ΜΟΥΣΙΚΗ

O μαέστρος Λέον Μπότσταϊν ανοίγει με την ΚΟΑ το Ετος Σκαλκώτα στο Μέγαρο

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Ποδαρικό για το Ετος Σκαλκώτα με την ΚΟΑ, απόψε στο Μέγαρο.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Eίναι κρίμα που οι Ελληνες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τον Λέον Μπότσταϊν μόνον ως μαέστρο. Ο επικεφαλής του περίφημου εκπαιδευτικού ιδρύματος Bard College των ΗΠΑ, από το 1975 μέχρι σήμερα, είναι εξίσου διακεκριμένος ιστορικός και ακαδημαϊκός δάσκαλος με αναγεννησιακή παιδεία και πλήρη συναίσθηση της σημασίας των ανθρωπιστικών επιστημών.

Ο Αμερικανός αρχιμουσικός διευθύνει απόψε στο Μέγαρο Μουσικής την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε μια συναυλία που θα ανοίξει το Ετος Σκαλκώτα με τους «36 Ελληνικούς Χορούς». Στο πρόγραμμα της βραδιάς θα είναι και το «Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα» του ελληνικής καταγωγής σύγχρονου συνθέτη Γιώργου Τσοντάκη, με σολίστ τον Αντώνη Σουσάμογλου. Θα αναρωτηθεί κανείς πώς ένας μαέστρος τέτοιου διαμετρήματος, όπως ο Μπότσταϊν μας έκανε την τιμή να μελετήσει συμπατριώτες μας συνθέτες.

«Μου αρέσει να ανακαλύπτω συνθέτες που δεν είναι τόσο γνωστοί στο ευρύ κοινό όσο είναι ο Μότσαρτ και ο Μπαχ. Από νεαρή ηλικία είχα αυτήν τη μανία να ψάχνω σε μουσικές βιβλιοθήκες για παρτιτούρες και ηχογραφήσεις από ανθρώπους που δεν κατάκτησαν τη δόξα αλλά άφησαν πίσω τους μεγάλα έργα. Αυτό είναι το μαγικό στη μουσική, ο τεράστιος, συχνά ανεξερεύνητος, πλούτος της», έλεγε σε γεύμα γνωριμίας με τη στήλη πριν ανεβεί στο πόντιουμ της αίθουσας «Χρήστος Λαμπράκης».


Ο Μπότσταϊν είχε Πολωνοεβραίους γονείς και μεγάλωσε στις ΗΠΑ.

Η ΚΟΑ θα ερμηνεύσει επίσης το «Κοντσέρτο Γκρόσο» του Δημήτρη Μητρόπουλου και τη Σουίτα από τη όπερα του Ρίχαρντ Στράους «Ο Ιππότης με το ρόδο». «Ο Μητρόπουλος ήταν μια σπουδαία φυσιογνωμία, ένας άνθρωπος που ήξερε και που ένιωθε τη μουσική», λέει ο Μπότσταϊν που χρημάτισε καλλιτεχνικός διευθυντής της Αμερικανικής Συμφωνικής Ορχήστρας. Από το 2003 ώς το 2011 διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ιερουσαλήμ. Το 2015 ίδρυσε το σύνολο «The Orchestra Now», που προετοιμάζει τις νέες γενιές μουσικών να σπάσουν τα τείχη μεταξύ του σύγχρονου κοινού και της μεγάλης συμφωνικής μουσικής του παρελθόντος και του παρόντος.

Το περιοδικό New Yorker του έχει αφιερώσει ολόκληρο άρθρο για το πώς ο ίδιος αντιμετωπίζει την εκπαιδευτική πρόκληση στις ΗΠΑ και πως είναι έτοιμος να σκεφθεί και να εφαρμόσει ανορθόδοξες λύσεις που να αφουγκράζονται τις ανάγκες των φοιτητών αλλά και της σύγχρονης πραγματικότητας. Γνωρίζοντάς τον από κοντά, αντιλαμβάνεται κανείς ότι ισορροπεί τέλεια ανάμεσα στην ελευθερία και στην πειθαρχία.

Αλλος ένας λόγος πλην του Μπότσταϊν για να πάει κανείς στο Μέγαρο απόψε είναι ο Αντώνης Σουσάμογλου. Ο πολυβραβευμένος βιολονίστας είναι ένας από τους πιο ενεργούς καλλιτέχνες της γενιάς του που ειδικεύεται στο ρεπερτόριο του 20ού αιώνα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ