Γραφεία με νέους κανόνες μετά την πανδημία

Γραφεία με νέους κανόνες μετά την πανδημία

4' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ριζικές τροποποιήσεις έχουν υποστεί οι χώροι εργασίας μετά την περυσινή αποχώρηση μερίδας εργαζομένων, που εργάζονται πλέον από το σπίτι εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού. Καθώς οι εταιρείες ετοιμάζονται τώρα να επαναφέρουν τους υπαλλήλους στα γραφεία τους, ειδικοί αποκαλύπτουν τις επερχόμενες αλλαγές.Με πιο ευρύχωρους κοινόχρηστους χώρους και λιγότερα γραφεία αναμένεται να καλωσορίσουν οι εταιρείες τους εργαζομένους, μετά την επιστροφή τους από καθεστώς τηλεργασίας. Εταιρείες όπως οι Google, Microsoft και η αλυσίδα πολυκαταστημάτων Walmart έχουν ήδη ανακοινώσει προτάσεις «υβριδικών μοντέλων εργασίας», που θα επιτρέπουν στους εργαζομένους να συνεχίσουν να δουλεύουν από το σπίτι, τουλάχιστον για κάποιες ημέρες της εβδομάδας.

Γραφεία με νέους κανόνες μετά την πανδημία-1
Οι αίθουσες σύσκεψης θα διαθέτουν κάμερα 360 μοιρών, μικρόφωνα και ηχεία. Στο προσεχές μέλλον θα μπορούν να μετονομασθούν σε αίθουσες Zoom (φωτ. JOHN MUGGENBORG / THE NEW YORK TIMES).

Οι νέες εργασιακές συνήθειες σημαίνουν ότι οι εταιρείες θα χρειάζονται μικρότερο χώρο γραφείων, με ορισμένες να έχουν ήδη περιορίσει τις κτιριακές τους ανάγκες, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της PwC. Η διοίκηση της αλυσίδας πολυκαταστημάτων Target ανακοίνωσε στα μέσα του μήνα ότι εγκαταλείπει το κτιριακό συγκρότημα που στέγαζε το αρχηγείο της στο κέντρο της Μινεάπολης, ενώ η εταιρεία αθλητικών ειδών REI πούλησε τα νεόκτιστα αρχηγεία της στην πόλη Μπέλβιου της πολιτείας της Ουάσιγκτον στις ΒΔ ΗΠΑ.

Διαβάστε επίσης:
Η τηλεργασία δεν είναι η νέα κανονικότητα

«Βρισκόμαστε σε ιστορική καμπή», λέει η Μίνα Κρένεκ, επικεφαλής σχεδιαστών εσωτερικών χώρων του αρχιτεκτονικού γραφείου Perkins+Will, που ειδικεύεται στην ανακαίνιση γραφείων. Την περασμένη άνοιξη, ενώ πολλές πολιτείες είχαν θεσπίσει απαγορεύσεις κυκλοφορίας, ιδιοκτήτες ακινήτων και ενοικιαστές προετοιμάζονταν για επανάληψη των δραστηριοτήτων τους το καλοκαίρι ή το αργότερο, το φθινόπωρο. Γραφεία άλλαξαν θέση, αφήνοντας απόσταση δύο μέτρων μεταξύ τους, ενώ φύλλα πλεξιγκλάς τοποθετήθηκαν ανάμεσα στις θέσεις εργασίας. Οδηγίες τοιχοκολλήθηκαν, καρέκλες αφαιρέθηκαν από αίθουσες συσκέψεων και περίπλοκη «χορογραφία» επινοήθηκε για την αποφυγή συγχρωτισμού. Πολλοί εργαζόμενοι εκμεταλλεύθηκαν, όμως, την ευκαιρία να εργασθούν από το σπίτι, ενώ η μεγάλη χρονική διάρκεια της πανδημίας οδήγησε σε εξοικείωση με τις τεχνολογίες βιντεο-συσκέψεων.

Γραφεία με νέους κανόνες μετά την πανδημία-2
Η επικείμενη επιστροφή των υπαλλήλων στο γραφείο οδηγεί σε επανασχεδιασμό πολλών εργασιακών χώρων με βάση τα νέα δεδομένα (φωτ. JOHN MUGGENBORG / THE NEW YORK TIMES).

Η επικείμενη επάνοδος στους χώρους εργασίας θα σημάνει νέους κανόνες υγειονομικής ασφάλειας, αλλά και καινοτομίες στη χωροθέτηση του γραφείου στη μετά COVID εποχή. Πάνω από 80% των εταιρειών στις ΗΠΑ δηλώνουν ότι θα υιοθετήσουν υβριδικό μοντέλο, σύμφωνα με το οποίο οι εργαζόμενοι θα προσέρχονται τρεις ημέρες την εβδομάδα. Οι χώροι εργασίας τροποποιούνται, έτσι ώστε να εξυπηρετούν τις δραστηριότητες που απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία των εργαζομένων, όπως η συνεργασία σε κοινά σχέδια και η εκπαίδευση νέων υπαλλήλων.

Οι κοινόχρηστοι χώροι θα επεκταθούν και θα εξοπλισθούν με έπιπλα που θα μετακινούνται ανάλογα με τον αριθμό συμμετεχόντων σε συσκέψεις ή άλλες δραστηριότητες. Καθώς, όμως, οι κοινόχρηστοι χώροι θα αυξάνονται, το μέλλον του ατομικού γραφείου, με τις οικογενειακές φωτογραφίες ή τα χιουμοριστικά αποφθέγματα και αντικείμενα, αναμένεται να κριθεί. Ποια η χρησιμότητα, αναρωτιούνται οι επικεφαλής μεγάλων εταιρειών, ενός άδειου γραφείου που χρησιμοποιείται λίγες μόλις ώρες την εβδομάδα;

Σε κάποιες περιπτώσεις, τα προσωπικά γραφεία μετατρέπονται στα λεγόμενα «hot desks», γραφεία και υπολογιστές που χρησιμοποιούνται προσωρινά από όποιον τα χρειάζεται. Τους πρώτους μήνες της πανδημίας, όταν ο ιατρικός κόσμος πίστευε ότι ο κορωνοϊός μεταδίδεται εξίσου εύκολα μέσω μολυσμένων επιφανειών, τα hot desks είχαν θεωρηθεί πηγές μετάδοσης. Η διαπίστωση, όμως, ότι ο ιός μεταδίδεται κυρίως μέσω αιωρούμενων σταγονιδίων έδειξε ότι η χρήση κοινόχρηστων γραφείων είναι ασφαλής εφόσον τηρούνται στοιχειώδεις κανόνες απολύμανσης μετά την κάθε χρήση.

Μεταστροφή

Οι εργαζόμενοι ήταν συναισθηματικά δεμένοι με τα γραφεία τους, αλλά ο σύνδεσμος αυτός μπορεί εύκολα να ξεπεραστεί, όταν το κίνητρο είναι η εξ αποστάσεως εργασία τις μισές ημέρες της εβδομάδας και η αποφυγή της κοπιαστικής μετακίνησης προς και από το γραφείο. «Πριν από ένα χρόνο ρωτούσα ανθρώπους, οι οποίοι επέμεναν ότι δεν μπορούσαν να εργασθούν χωρίς τον φοριαμό με τα αρχεία τους και τα ράφια του γραφείου τους. Σήμερα, η απάντηση είναι διαφορετική καθώς όλοι συνήθισαν την τηλεργασία», λέει η αρχιτέκτονας Αντρεα Βάνεκο του γραφείου NBBJ.

Ψηφιακές συσκέψεις, oλογράμματα και «έξυπνοι» πίνακες

Νέο σχεδιασμό εξασφαλίζουν και οι αίθουσες συσκέψεων. Στο παρελθόν, οι χώροι αυτοί ήταν αφιερωμένοι στη διά ζώσης επικοινωνία μεταξύ συναδέλφων. Μία επιτοίχια οθόνη χρησιμοποιείτο κάποιες φορές για μετάδοση μηνύματος από στέλεχος της επιχείρησης ή για προβολή παρουσιάσεων.

Γραφεία με νέους κανόνες μετά την πανδημία-3
Γραφεία μετατρέπονται σε «hot desks» και χρησιμοποιούνται προσωρινά από όποιον τα χρειάζεται (φωτ. JOHN MUGGENBORG / THE NEW YORK TIMES).

Κάποιοι εργαζόμενοι θα βρίσκονται εφεξής σε μόνιμο καθεστώς τηλεργασίας, με τις εταιρείες να αναζητούν τρόπους συμμετοχής τους στη λήψη αποφάσεων. Ορισμένες εταιρείες εξετάζουν τη χρήση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης για την προβολή ολογραφικών εικόνων του εργαζομένου, ο οποίος θα μπορεί να συμμετέχει, έστω εικονικά, στις συσκέψεις. Για την ώρα, οι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν εφαρμογές ψηφιακών συσκέψεων, όπως η Zoom. 

Οι νέες αίθουσες σύσκεψης θα διαθέτουν κάμερα 360 μοιρών, μικρόφωνα και ηχεία, τα οποία θα βρίσκονται σε τρίποδα πάνω στο τραπέζι της σύσκεψης, βελτιώνοντας τον ήχο και την εικόνα. Στο προσεχές μέλλον, οι αίθουσες συσκέψεων θα μπορούν να μετονομασθούν σε αίθουσες Zoom. Οι οθόνες στη μετά COVID εποχή μπορεί να κυριαρχήσουν ακόμη και στα κυλικεία των χώρων εργασίας, επιτρέποντας στους εργαζομένους να συναντώνται ψηφιακά στο διάλειμμά τους, χωρίς να προκαλείται συνωστισμός. Δημοφιλείς αναμένεται να γίνουν και οι «έξυπνοι» πίνακες, που θα επιτρέπουν σε όλους τους εργαζομένους να παρακολουθούν τις πρόχειρες σημειώσεις κατά τη διάρκεια συσκέψεων.

Η μετακίνηση σε κτίρια γραφείων αναμένεται να γίνεται χωρίς χρήση χεριών, με την τοποθέτηση συστημάτων ανοίγματος με φωτοκύτταρο ή άλλους αισθητήρες. Τέτοιοι αισθητήρες θα επιτρέπουν την είσοδο των εργαζομένων στο κτίριο χωρίς να αγγίζουν κάποια επιφάνεια και την κλήση ανελκυστήρα με ένα νεύμα του χεριού. Τα πόμολα στα κοινόχρηστα λουτρά μπορούν να χρησιμοποιηθούν με τον αγκώνα, ενώ ορισμένες εταιρείες έχουν ήδη εγκαταστήσει πεντάλ για άνοιγμα θυρών. Η επιτακτική ανάγκη για καλό εξαερισμό καθιστά αναγκαία την τοποθέτηση νέων και πιο ισχυρών συστημάτων καθαρισμού και ανανέωσης του αέρα με φίλτρα μικρότερης διαμέτρου, ικανά να εγκλωβίζουν τα σταγονίδια της COVID.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή