«Ζιγκ ζαγκ» σε δύο ρόδες

Ανησυχεί η σύγκριση της Ελλάδας με την Ε.Ε. στα δυστυχήματα με μοτοσικλέτες

ζιγκ-ζαγκ-σε-δύο-ρόδες-562978027

«Κράνος, εξοπλισμός προστασίας, χαμηλές ταχύτητες». Αυτά είναι, σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, τα βασικά μέτρα για την αποτροπή των τραγικών δυστυχημάτων που συμβαίνουν σχεδόν καθημερινά στους ελληνικούς δρόμους, με τον απολογισμό των θυμάτων οδηγών μοτοσικλέτας να είναι θλιβερός. Οι υψηλές ταχύτητες, η περιορισμένη χρήση κράνους, αλλά και τα ατελείωτα «ζιγκ ζαγκ» μοτοσικλετιστών στους ελληνικούς δρόμους έχουν αποτέλεσμα να μακραίνει ο κατάλογος των θυμάτων. Την ίδια στιγμή, βαριές «καμπάνες» για όσους κινούνται με δίκυκλα χωρίς να φορούν προστατευτικό κράνος προβλέπονται στον νέο πολυαναμενόμενο ΚΟΚ, βάσει του οποίου θα είναι αυστηρότερες οι κυρώσεις για παραβάσεις που χαρακτηρίζονται επικίνδυνες για την πρόκληση τροχαίων ατυχημάτων.

Στην Ελλάδα χάνουν τη ζωή τους τον μήνα περίπου 20 αναβάτες δικύκλων. Κι αν αυτός ο αριθμός, από μόνος του, δεν αποτυπώνει το μέγεθος του προβλήματος, αρκεί η σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Στη χώρα μας έχουμε ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό νεκρών μοτοσικλετιστών, (38% σε σύνολο τροχαίων) όταν στην υπόλοιπη Ευρώπη ο μέσος όρος είναι 18%. Αυτό συμβαίνει, μεταξύ άλλων, γιατί στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες μεσογειακές χώρες, οι χρήστες μοτοσικλέτας είναι περισσότεροι σε σχέση με άλλες χώρες. Επειδή όμως οι οδηγοί αυτοί θεωρούνται πιο ευάλωτοι σε ατυχήματα, αλλά και πιο εκτεθειμένοι –σε αντίθεση με τους οδηγούς αυτοκινήτων– τα νούμερα των θανάτων είναι υψηλά.

Το 2021, περίοδο όπου οι μετακινήσεις λόγω της πανδημίας είχαν περιοριστεί, ο αριθμός των νεκρών στην Ελλάδα από τροχαία δυστυχήματα συνολικά ανήλθε στους 624, εκ των οποίων 214 ήταν μοτοσικλετιστές. Σύμφωνα με στοιχεία της Ε.Ε., το 20% των θανάτων αφορούσε νέους ηλικίας 18-24 ετών, ενώ το 51% ηλικίες μεταξύ 25-49 ετών.

«Θα είμαστε αυστηρότεροι στον νέο ΚΟΚ, με υψηλά πρόστιμα ειδικά για τους καθ’ έξιν παραβάτες», είπε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Το ένα τρίτο συνολικά των θανατηφόρων δυστυχημάτων είναι μοτοσικλετιστές και το 45% μέσα στην πόλη αφορά πάλι μοτοσικλετιστές, ποσοστό που στην υπόλοιπη Ευρώπη είναι χαμηλότερο», λέει στην «Κ» ο Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, ο οποίος μίλησε για το θέμα αυτό στο 1ο συνέδριο Sustainable Ride, που πραγματοποιήθηκε προχθές στο Metropolitan Expo. Ο ίδιος επισημαίνει την ανάγκη μείωσης των ταχυτήτων στις κατοικημένες περιοχές στα 30 χλμ./ώρα, προτεινόμενο μέτρο που δεν θα ισχύει σε μεγάλες λεωφόρους και έχει συζητηθεί ώστε να συμπεριληφθεί στον νέο ΚΟΚ. Οπως ανέφερε και στο πλαίσιο του συνεδρίου, «όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του ευάλωτου χρήστη (πεζού, χρήστη μοτοσικλέτας, ποδηλάτου, ηλεκτρικού πατινιού) σε περίπτωση ατυχήματος είναι 20%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ./ώρα, ξεπερνά το 80%».

Αιτία για τα θανατηφόρα τροχαία είναι, μεταξύ άλλων, και η περιορισμένη χρήση κράνους. Μάλιστα, η αδιαφορία ορισμένων οδηγών ως προς τη χρήση προστατευτικών μέσων, δυστυχώς αποτυπώνεται και στα στοιχεία των τροχαίων δυστυχημάτων, αφού επτά στους 10 νεκρούς οδηγούς μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων δεν φορούσαν ή δεν καταγράφηκε να φοράνε κράνος. «Σε μελέτη που έγινε από το ΕΜΠ διαπιστώθηκε ότι εάν η χώρα μας εναρμονιζόταν με τα ευρωπαϊκά δεδομένα και χρησιμοποιούσε κράνος το 95% των μοτοσικλετιστών, η βελτίωση θα ήταν τεράστια. Θα είχαμε σχεδόν μειώσει κατά 50% τους θανάτους των μοτοσικλετιστών», επισήμανε.

Τα μισά ατυχήματα που γίνονται με μοτοσικλέτες αφορούν ατυχήματα χωρίς την εμπλοκή με άλλο όχημα ή με πεζό, κάτι που σημαίνει πως ένα ποσοστό οφείλεται και σε παραβατική συμπεριφορά. Αλλωστε, όπως έχουν επισημάνει κατά καιρούς ειδικοί, η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες, το μεγάλο ποσοστό κυκλοφορίας μοτοσικλετιστών, τα χαμηλά ποσοστά χρήσης προστατευτικών μέσων, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η επιθετική οδήγηση αποτελούν κρίσιμους παράγοντες στην πρόκληση οδικών ατυχημάτων. «Κλειδί», φυσικά, είναι και η ενίσχυση της αστυνόμευσης. Tο υπουργείο Μεταφορών προσανατολίζεται στην αυστηροποίηση των παραβάσεων. «Θα είμαστε αυστηρότεροι στον νέο ΚΟΚ με όσους επιμένουν να κινδυνεύουν και να παρανομούν, κινούμενοι χωρίς προστατευτικό κράνος. Θα υπάρχουν αυστηρές ποινές και υψηλά χρηματικά πρόστιμα, ειδικά για τους καθ’ έξιν παραβάτες», προειδοποίησε η υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου, μιλώντας στο πλαίσιο του συνεδρίου. «Τα στοιχεία σήμερα δείχνουν ότι το 34% των τροχαίων δυστυχημάτων στη χώρα μας αφορά μηχανές. Το 2021 είχαμε 214 θύματα. Αν σ’ αυτό το ποσοστό προστεθούν τα ποδήλατα και τα μοτοποδήλατα ανεβαίνουμε στο 40%».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή