ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

H Καλλιόπη Λεμού παρουσιάζει νέα δουλειά στην Atopos, στο Μεταξουργείο

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Η νέα εγκατάσταση της Καλλιόπης Λεμού στην Atopos.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Τη δουλειά της Καλλιόπης Λεμού την παρακολουθώ ήδη από το 2006, όταν έκανε την παρθενική της έκθεση στην Ελλάδα στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. Ηταν η πρώτη φορά που αποφάσιζε να παρουσιάσει κάτι στη χώρα μας μιας και ζούσε για δεκαετίες στο Λονδίνο. Εχοντας ολοκληρώσει τον κύκλο της δημιουργίας οικογένειας και ανατροφής των παιδιών της, αποφάσισε να κάνει σπουδές και να ξεκινήσει  καλλιτεχνική σταδιοδρομία. Μετά την Ερμούπολη, ακολούθησε το αφιέρωμα «Πορθμεία» στην Ελευσίνα την ίδια χρονιά. Εκεί είχε μια εγκατάσταση με βάρκες από λαθρομετανάστες, τις οποίες είχε η ίδια μαζέψει από τις Οινούσσες και τη Χίο, απ’ όπου κατάγεται. Τόσο στη χώρα μας όσο και σε διεθνές επίπεδο η εικαστικός ήταν η πρώτη που έστρεψε το βλέμμα της στο τεράστιο θέμα της μετανάστευσης, σε μια περίοδο που δεν είχε λάβει τις σημερινές του διαστάσεις.

Συνέχισε να φτιάχνει έργα με τις βάρκες αυτές που παρουσιάστηκαν στην Κωνσταντινούπολη και στην Πύλη του Βραδεμβούργου στο Βερολίνο, σε μια προσπάθεια να ευαισθητοποιήσει τη διεθνή κοινή γνώμη. Αργότερα την Αθήνα, στο προαύλιο του Βυζαντινού Μουσείου είχε παρουσιάσει μάλιστα ένα από τα δουλεμπορικά πλεούμενα καλυμμένο από τάματα με τα ονόματα χαμένων ανθρώπων που πήγαν να περάσουν το Αιγαίο. Κάποια χρόνια αργότερα, ο Κώστας Βαρώτσος έκανε στην Ιταλία μια εικαστική εγκατάσταση μεγάλου σεβασμού και ευαισθησίας με ένα πλοίο που βυθίστηκε και πήρε μαζί του δεκάδες ζωές. Τόσο εκείνος όσο και η Λεμού κράτησαν μέσα τους το μέτρο μπροστά στο ανείπωτο πένθος, σε αντίθεση ίσως με τον Ισλανδό καλλιτέχνη Christoph Büchel στην πρόσφατη Μπιενάλε Βενετίας.

Πριν από λίγες ημέρες εγκαινιάστηκε η τελευταία έκθεση της Καλλιόπης Λεμού, με τίτλο «Bound» στην Atopos CVC, στο υπέροχο οίκημα της οδού Σαλαμίνος στο Μεταξουργείο. Προβάλλεται για πρώτη φορά το νέο της φιλμ και παρουσιάζεται μια εγκατάσταση από λινούς επιδέσμους. Οι επίδεσμοι φέρουν τους στίχους της ποιήτριας Σαπφούς και εκτέθηκαν στο κοινό για πρώτη φορά το 2018 στην γκαλερί Gazelli Art House στο Λονδίνο. Το «Bound» διερευνά τα όρια που θέτουμε στον εαυτό μας και στην προσωπική μας ελευθερία, δημιουργώντας  δεσμά που οδηγούν στην εσωτερική μας παγίδευση. Για την Καλλιόπη Λεμού, οι επίδεσμοι συμβολίζουν τις ιδέες, εμμονές και επιθυμίες με τις οποίες καθορίζουμε τη ζωή μας και οι οποίες μπορεί να μας οδηγήσουν στην προσωπική μας φυλακή. Η έκθεση εμπλουτίζεται με ένα παράλληλο πρόγραμμα από ομιλίες και δρώμενα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ