Επιβατικά αεροσκάφη στη δίνη του πολέμου

Επιβατικά αεροσκάφη στη δίνη του πολέμου

Προβλήματα στην πολιτική αεροπορία εξαιτίας παρεμβολών στα σήματα GPS και πλαστών γεωγραφικών δεδομένων

2' 27" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την πολιτική αεροπορία μακριά από τα πεδία των μαχών σε Ουκρανία και Μέση Ανατολή επηρεάζουν οι πολεμικές επιχειρήσεις, προκαλώντας απώλεια δορυφορικού σήματος αεροσκαφών και υποχρεώνοντας πιλότους να αναζητήσουν αεροδρόμια για να πραγματοποιήσουν επείγουσες προσγειώσεις. Κάποιοι πιλότοι έλαβαν εσφαλμένες προειδοποιήσεις ασφαλείας ότι πετούν πολύ κοντά στο έδαφος, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές ελεγκτικές αρχές, ενώ η αμερικανική υπηρεσία FAA ανέφερε ότι κατέγραψε περιστατικά παρεμβολών στα συστήματα εντοπισμού γεωγραφικού στίγματος GPS πάνω από τη Μέση Ανατολή.

Οι παρεμβολές σε ραδιοφωνικές συχνότητες, με στόχο τη διατάραξη των δορυφορικών σημάτων που αξιοποιούν οι πύραυλοι, αυξήθηκαν κατακόρυφα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και έχουν ενταθεί ακόμη περισσότερο αυτό το φθινόπωρο στη Μέση Ανατολή. Οι παρεμβολές μπορεί να αφορούν την ακύρωση δορυφορικού σήματος, πνίγοντάς το σε ηλεκτρονική «φασαρία» ή δημιουργώντας ψευδή δορυφορικά σήματα τροφοδοτώντας τον δέκτη με παραπλανητικές πληροφορίες. Οι ραδιοφωνικές παρεμβολές δεν αποδείχθηκαν επικίνδυνες. Τα συστήματα αεροσκαφών, όμως, συχνά δεν στάθηκαν ικανά να ξεχωρίσουν τα ψευδή δορυφορικά σήματα.

Ενα αεροσκάφος Embraer, που κατευθυνόταν στο Ντουμπάι, κόντεψε να βρεθεί εντός του ιρανικού εναέριου χώρου τον Σεπτέμβριο, προτού ο πιλότος συνειδητοποιήσει ότι είχε επιλέξει λάθος γεωγραφικό στίγμα. Τα αεροσκάφη μπορούν να πετάξουν με ασφάλεια χωρίς δορυφορικά σήματα, ενώ τα μεγάλα επιβατικά διαθέτουν τουλάχιστον έξι εναλλακτικά συστήματα πλοήγησης. Μικρά τζετ, όπως τα ιδιωτικά, μοιάζουν πιο ευάλωτα σε ψευδή δορυφορικά στίγματα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή υπηρεσία ασφαλείας πτήσεων. Τα δορυφορικά σήματα υπήρξαν ανέκαθεν ευάλωτα σε παρεμβολές. Ειδικοί εκτιμούν, όμως, ότι οι επιθέσεις πλαστής γεωγραφικής θέσης είναι υπερβολικά περίπλοκες και δαπανηρές, ενώ μόνο άριστα εκπαιδευμένοι ειδικοί θα ήταν ικανοί να τις εξαπολύουν. Ο καθηγητής Αερομηχανικής του Πανεπιστημίου του Τέξας, Τοντ Χάμφρις διαφωνεί: «Αυτό που άλλαξε τα τελευταία χρόνια είναι ότι οι επιθέσεις πλαστής γεωγραφικής θέσης βγήκαν από το εργαστήριο και εξαπλώθηκαν».

Δεν είναι πάντα εφικτό να διακρίνουμε μεταξύ παρεμβολών και πλασματικών γεωγραφικών στιγμάτων, ούτε και να εντοπίσουμε τον δράστη. Το Ισραήλ ανακοίνωσε στα μέσα Οκτωβρίου ότι περιόρισε την υπηρεσία εντοπισμού γεωγραφικού στίγματος GPS στην περιοχή και προειδοποίησε πιλότους να μη βασίζονται σε δορυφορικά συστήματα πλοήγησης για την προσγείωση.

Ρωσική αεροπορική βάση στη Συρία ευθύνεται για μεγάλο αριθμό περιστατικών πλασματικού γεωγραφικού στίγματος. Η Ρωσία έχει αξιοποιήσει τη μέθοδο αυτή για να αλλοιώσει την πορεία ουκρανικών drones και ουκρανικών οβίδων ακριβείας.

Στη Μέση Ανατολή, ο καθηγητής Χάμφρις κατέγραψε ευρεία χρήση των συστημάτων πλασματικού στίγματος, με πιλότους επιβατικών αεροσκαφών να λαμβάνουν σήματα ότι τα αεροσκάφη τους βρίσκονται ακριβώς πάνω από το Τελ Αβίβ, ενώ βρίσκονταν δεκάδες χιλιόμετρα μακριά. Σε κάποιες περιπτώσεις τα όργανα του χειριστηρίου έδειχναν ότι τα αεροσκάφη πλησίαζαν στα αεροδρόμια της Βαγδάτης, της Βηρυτού ή του Καΐρου, ενώ βρίσκονταν σε άλλη γεωγραφική τοποθεσία.

Οι επιθέσεις αυτές αποκάλυψαν θεμελιώδες ελάττωμα του σχεδιασμού ηλεκτρονικών συστημάτων αεροσκαφών, που βασίζονται στην πεποίθηση ότι το δορυφορικό σύστημα GPS είναι αξιόπιστο και δεν χρήζει ελέγχου. Η πεποίθηση αυτή χρονολογείται από το 1983, όταν κορεατικό επιβατικό αεροσκάφος καταρρίφθηκε στον σοβιετικό εναέριο χώρο. Οι ΗΠΑ επέτρεψαν τότε την εγκατάσταση GPS στα αεροσκάφη. Η εξάρτηση από το GPS, όμως, απέκρυψε τους υπαρκτούς κινδύνους του ευάλωτου δορυφορικού συστήματος.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή