση όλης της εξωτερικής κατάστασης κυκλοφορίας μέσα
στην οποία βρίσκεται το όχημα και της εσωτερικής κατάστασης που βρίσκεται ο
οδηγός. Κι επειδή αυτή η λύση είναι δύσκολο να δοκιμαστεί στους δρόμους, δεν
υπάρχουν ακόμη οι κατάλληλες υποδομές, έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα
προσομοιωτών όπου δοκιμάζεται η λειτουργία όλων των αισθητήρων σε
διαφορετικές καιρικές και κυκλοφοριακές συνθήκες εντός τηλεπικοινωνιακού
δικτύου 6G».

Όλα τα παραπάνω έχουν εγκατασταθεί σε πειραματικό όχημα της Panasonic, η
οποία εδρεύει στο Λάνγκεν της Γερμανίας. «Ταξιδεύουμε συχνά εκεί και
δοκιμάζουμε τις νέες αυτές τεχνολογίες» λέει ο κ. Λάλος. Η AviSense.ΑΙ
συνεργάζεται ακόμη με τις Robotec ΑΙ και Catalink, ενώ προετοιμάζει συνεργασίες
με τις Xenomatix και WavEye, «που κατασκευάζουν αισθητήρες Lidar και ραντάρ για αυτοκίνητα», τη Sony Automotive, «οι κάμερες της οποίας εγκαθίστανται στο
εσωτερικό του αυτοκινήτου και παρακολουθούν τα επίπεδα κούρασης του οδηγού» και με τις Innoviz και Sdtech.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή