Πυρετός στις ομάδες κρούσης της Ε.Ε. κατά των fake news

Πυρετός στις ομάδες κρούσης της Ε.Ε. κατά των fake news

3' 56" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ο πυρετός έχει ανέβει στα ευρωπαϊκά όργανα, τα οποία πολεμούν τα εκατομμύρια των ψευδών ειδήσεων που παράγονται σχεδόν καθημερινά σε βιομηχανική κλίμακα, από «φάρμες» παραπληροφόρησης και ποδηγέτησης της κοινής γνώμης, με στόχο την ενίσχυση των εξτρεμιστικών και αντιευρωπαϊκών φωνών και την αποσταθεροποίηση των δημοκρατικών διαδικασιών. Ενάντια στα σαρωτικά κύματα fake news εργάζονται οι πιο δυνατές ομάδες ελέγχου και ανάλυσης απειλών της Ε.E., με τα πιο προηγμένα τεχνολογικά μέσα. Παράλληλα, εκατοντάδες εξειδικευμένοι ερευνητές από μεγάλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες και οργανισμούς επικύρωσης ειδήσεων ανιχνεύουν ύποπτα περιεχόμενα. Σε πλήρη ενεργοποίηση βρίσκονται συστήματα προειδοποίησης των χωρών και σε συνεχή συνεργασία δίκτυα παροχής βοηθημάτων και ελέγχου.

Οι εστίες παραπληροφόρησης, που τάραξαν τα προεκλογικά νερά σε τουλάχιστον 18 χώρες τα τελευταία χρόνια, δρουν με τρομακτική ταχύτητα και σε ιλιγγιώδη έκταση –1,3 δισ. ιστοσελίδες επιτρέπουν σε 4,1 δισ. χρήστες του Διαδικτύου να επικοινωνούν και να αλληλοεπηρεάζονται. «Αντιμετωπίζουμε πολύ σοβαρά την απειλή αυτή.

Θεσπίσαμε ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο, καθορίσαμε κατευθυντήριες γραμμές, συνεργαζόμαστε στενά με όλους τους εμπλεκομένους, κράτη-μέλη, βιομηχανία, Κοινωνία των Πολιτών, με τις διαδικτυακές πλατφόρμες (Google, Facebook, Twitter), που οφείλουν να καταθέτουν εκθέσεις σχετικά με τη διασφάλιση της διαφάνειας της πολιτικής διαφήμισης και την ανίχνευση των εκστρατειών παραπληροφόρησης, να κλείνουν λογαριασμούς που προωθούν fake news, να κόβουν διαφημιστικά έσοδα από αμφισβητούμενους χρήστες, να εντοπίζουν τα κακόβουλα bots κ.ά.», λέει στην «Κ» ο εκπρόσωπος Τύπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Γιοχάνες Μπάρκε.

«Δημιουργήσαμε ένα σύστημα ταχείας προειδοποίησης των κρατών-μελών σχετικά με τη διάδοση fake news. Ολα τα κράτη-μέλη και τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. συνδέονται με το σύστημα αυτό και μοιράζονται ευρήματα, αναλύσεις, μελέτες», εξηγεί ο κ. Μπάρκε και συνεχίζει: «Ενισχύσαμε την ικανότητα της Ε.Ε. να εντοπίζει το κακόβουλο περιεχόμενο συγκροτώντας τις ειδικές ομάδες στρατηγικής επικοινωνίας και τη Μονάδα Ανάλυσης Υβριδικών Απειλών εντός της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης. Προτείναμε να επιβάλλονται κυρώσεις στα ευρωπαϊκά κόμματα και ιδρύματα που παραβιάζουν τους κανόνες προστασίας των δεδομένων μας προκειμένου να επηρεάσουν το αποτέλεσμα των εκλογών. Συστήσαμε ένα ανεξάρτητο ευρωπαϊκό δίκτυο ελεγκτών περιεχομένου (fact-checkers) και ερευνητών που χρηματοδοτήθηκε με 2,5 εκατ. ευρώ. Στις ομάδες αυτές παρέχουμε υποστήριξη και μέσω της πλατφόρμας SOMA (Παρατηρητήριο για την Παραπληροφόρηση και

Ανάλυση Κοινωνικών Μέσων), την οποία η Ε.Ε. χρηματοδότησε με ένα εκατ. ευρώ. Τέλος, “τρέξαμε” τρεις εκστρατείες (Invest EU, EUEndMe, EU Protects) για τις αξίες της Ενωσης και την ευαισθητοποίηση και ενίσχυση των πολιτών ενάντια στις συνέπειες της παραπληροφόρησης, οργανώσαμε περισσότερες από 200 εκδηλώσεις σε όλη την Ευρώπη για την προώθηση της παιδείας στα ΜΜΕ και τρία πιλοτικά έργα για την ποιοτική δημοσιογραφία».

Η ρωσική «βιομηχανία»

Από το 2015 η Ε.Ε. έχει αρχίσει να οχυρώνεται ενάντια στη ρωσική βιομηχανία παραγωγής fake news, δημιουργώντας την ομάδα εργασίας East StratCom. Η ομάδα αυτή, η οποία έχει κοινοποιήσει περισσότερες από 5.000 εξακριβωμένες ιστορίες ρωσικής παραπληροφόρησης στον ιστότοπο EuvsDisinfo, εντοπίζει κάθε εβδομάδα 50 κρούσματα διαδικτυακής προπαγάνδας από τη Ρωσία, αλλά και τρίτες χώρες.

Παράλληλα, η Κομισιόν, με τη βοήθεια της ευρωπαϊκής ομάδας ρυθμιστικών αρχών παρακολουθεί την εφαρμογή των δεσμεύσεων που ανέλαβαν οι διαδικτυακές πλατφόρμες (Google, Facebook, Τwitter), από κοινού με τους διαφημιστές, στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας για την Παραπληροφόρηση στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση που κατέθεσαν, η Google ανέφερε τον αριθμό των καναλιών You Tube που κατήργησε για παραβίαση των πολιτικών της και τα μέτρα που άρχισε να λαμβάνει ανά κράτος-μέλος, από τις 21 Μαρτίου, για τη διασφάλιση της διαφάνειας στις πολιτικές διαφημίσεις χωρίς να σημειώσει τη σχετική πρόοδο επί του θέματος.

Το Facebook κατέθεσε τις ενέργειες που έγιναν κατά των διαφημίσεων με παραπλανητικό ή ψευδές περιεχόμενο, τον αριθμό των πλαστών λογαριασμών που απενεργοποίησε το α΄ τρίμηνο του 2019 (583 εκατ.) και ενημέρωσε για την κατάργηση οκτώ συντονισμένων δικτύων παραπληροφόρησης σε Βόρεια Μακεδονία, Κοσσυφοπέδιο και Ρωσία. Δεν ανέφερε εάν τα δίκτυα αυτά επηρέασαν τους χρήστες στην Ε.Ε. Το Twitter παρείχε ενημέρωση σχετικά με την πολιτική του για τις διαφημιστικές εκστρατείες και στοιχεία σχετικά με τις ενέργειες που έγιναν κατά των ψεύτικων λογαριασμών, αλλά δεν έδωσε συγκεκριμένες πληροφορίες επ’ αυτού. Επίσης δεν ανέφερε κάποια ενέργεια που να βελτίωσε τον έλεγχο της ένθεσης διαφημίσεων.

Προ της κάλπης

«Την επόμενη Κυριακή αποφασίζουμε για το μέλλον της Ευρώπης. Πολίτες και δημοσιογράφοι, οφείλουμε να είμαστε πιο υποψιασμένοι από ποτέ ώστε να προστατεύσουμε τη δημοκρατία μας από τα fake news», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Μαρκοπουλιώτης, επικεφαλής της αντιπροσωπείας της Ε.Ε. στην Ελλάδα. «Η αντιπροσωπεία πάλεψε τα fake news με fake news. Την Πρωταπριλιά διαρρεύσαμε μια ψεύτικη είδηση, που πολλαπλασιάστηκε εξαιρετικά γρήγορα. Τα αποκαλυπτήριά της έγιναν με τη δράση #Kopsetamousiai. Αυτό δεν χρειαζόταν όμως, καθώς ο καθένας θα μπορούμε με μια απλή αναζήτηση στο Διαδίκτυο να είχε μάθει τι ισχύει. Για εμάς, που πιστεύουμε στην έγκυρη πληροφόρηση, οι δημοσιογράφοι είναι σύμμαχοί μας. Θα συνεχίσουμε με σεμινάρια και ημερίδες να ενισχύουμε αυτήν τη σχέση εμπιστοσύνης. Καλούμε λοιπόν πολίτες και δημοσιογράφους να πληροφορηθούν έγκυρα για την Ευρώπη μας και να ψηφίσουν με βάση τα γεγονότα».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή