Τιτανικός – Εξαφάνιση υποβρυχίου: Ειδικοί προειδοποιούσαν την OceanGate για «ολέθριους κινδύνους» από το 2018

Τιτανικός – Εξαφάνιση υποβρυχίου: Ειδικοί προειδοποιούσαν την OceanGate για «ολέθριους κινδύνους» από το 2018

Eιδικοί τόσο εντός όσο και εκτός της εταιρείας είχαν αρχίσει να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το υποβρύχιο πριν από πέντε χρόνια, όπως αποκαλύπτουν οι New York Times.

5' 57" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με σειρά προειδοποιήσεων είχε βρεθεί αντιμέτωπη η εταιρεία OceanGate, χρόνια πριν από την πρόσφατη εξαφάνιση του υποβρυχίου Titan, που ξεναγούσε εύπορους επιβάτες στο ναυάγιο του Τιτανικού στον Ατλαντικό.

Ολα ξεκίνησαν, σύμφωνα με ρεπορτάζ των New York Times, τον Ιανουάριο του 2018. Η ομάδα μηχανικών της εταιρείας ήταν έτοιμη να παραδώσει το σκάφος -ονόματι Titan- σε νέο πλήρωμα, το οποίο θα ήταν υπεύθυνο για την ασφάλεια των μελλοντικών επιβατών του. Υπήρχαν, όμως, ειδικοί τόσο εντός όσο και εκτός της εταιρείας, οι οποίοι είχαν αρχίσει να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου.

Ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, Ντέιβιντ Λόκριτζ, είχε ξεκινήσει τότε να συντάσσει μια αναφορά όπου ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως το σκάφος θα έπρεπε να υποβληθεί σε περισσότερες δοκιμές, ενώ επισήμαινε και «τους πιθανούς κινδύνους για τους επιβάτες του όταν το υποβρύχιο θα έφτανε σε πολύ μεγάλο βάθος».

Δύο μήνες αργότερα, η OceanGate βρέθηκε αντιμέτωπη με τις εκκλήσεις τουλάχιστον τριάντα ανθρώπων, οι οποίοι ήταν ηγετικές μορφές στον τομέα της βιομηχανίας, εξερευνητές του θαλάσσιου βυθού και ωκεανογράφοι.

«Πειραματική» προσέγγιση

Σε επιστολή τους προς τον Στόκτον Ρας, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, προειδοποιούσαν ότι η «πειραματική» προσέγγιση της εταιρείας και η απόφασή της να παρακάμψει τη συνηθισμένη διαδικασία αξιολόγησης θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε «ολέθρια» προβλήματα σε ό,τι αφορά τις αποστολές στο ναυάγιο του Τιτανικού.

Σήμερα, και ενώ η διεθνής έρευνα για το σκάφος συνεχίζεται για ακόμη μία ημέρα, έρχονται στο φως περισσότερα σχετικά με τις προειδοποιήσεις προς την OceanGate, η οποία, πάντως, παρά τα «καμπανάκια», επιτάχυνε τις προσπάθειές της για παροχή ιδιαίτερων τουριστικών επιλογών σε εύπορους πελάτες.

Εκπρόσωπος της OceanGate αρνήθηκε να κάνει κάποιο σχόλιο για το ζήτημα των επικρίσεων που εκφράστηκαν πριν από πέντε χρόνια τόσο από προσωπικότητες της βιομηχανίας όσο και από τον Ντέιβιντ Λόκριτζ, ο οποίος επίσης αρνήθηκε να προβεί σε δήλωση.

Σημειώνεται πως ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Στόκτον Ρας, ήταν ο χειριστής του υποβρυχίου όταν αυτό εξαφανίστηκε την περασμένη Κυριακή, όπως δήλωσε χθες η εταιρεία.

Ο ρόλος του Ντέιβιντ Λόκριτζ

Οι επικρίσεις από τον Λόκριτζ και τους άλλους ειδικούς που υπέγραψαν την επιστολή προς τον Ρας, το 2018, εστίαζαν εν μέρει στην άρνηση του διευθύνοντα συμβούλου να υπάρξει επιθεώρηση και πιστοποίηση της ασφάλειας του Titan από μία εκ των σημαντικότερων υπηρεσιών που εξειδικεύονται σε αυτό τον τομέα.

Σύμφωνα με δικαστικά αρχεία, ο Λόκριτζ είχε αναφέρει ότι παρότρυνε την εταιρεία να πράξει τα παραπάνω, αλλά του είπαν πως η OceanGate «δεν είναι πρόθυμη να πληρώσει» για μια τέτοια αξιολόγηση. Αφού πήραν στα χέρια τους την αναφορά του Λόκριτζ, οι επικεφαλής της εταιρείας είχαν μια τεταμένη σύσκεψη για το εν λόγω ζήτημα, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα που κατατέθηκαν και από τις δύο πλευρές και επικαλούνται οι ΝΥΤ.

Τα έγγραφα ήρθαν μαζί με τη μήνυση που κατέθεσε η OceanGate κατά του Λόκριτζ το 2018, κατηγορώντας τον για κοινοποίηση απόρρητων πληροφοριών εκτός της εταιρείας.

Στα εν λόγω αρχεία αναφέρεται πως ο Λόκριτζ είχε ανακαλύψει ότι το παράθυρο του υποβρυχίου είχε πιστοποίηση ασφαλείας για βάθος έως 1.300 μέτρα, δηλαδή πολύ μικρότερο από το βάθος όπου βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού, στα περίπου 4.000 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

«Οι επιβάτες που θα πλήρωναν δεν γνώριζαν, ούτε θα πληροφορούνταν, γι’ αυτόν τον πειραματικό σχεδιασμό», κατέθεσαν οι δικηγόροι του Λόκριτζ.

Η προαναφερθείσα σύσκεψη της εταιρείας είχε αποτέλεσμα την απόλυση του Λόκριτζ, σύμφωνα και πάλι με δικαστικά έγγραφα. Η OceanGate είχε αναφέρει, μάλιστα, κατά τα δικαστικά αρχεία, ότι ο Λόκριτζ δεν ήταν μηχανικός και πως αρνήθηκε να δεχτεί πληροφορίες από την ομάδα μηχανικών της εταιρείας, καθώς επίσης και ότι η ακουστική παρακολούθηση της ανθεκτικότητας του σκάφους ήταν καλύτερη από το είδος της δοκιμής που ο Ντ. Λόκριτζ θεώρησε πως ήταν απαραίτητη.

Η εταιρεία υποστήριζε στην αγωγή της ότι φαινόταν πως ο Λόκριτζ επιδίωκε να απολυθεί. Ο Ντέιβιντ Λόκριτζ, από την πλευρά του, ισχυρίστηκε ότι η απόλυσή του έγινε με παράνομο τρόπο. Ο δικαστικός αγώνας έληξε μέσω συμβιβασμού αργότερα, μέσα στο 2018.

«Κάντε ό,τι και τα άλλα υποβρύχια»

Η άλλη προειδοποίηση που έλαβε η OceanGate την ίδια χρονιά προήλθε από 38 ειδικούς στη βιομηχανία υποβρύχιων σκαφών. Ολοι τους ήταν μέλη της επιτροπής Manned Underwater Vehicles της Marine Technology Society, μιας ομάδας που προωθεί, μελετά και ενημερώνει το κοινό σχετικά με την τεχνολογία που σχετίζεται με τον Ωκεανό. 

Στην επιστολή τους προς τον Στόκτον Ρας, οι ειδικοί τόνιζαν ότι ανησυχούσαν για τον τρόπο με τον οποίο είχε αναπτυχθεί το Titan, καθώς και για τις προγραμματισμένες αποστολές στα συντρίμμια του Τιτανικού.

Η επιστολή ανέφερε, επίσης, ότι η εμπορική προώθηση του Titan από την OceanGate ήταν «τουλάχιστον παραπλανητική», καθώς διαφημιζόταν ότι το υποβρύχιο θα πληρούσε ή θα ξεπερνούσε τα πρότυπα ασφαλείας μιας εταιρείας αξιολόγησης κινδύνου, γνωστής ως DNV, παρότι δεν σχεδιαζόταν να ληφθεί επίσημη πιστοποίηση από τον συγκεκριμένο οργανισμό.

Ο Μπαρτ Κέμπερ, ένας εκ των ειδικών που υπέγραψαν την επιστολή το 2018, είπε σε συνέντευξή του ότι η OceanGate είχε αποφύγει να συμμορφωθεί με ορισμένους κανονισμούς των ΗΠΑ, αναπτύσσοντας το σκάφος σε διεθνή ύδατα, όπου δεν ίσχυαν οι κανόνες της Ακτοφυλακής.

«Αυτή η επιστολή τους παρακαλούσε, στην ουσία, να κάνουν ό,τι κάνουν και τα άλλα υποβρύχια, ειδικά τα επιβατικά», είπε ο Μπ. Κέμπερ, μηχανικός εξειδικευμένος στον σχεδιασμό των υποβρυχίων.

Προβλήματα και σε παλαιότερα ταξίδια

Τα παλαιότερα ταξίδια του Titan, αν και επιτυχημένα, ως επί το πλείστον, είχαν επίσης αντιμετωπίσει προβλήματα.

Τον Φεβρουάριο, ένα ζευγάρι στη Φλόριντα κατέθεσε μήνυση στον Ρας λέγοντας ότι η εταιρεία του αρνήθηκε να τους αποζημιώσει για τα 105.000 δολάρια που πλήρωσαν ο καθένας για να επισκεφθούν το ναυάγιο του Τιτανικού με το Titan, το 2018. Σύμφωνα με τη μήνυση, η εκδρομή αναβλήθηκε αρκετές φορές, εν μέρει επειδή, όπως έλεγε η εταιρεία, έπρεπε να γίνουν περισσότερες δοκιμές στο υποβρύχιο. Το ζευγάρι ισχυρίστηκε ότι ο Ρας αθέτησε την υπόσχεσή του για αποζημίωση και πως αντ’ αυτού η εταιρεία τούς ζήτησε να συμμετάσχουν σε ταξίδι που θα γινόταν στο ναυάγιο το 2021.

Επιπλέον, σε δικαστική κατάθεση του 2022, η OceanGate αναφερόταν σε ορισμένα τεχνικά προβλήματα του Titan κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του 2021.

«Κατά την πρώτη κατάδυση προς τον Τιτανικό, το υποβρύχιο αντιμετώπισε πρόβλημα με την μπαταρία και έπρεπε να συνδεθεί χειροκίνητα στην ανυψωτική του πλατφόρμα», έγραψε ο νομικός και επιχειρησιακός σύμβουλος της εταιρείας, Ντέιβιντ Κόνκανον, σε έγγραφο το οποίο κατατέθηκε στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για την Ανατολική Περιφέρεια της Βιρτζίνια, που επιβλέπει θέματα που έχουν να κάνουν με το ναυάγιο του Τιτανικού. Το υποβρύχιο υπέστη μέτρια ζημιά στο εξωτερικό του, έγραψε ο Κόνκανον, με αποτέλεσμα η OceanGate να ακυρώσει την αποστολή ώστε να προβεί σε επισκευές.

Ωστόσο, όπως ανέφερε στο ίδιο έγγραφο ο Ντ. Κόνκανον, 28 άνθρωποι μπόρεσαν να επισκεφτούν το ναυάγιο του Τιτανικού με το Titan πέρυσι.

Ο Κόνκανον κάλεσε την ομοσπονδιακή δικαστή που εκδίκαζε την υπόθεση να συμμετάσχει σε μία εκ των αποστολών της εταιρείας, σύμφωνα με ξεχωριστό αρχείο.

«Ισως, εάν γίνει άλλη αποστολή στο μέλλον, θα μπορέσω να το κάνω», έγραψε η δικαστής τον Μάιο, προσθέτοντας ότι έπειτα από πολλά χρόνια εκδίκασης υποθέσεων για το ναυάγιο του Τιτανικού, «αυτή η ευκαιρία θα ήταν αρκετά κατατοπιστική και θα ήταν μια πρώτη “άμεση ματιά” στο ναυάγιο εκ μέρους του δικαστηρίου».

Πηγή: The New York Times

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή