ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Η «Ισορροπία» που ξεσήκωσε αντιδράσεις

i-isorropia-poy-xesikose-antidraseis-2120352

Το βράδυ της Πέμπτης τα φώτα στο φουαγιέ της Πειραματικής Σκηνής ήταν σβηστά. Οι υπάλληλοι στα ταμεία εξαργύρωναν τα εισιτήρια και παρέπεμπαν στην τοιχοκολλημένη ανακοίνωση διακοπής των παραστάσεων. Ηθοποιοί της παράστασης και θεατές που δεν είχαν ενημερωθεί για την ξαφνική διακοπή του έργου, σχημάτιζαν πηγαδάκια στο πεζοδρόμιο της Πανεπιστημίου και σχολίαζαν το κατέβασμα της παράστασης. Παράλληλα, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η πρόσκληση για συγκέντρωση «ενάντια στη λογοκρισία» μπροστά από το Εθνικό Θέατρο συγκέντρωνε δεκάδες δηλώσεις παρουσίας.

Η παράσταση της Πειραματικής Σκηνής «Ισορροπία του Nash» ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων τις προηγούμενες ημέρες, με αφορμή το γεγονός ότι στο σενάριό της συμπεριλαμβάνονταν αποσπάσματα από το βιβλίο του καταδικασθέντος ως τρομοκράτη Σάββα Ξηρού «Εκείνη η μέρα…». Για προσπάθεια δημιουργίας κλίματος συμπάθειας προς τον δολοφόνο με χρήματα του ελληνικού λαού έκανε λόγο ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος τόνισε ότι η επιλογή του Εθνικού «είναι προσβολή στη μνήμη των θυμάτων της τρομοκρατικής οργάνωσης 17Ν». Η ομάδα συγγενών θυμάτων τρομοκρατίας «Ως Εδώ» έκανε λόγο για προσπάθεια «εξαγνισμού της τρομοκρατικής πράξης», ενώ την έντονη ενόχλησή της εξέφρασε και η πρεσβεία των ΗΠΑ, θέτοντας το ερώτημα «κατά πόσον θα έπρεπε το Δημόσιο να χρηματοδοτεί την τέχνη ενός τρομοκράτη».

Η απόφαση της διακοπής

Το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης ο κ. Λιβαθινός έλαβε την απόφαση διακοπής της επίμαχης παράστασης, σημειώνοντας σε σχετική ανακοίνωση ότι ενεργοποιήθηκαν αντιδράσεις «ακραίων κύκλων» με απειλές κατά «της σωματικής ακεραιότητας του κοινού, των καλλιτεχνών και των εργαζομένων του Εθνικού Θεάτρου». Στην ανακοίνωση επισημαίνεται ότι «η παράσταση ξέφυγε από τον καλλιτεχνικό της στόχο» και «παρερμηνεύτηκε η ιδεολογική πρόθεση» και ότι ενώ το βασικό της μήνυμα είναι πως καμία ιδέα δεν δικαιούται να αφαιρέσει ανθρώπινη ζωή «η παράσταση οδήγησε, ερήμην της, στο αντίθετο από το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, προξενώντας περισσότερο πόνο παρά προβληματισμό».

Τη στήριξή τους στον κ. Λιβαθινό εξέφρασαν μιλώντας στην «Κ» οι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Πειραματικής Σκηνής, Πρόδρομος Τσινικόρης και Ανέστης Αζάς. «Θεώρησε ότι πρέπει να προστατευθεί ο θεσμός και φάνηκε ότι η πραγματικότητα και το μικροπολιτικό σκηνικό που στήθηκαν ήταν πολύ μεγαλύτερα από την παράσταση. Σεβόμαστε και στηρίζουμε τη θέση του και θα συνεχίσουμε να κάνουμε τη δουλειά μας» επισημαίνουν οι δύο σκηνοθέτες.

Αντίθετο με την απόφαση του κ. Λιβαθινού εμφανίζεται το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου. «Ημουν κάθετος στο να κατέβει η παράσταση. Στενοχωρήθηκα πολύ όταν με ενημέρωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής για την απόφασή του. Το θέατρο πρέπει να είναι ελεύθερο για να εκφράζεται όπως θέλει» δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου Θανάσης Παπαγεωργίου. Στην ανακοίνωσή τους τα μέλη του Δ.Σ. τονίζουν ότι κατανοούν τη δύσκολη θέση στην οποία βρέθηκε ο κ. Λιβαθινός αλλά επισημαίνουν ότι «η παράσταση θα έπρεπε να ολοκληρώσει τον κύκλο της».

Διαχωρίζοντας τη θέση του, το υπουργείο Πολιτισμού επισήμανε από την πλευρά του ότι «δεν έχει καμία αρμοδιότητα ή πρόθεση να παρεμβαίνει στο ρεπερτόριο των δημόσιων θεατρικών σκηνών» και χαρακτήρισε «θλιβερό και ανησυχητικό» το γεγονός ότι το Εθνικό Θέατρο «υποχρεώθηκε» να κατεβάσει την επίμαχη παράσταση υπό το βάρος απειλών. Δήλωσε ακόμη ότι είναι «δικαίως μεγάλη» η κοινωνική ευαισθησία για το ζήτημα της βίαιης και δολοφονικής δράσης ένοπλων ομάδων και εξέφρασε τη συμπαράστασή του στους οικείους των θυμάτων.

Με δήλωσή της στο Facebook, η οποία έγινε πριν από την ανακοίνωση για τη διακοπή της παράστασης, η σκηνοθέτις της «Ισορροπίας του Nash» Πηγή Δημητρακοπούλου επισημαίνει ότι για τα κείμενα της παράστασης δεν φέρουν ευθύνη το Εθνικό Θέατρο και οι άνθρωποι του. «Σέβομαι απόλυτα τη θλίψη των συγγενών των θυμάτων, είναι οι μόνοι που πραγματικά δικαιούνται να έχουν ενστάσεις», τονίζει η κ. Δημητρακοπούλου και προσθέτει ότι «κανείς δεν εξαγνίζεται ούτε ηρωοποιείται επειδή καταπατήθηκαν τα δικαιώματά του».