Ο θαλασσογράφος Κωνσταντίνος Βολανάκης «επέστρεψε» στον Πειραιά

Ο θαλασσογράφος Κωνσταντίνος Βολανάκης «επέστρεψε» στον Πειραιά

2' 40" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ηταν μια αρμονική σύμπτωση. Το λιμάνι της Ζέας ήταν βυθισμένο στο λυκόφως, αυτή τη γλυκιά απόχρωση που σίγουρα κάποτε είχε συγκινήσει τον θαλασσογράφο Κωνσταντίνο Βολανάκη. Το έβλεπε κανείς στα έργα του μέσα στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος, με τις μεγάλες χρυσές κορνίζες να πλαισιώνουν τα καράβια, τα καΐκια, τα λιμάνια του. Τόσο ελκυστικά ζωγραφισμένα που έκαναν τον Αυστριακό αυτοκράτορα Φραγκίσκο Ιωσήφ να αγοράσει μια από τις ναυμαχίες του το 1868 στη Βιέννη, χαρίζοντάς του διεθνή αναγνώριση. Τα εγκαίνια της έκθεσης «Κωνσταντίνος Βολανάκης – Ο ζωγράφος της θάλασσας επιστρέφει στον Πειραιά», που έγιναν την Τετάρτη 24 Απριλίου από τον πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων Κωνσταντίνο Τασούλα, κόμιζαν μια δικαίωση. Ο μεγαλύτερος μετρ της αποτύπωσης των θαλασσινών σκηνών και κατορθωμάτων (προσωπικώς αγαπώ περισσότερο τον Αλταμούρα) επέστρεψε τρόπον τινά στον «φυσικό» του χώρο.

Ο θαλασσογράφος Κωνσταντίνος Βολανάκης «επέστρεψε» στον Πειραιά-1
O Π. Λασκαρίδης, η πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος Αν. Αναγνωστοπούλου-Παλούμπη και ο πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κ. Τασούλας. [PANOULIS PHOTOGRAPHY]

Οι ομιλητές

Για την έκθεση μίλησαν η πρόεδρος του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος Αναστασία Αναγνωστοπούλου-Παλούμπη και ο πρόεδρος του Ιδρύματος «Αικατερίνη Λασκαρίδη» Παναγιώτης Λασκαρίδης. Το Ιδρυμα Λασκαρίδη άλλωστε ήταν αυτό που δάνεισε πολυτιμότατα έργα από τη συλλογή του ώστε να γίνει αυτό το αφιέρωμα που επιμελήθηκε η Μαρία Μιγάδη και συμπεριέλαβε επίσης αποκτήματα από τις συλλογές του Πολεμικού Ναυτικού, του Δήμου Πειραιώς, του Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος και της οικογένειας Ευάγγελου Ηλ. Αγγελάκου.

Ο Κ. Τασούλας, εξαιρετικός ρήτορας (αλλά και πάντοτε εντός θέματος σε όλες τις τοποθετήσεις του), μίλησε με ευαισθησία και γνώση για τον Βολανάκη: «Αυτή η δεύτερη γενιά ζωγράφων μετά την απελευθέρωση της χώρας που εντάσσεται ο Βολανάκης –η πρώτη γενιά ήταν οι αδελφοί Μαργαρίτη, ο Βρυζάκης, ο Τσόκος–, αυτοί δηλαδή που γεννήθηκαν επί Οθωνα και στα τέλη του Καποδίστρια, εκφράζει πόσο μπροστά ήταν η Ελλάδα την εποχή εκείνη και στους θεσμούς και στην τέχνη, αν συγκρίνεις το πώς ήταν ακόμη η κοινωνία», υπογράμμισε κάνοντας αναφορά στον προσανατολισμό της χώρας μας προς τη Δύση.

Ο θαλασσογράφος Κωνσταντίνος Βολανάκης «επέστρεψε» στον Πειραιά-2
Η Σουζάνα Λασκαρίδη και η επιμελήτρια Μαρία Μιγάδη. [PANOULIS PHOTOGRAPHY]

«Ο Βολανάκης, με την τέχνη του και τα έργα του, δεν μας έδωσε μόνο την αντίληψη που είχε για την εξάρτηση της χώρας από τη θάλασσα, αλλά στοιχεία του χαρακτήρα του. Γιατί δεν είναι μόνο η εκάστοτε κοσμοθεωρία η οποία επηρεάζει την τέχνη. Την επηρεάζουν και βαθύτερες σκέψεις, βαθύτερα αισθήματα του καλλιτέχνη, πολύ προσωπικά, δυσεξιχνίαστα», συμπλήρωσε ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου, για να καταλήξει: «Εάν ζούσε σήμερα ο Βολανάκης, θα ήταν υπερήφανος για την τέχνη του και την απήχησή της. Γιατί μετά τον Φραγκίσκο Ιωσήφ τον B΄ τον αναγνωρίζουν και οι σύγχρονοι Ελληνες. Τον εκτιμούν, τον ευχαριστούν, διδάσκονται από αυτόν».

Την έκθεση τίμησαν με την παρουσία τους ανώτατοι εκπρόσωποι της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, πρόεδροι φορέων και ιδρυμάτων, καθώς και πλήθος φιλότεχνου κοινού. Αναμένεται να αποτελέσει μια ακόμη σημαντική αναφορά στο έργο του μεγάλου Ελληνα θαλασσογράφου. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να θαυμάσει σημαντικές ιστορικές συνθέσεις, όπως «Η ναυμαχία της Σαλαμίνας, 1882», «Η έξοδος του Αρεως, 1894», «Η άφιξη της πριγκίπισσας Σοφίας στο Φάληρο, 1889-1890», «Το λιμάνι του Πειραιά από τη βασιλική προβλήτα, 1886», «H Ναυμαχία του Ναυαρίνου». Θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Ιουνίου και κατά τη διάρκειά της θα οργανωθούν ξεναγήσεις και εκπαιδευτικά προγράμματα για ενηλίκους και παιδιά.

Ο θαλασσογράφος Κωνσταντίνος Βολανάκης «επέστρεψε» στον Πειραιά-3
Η Ξένια Λαμπροπούλου και ο Γιάννης Τριφύλλης. [ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ]
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή