ΜΟΥΣΙΚΗ

Τζον Ανταμς και Φίλιπ Γκλας για τον Ντ. Μπόουι

ΗΛΙΑΣ ΜΑΓΚΛΙΝΗΣ

Φόρος τιμής από πιστούς του Ντέιβιντ Μπόουι στη γενέτειρά του, το Μπρίξτον της Αγγλίας, λίγες μέρες μετά τον θάνατό του στις 11 Ιανουαρίου του 2016.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Ο Ντέιβιντ Μπόουι έκλεισε για πάντα τα μάτια του στις 11 Ιανουαρίου του 2016, πριν από τρία χρόνια ακριβώς. Οπως αναφέρουν οι New York Times, ήρθε πλέον η στιγμή για μια πολύ ξεχωριστή απότιση φόρου τιμής: δύο από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο της αμερικανικής μουσικής συνεργάστηκαν σε μια συναυλία με ειδικό βάρος. Ο Τζον Ανταμς διηύθυνε χθες τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λος Αντζελες στην πρεμιέρα της Συμφωνίας υπ’ αριθμ. 12 του Φίλιπ Γκλας, η οποία είναι εμπνευσμένη από το μουσικό σύμπαν του Μπόουι και κυρίως τη μεγάλη συνεργασία του με τον Μπράιαν Ινο τη δεκαετία του ’70.

Η συμφωνία τιτλοφορείται «Lodger», που είναι και ο τίτλος της τρίτης συνεργασίας Μπόουι - Ινο, το άλμπουμ που εν μέρει είχε ηχογραφηθεί στην Ελβετία και εν μέρει στη Νέα Υόρκη το 1978-79. Είχαν προηγηθεί το «Low» (1977) και το «Heroes» (1978), που είχαν ηχογραφηθεί στο Βερολίνο, την εποχή που ο Μπόουι ζούσε εκεί. Αμφότερα είχαν εμπνεύσει τον Γκλας για τις Συμφωνίες υπ’ αριθμ. 1 (1992) και υπ’ αριθμ. 4 (1996). Χρειάστηκε λοιπόν να περάσουν είκοσι χρόνια για να ολοκληρώσει αυτόν τον φόρο τιμής ο Γκλας και, όπως δήλωσε τηλεφωνικά στους ΝΥΤ, ένιωθε ότι «κάτι χρωστούσε σε κάποιον».

Από παλιά ο Γκλας είχε δεσμευθεί απέναντι στο δίδυμο Μπόουι - Ινο ότι θα έπαιρνε τους τρεις δίσκους που είχαν κάνει μαζί για να τους μετατρέψει σε συμφωνικά έργα. Οπως δήλωσε, μάλιστα, αν κάτι έκανε το «Lodger» να ξεχωρίσει μέσα του ήταν οι στίχοι, η ποίηση, όπως ανέφερε, και λιγότερο το μουσικό μέρος. Για τη νέα του συμφωνία αξιοποίησε τους στίχους από επτά από τα δέκα τραγούδια του δίσκου, λέγοντας μάλιστα πως είχε κατά νουν αυτό που έκανε με τον στίχο ο Μάλερ στα δικά του συμφωνικά τραγούδια.

Είναι μάλλον εύκολο να υποψιαστεί κάποιος πώς μπορεί να ερέθισαν μουσικά τον Γκλας οι κόσμοι των «Low» και «Heroes»: μπορεί από το δεύτερο άλμπουμ να έχει γίνει πολύ δημοφιλές το ομότιτλο τραγούδι, και οι δύο δίσκοι όμως διακρίνονται για τις ηλεκτρονικές, ορχηστρικές συνθέσεις από τις οποίες δεν υπάρχει φωνή και στίχος. Υποβλητικές συνθέσεις, με έντονο αίσθημα άγχους και μόνωσης, που προφανώς ταίριαζαν στο αυτί του Γκλας.

Το «Lodger» (που σημαίνει «ένοικος») διαφέρει αισθητά, καθώς το βάρος πέφτει και πάλι στα τραγούδια, μερικά από τα οποία αποτέλεσαν ποπ επιτυχίες για τον Μπόουι («D.J.», «Boys Keep Swinging», «Look Back in Anger»). Ωστόσο, αρχικά, το συγκεκριμένο άλμπουμ συγκέντρωσε αρκετές αρνητικές κριτικές, με το πέρασμα του χρόνου όμως και αυτός ο δίσκος του Μπόουι άφησε τη σφραγίδα του. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, κομμάτια όπως τα «Boys Keep Swinging», «Look Back in Anger» και «Fantastic Voyage» ενέπνευσαν εμβληματικές μπριτ ποπ μπάντες, όπως οι Oasis και οι Blur.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ