ΚΟΙΝΩΝΙΑ

I.B. και τεστ PISA στο νέο Λύκειο

i-b-kai-test-pisa-sto-neo-lykeio-2118756

Θεσμοθέτηση προγράμματος International Baccalaureate και στα δημόσια λύκεια όπως και στα ιδιωτικά, εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ με τεστ όπως στον διαγωνισμό PISA του ΟΟΣΑ, οικονομική αυτοδυναμία σχολικών μονάδων, συγχωνεύσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προτείνει η Επιτροπή Διαλόγου για την Παιδεία. Σήμερα βέβαια έχει προγραμματιστεί μία δεύτερη δημόσια εκδήλωση, στην οποία θα συζητηθούν οι θέσεις της ομάδας «20 REN – Reform Education Now!», -στην ουσία, επτά 20χρονοι φοιτητές- η δημοσιοποίηση των οποίων προκάλεσε χθες οξύτατες αντιδράσεις, ακόμη και θεωρίες συνωμοσίας ότι υπαγορεύονται από διεθνή κέντρα εξουσίας.

Ειδικότερα, η Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, υπό την ηγεσία του πανεπιστημιακού Αντώνη Λιάκου, μεταξύ άλλων, προτείνει:

• Στο Λύκειο (δημόσιο και ιδιωτικό) να οργανώνονται δύο διαφορετικά Πλαίσια Προγραμμάτων Σπουδών, το ένα εκ των οποίων μπορεί να είναι πρόγραμμα που οδηγεί σε ενός τύπου Διεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate).

• Για την εισαγωγή στα τμήματα υψηλής ζήτησης των ΑΕΙ να αποτελέσουν κριτήρια και η πιστοποιημένη γλωσσομάθεια ή οι γνώσεις Η/Υ. Στα κριτήρια εισαγωγής μπορεί να περιλαμβάνονται και εναλλακτικές στις πανελλήνιες τυποποιημένες εξετάσεις (π.χ. εξετάσεις ικανοτήτων πολιτειότητας ή εξετάσεις ακαδημαϊκής αντίληψης ή ακαδημαϊκής απόδοσης, τύπου PISA).

• Σε τμήματα ΑΕΙ που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση, οι εισαγόμενοι να επιλέγονται με συγκεκριμένα κριτήρια και χωρίς οποιουδήποτε τύπου εξετάσεις. Για τα τμήματα όπου η προσφορά ισοσταθμίζει ή υπερκαλύπτει τη ζήτηση το απολυτήριο λυκείου μπορεί να είναι η μοναδική προϋπόθεση.

• Κάθε φοιτητής θα επιλέγει μία ή δύο ειδικότητες, αναλόγως των ενδιαφερόντων του, αλλά και των εκτιμούμενων από τον ίδιο δυνατοτήτων πρόσβασης.

• Αναμόρφωση του χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης, με εξορθολογισμό των τμημάτων και των σχολών, κοινά προγράμματα, συνδυασμό ειδικοτήτων

Επίσης, η Επιτροπή Διαλόγου ζητεί να εξεταστεί σε ποιο βαθμό οι σχολικές μονάδες και σε ποια κλίμακα μπορούν να αποκτήσουν οικονομική αυτοδυναμία και ποιες θα είναι οι πηγές χρηματοδότησης, βάζοντας σε αυτές εκτός από το κράτος και την Ε.Ε., τη χρηματοδότηση από ιδιωτικά ιδρύματα και μορφές συνεργειών. Επίσης, προτείνει την εξοικονόμηση πόρων μέσω ψηφιοποίησης του εκπαιδευτικού υλικού και την αξιοποίηση πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων.

Σήμερα, πάντως, έχει προγραμματιστεί η δεύτερη δημόσια συζήτηση στην οποία η ομάδα REN (επτά 20χρονοι φοιτητές) θα παρουσιάσουν τις θέσεις τους. Μεταξύ αυτών, η λέξη «Ελληνες» να αντικατασταθεί στο Σύνταγμα από την έκφραση «μόνιμοι και νόμιμοι κάτοικοι της Ελλάδος». Αντί της καλλιέργειας εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης το Σύνταγμα να ορίζει ως στόχο «την καλλιέργεια ανθρωπιστικής, δημοκρατικής και κοινωνικής συνείδησης» και να καταργηθούν ορισμένα ΤΕΙ. «Εθνικός διάλογος χωρίς πρόκληση δεν γίνεται. Αλλιώς θα ήταν μια διαδικασία βαρετή, για γραφειοκράτες» ανέφερε χθες μιλώντας στην «Κ» στέλεχος της επιτροπής Εθνικού Διαλόγου, προσπαθώντας να εξηγήσει την επιλογή των «αιρετικών» θέσεων της Ομάδας REN.