ΚΟΣΜΟΣ

Μετακινήσεις εξπρές με κρεμαστά εναέρια βαγόνια

metakiniseis-expres-me-kremasta-enaeria-vagonia-2035864

Ενα νέο μέσο μεταφοράς, το οποίο υπόσχεται να εξοικονομήσει ενέργεια και να απαλλάξει τους δρόμους από σημαντικό μέρος της κίνησης, αναμένεται να κάνει «πρεμιέρα» στο Τελ Αβίβ από τα τέλη του 2015. Προϊόν της αμερικανικής skyTran, το σύστημα σταθερής τροχιάς περιλαμβάνει διθέσια βαγόνια, τα οποία κινούνται «κρεμασμένα» από σταθερές, εναέριες ράγες, σε ύψος λίγων εκατοντάδων μέτρων από το έδαφος. Σε πρώτη φάση, το δίκτυο θα καλύπτει τις εγκαταστάσεις της ισραηλινής εταιρείας Israel Aerospace Industries και θα χρησιμοποιηθεί για πιλοτικές δοκιμές. Αν αυτές ολοκληρωθούν με επιτυχία, τότε θα επεκταθεί σε εμπορική κλίμακα, καλύπτοντας ολόκληρο το κέντρο της πόλης.

Πιλοτικές δοκιμές

Η συμφωνία της skyTran με την Israel Aerospace Industries υπογράφηκε στα τέλη Ιουνίου και προβλέπει πως η κατασκευή των βαγονιών και των υπόλοιπων εξαρτημάτων θα ξεκινήσει στην έδρα της αμερικανικής εταιρείας στην Καλιφόρνια, και θα ολοκληρωθεί στο Ισραήλ από την Israel Aerospace Industries. Για τις πιλοτικές δοκιμές, οι εναέριες ράγες που θα εγκατασταθούν δεν θα ξεπερνούν σε συνολικό μήκος τα 500-600 μέτρα, με τα βαγόνια να αναπτύσσουν σε αυτές ταχύτητα έως 70 χλμ./ώρα.

Η ιδέα των εναέριων διθέσιων «συρμών» χρονολογείται από το 1990, ενώ για να υλοποιηθεί, η εταιρεία συνεργάσθηκε από το 2009 με τη NASA. Κάθε βαγόνι έχει λίγα κινούμενα μέρη, με συνέπεια να είναι αρκετά ανθεκτικό και μη χρειάζεται συχνά συντήρηση. Επίσης, είναι αρκετά ελαφρύ και χρησιμοποιεί την τεχνολογία της μαγνητικής αιώρησης, κάτι που σημαίνει πως με τη βοήθεια ισχυρών μαγνητών δεν έρχεται σε επαφή με τις ράγες.

Ετσι, το μικρό του βάρος, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπάρχουν απώλειες λόγω τριβών, σημαίνει πως δεν χρειάζεται μεγάλα ποσά ενέργειας για να κινηθεί – σύμφωνα με τη skyTran, για να αναπτύξει ταχύτητα 100 χλμ./ώρα, θα καταναλώσει τόσο ρεύμα όσο δύο… πιστολάκια μαλλιών. Κάτι που με τη σειρά του συνεπάγεται πως όλο το σύστημα μπορεί να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών του αναγκών από ανανεώσιμες πηγές.

Σε περίπτωση που λάβει το «πράσινο φως» η επέκταση του δικτύου, τότε σε πρώτη φάση το μήκος του θα αυξηθεί στα 7 χιλιόμετρα, περιλαμβάνοντας 3 σταθμούς. Οπως δήλωσε στο Reuters ο Jerry Sanders, διευθύνων σύμβουλος της skyTran, ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι πως από τη στιγμή που οι τροχιές είναι εναέριες μπορούν να εγκατασταθούν εύκολα και δεν δεσμεύουν χώρο πολύτιμο για μια πόλη. Επίσης, στην εμπορική του εκδοχή, το σύστημα θα εξασφαλίζει πολύ πιο γρήγορες μετακινήσεις, αφού οι «συρμοί» θα κινούνται με ταχύτητα 240 χλμ./ώρα.

Παράλληλα, η κίνησή τους θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένη, κάτι που σημαίνει πως ένας επιβάτης θα μπορεί να «καλέσει» ένα βαγόνι από το smartphone, το οποίο θα τον μεταφέρει στον προορισμό του χωρίς να κάνει στάση στους ενδιάμεσους σταθμούς. Ετσι, μόνο μία «γραμμή» έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει έως και 12.000 επιβάτες ανά ώρα, περισσότερους δηλαδή από το τραμ.