Η μισή ρύπανση από 56 εταιρείες

Η μισή ρύπανση από 56 εταιρείες

Ερευνα για τη μόλυνση του πλανήτη από τα πλαστικά προϊόντα και τα προσθετικά τους – Τι απαντούν οι πολυεθνικές

2' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Λιγότερες από 60 πολυεθνικές εταιρείες ευθύνονται για περισσότερο από το 50% της μόλυνσης του πλανήτη από πλαστικά, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε χθες, δημιουργώντας αμηχανία μεταξύ των κολοσσών της παγκόσμιας βιομηχανίας σε μια περίοδο όπου η διεθνής κατακραυγή για την ανεξέλεγκτη μόλυνση του περιβάλλοντος διαρκώς αυξάνεται.

«Τα πλαστικά προϊόντα και τα σχετικά προσθετικά τους είναι επιζήμια για τους ανθρώπους και την υγεία του οικοσυστήματος», αναφέρεται στην εισαγωγή της έρευνας που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science Advances. «Υπάρχουν συγκεκριμένες εταιρείες που μπορούν να κατηγορηθούν ευθέως ότι τα προϊόντα τους μολύνουν το περιβάλλον».

Η διεθνής ομάδα που υπογράφει την έρευνα εργάστηκε για πέντε χρόνια μαζεύοντας 1.870.000 πλαστικά απορρίμματα σε 87 χώρες. Η συντριπτική πλειονότητα των «ευρημάτων» ήταν συσκευασίες μιας χρήσης για φαγητά, αναψυκτικά και προϊόντα καπνού.

Στα μισά περίπου εξ αυτών η μάρκα ήταν ακόμη ευανάγνωστη: οι αμερικανικές εταιρείες ειδών καπνίσματος Altria και Philip Morris International ευθύνονται για το 2% των πλαστικών απορριμμάτων η κάθε μία. Η γαλλική Danone και η ελβετική Nestle μοιράζονταν από 3%, η αμερικανική PepsiCo παρήγαγε το 5% των πλαστικών συσκευασιών, ενώ θλιβερή πρωταθλήτρια ήταν η (επίσης αμερικανική) Coca-Cola, στα εργοστάσια της οποίας παράχθηκε το 11% των σκουπιδιών. Συνολικά, εντοπίστηκε το λογότυπο 56 πολυεθνικών εταιρειών.

«Στις βιομηχανίες αρέσει να ρίχνουν το φταίξιμο στα άτομα», σχολίασε ο επικεφαλής της έρευνας, Μάρκους Ερικσεν, επιστήμονας και συνιδρυτής ενός ινστιτούτου που μελετά τις επιπτώσεις της ανθρωπογενούς μόλυνσης της θάλασσας. «Θέλουμε να υπογραμμίσουμε, όμως, ότι υπεύθυνες είναι οι εταιρείες. Είναι επιλογή τους να χρησιμοποιούν αυτές τις συσκευασίες και να επιλέγουν το μοντέλο μιας χρήσης για να προωθήσουν στους καταναλωτές τα προϊόντα τους».

Μετά τη δημοσίευση της έρευνας, ο βρετανικός Guardian προσέγγισε στελέχη των εταιρειών θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τη λειτουργία τους. Η Coca-Cola δήλωσε: «Ενδιαφερόμαστε για τον αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον κάθε ένα από τα ποτά που πουλάμε και είμαστε αφοσιωμένοι στη σωστή πορεία της επιχείρησή μας». Πρόσθεσε, δε, πως η επιχείρηση έχει δεσμευθεί να κάνει το 100% των συσκευασιών που πουλάει σε όλο τον κόσμο ανακυκλώσιμες μέχρι το 2025 και να χρησιμοποιεί τουλάχιστον 50% ανακυκλωμένα υλικά για τις συσκευασίες της έως το 2030.

Από τη μεριά της, η Danone εξήγησε επίσης ότι προσπαθεί να μειώσει το οικολογικό της αποτύπωμα και πως την τελευταία πενταετία έχει μειώσει τη χρήση πλαστικού κατά 8%, ενώ παράλληλα αύξησε την ανακύκλωση των συσκευασιών της.

Ωστόσο, οι ερευνητές της μελέτης υποστηρίζουν ότι τα μέτρα που έχουν λάβει οι πολυεθνικές δεν αρκούν. Η παγκόσμια παραγωγή πλαστικού σήμερα βρίσκεται στο 200% συγκριτικά με τις αρχές της δεκαετίας του 2000, ενώ πολλές διαφορετικές μελέτες δείχνουν πως το ποσοστό του πλαστικού που ανακυκλώνεται σε παγκόσμιο επίπεδο με δυσκολία αγγίζει το 10%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή