ΕΛΛΑΔΑ

Χρώματα και συντηρητικά

ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ

Η ιταλική παρμεζάνα μπορεί να μη σημειώσει καλές επιδόσεις στο σύστημα NUTRI-SCORE λόγω άλατος.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: MISE EN PLACE

​​Φανταστείτε ότι βρίσκεστε σε ένα σούπερ μάρκετ του Λονδίνου ή του Παρισιού. Παίρνετε από το ράφι μια συσκευασία με ελληνικές ελιές, ένα μπουκάλι ελαιόλαδο ή ένα κομμάτι συσκευασμένη παρμεζάνα και λίγο προσούτο. Η χρωματιστή ετικέτα που είναι κολλημένη στο μπροστινό, εμφανές με την πρώτη ματιά, μέρος των προϊόντων σάς κάνει να το ξανασκεφτείτε. Τα ξαναβάζετε στη θέση τους και συνεχίζετε τη βόλτα σας στο σούπερ μάρκετ αναζητώντας κάτι πιο «υγιεινό». Το καινούργιο μέτρο που εφάρμοσε αρχικά η Βρετανία και τώρα υιοθετεί και η Γαλλία μπορεί εκ πρώτης να μην ακούγεται και τόσο κακό –άλλωστε, τι το κακό υπάρχει στο να «προστατεύει» μια χώρα τους καταναλωτές της–, έχει όμως τρομοκρατήσει χώρες όπως η Ιταλία και η Ελλάδα. Τι ακριβώς είναι; Ουσιαστικά, πρόκειται για μια χρωματιστή ετικέτα που μπορεί να ενοχοποιήσει άδικα αρκετά προϊόντα, επιφέροντας τεράστια ζημιά στις εξαγωγές και κατά συνέπεια στις εθνικές οικονομίες. Συγκεκριμένα: Bρετανία και Γαλλία συστήνουν σε μεγάλες επιχειρήσεις τροφίμων τη χρήση του συστήματος NUTRI-SCORE.

Πρόκειται για μια διατροφική επισήμανση πέντε χρωμάτων στις ετικέτες, ένα σύστημα χρωματικής κωδικοποίησης των διατροφικών πληροφοριών στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας των τροφίμων, το οποίο μέχρι στιγμής εφαρμόζεται σε εθελοντική βάση καθώς η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν δίνει το περιθώριο στις χώρες-μέλη να το καταστήσουν υποχρεωτικό. Ωστόσο έχει ήδη θορυβήσει τους παραγωγούς σε αρκετές χώρες. Τους Ελληνες, γιατί προϊόντα όπως οι ελιές για παράδειγμα μπορεί να πάρουν αρνητικό χρώμα στην ετικέτα τους για τα... λιπαρά τους, τους Ιταλούς γιατί η παρμεζάνα τους μπορεί να μη σημειώσει καλές επιδόσεις λόγω άλατος. Ηδη, μάλιστα, έρευνα ιταλικού ινστιτούτου έχει δείξει μείωση στις πωλήσεις προσούτο και παρμεζάνας στη Βρετανία από τη στιγμή που άρχισε να εφαρμόζεται το μέτρο.

Φυσικά η κριτική είναι σφοδρή. Και δικαίως, όσο και αν η επιχειρηματολογία στηρίζεται στο δόγμα «όλα γίνονται για την προστασία του καταναλωτή». Πρώτον, διότι παράλληλα δεν αναδεικνύονται οι κίνδυνοι από πρόσθετα και συντηρητικά και, δεύτερον, διότι ενοχοποιούνται τρόφιμα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα μόνον αν η κατανάλωσή τους φτάνει σε υπερβολικές ποσότητες. Για να καταλάβουμε τη ζημιά που μπορεί να προκληθεί από το συγκεκριμένο μέτρο, αρκεί ένα και μόνο στοιχείο από την έρευνα που πραγματοποίησε η γαλλική εφημερίδα Le Monde – δημοσιεύθηκε σε άρθρο του Ηλία Μπέλου στην «Καθημερινή» πριν από λίγες ημέρες. Το 45,5% από όλα τα τρόφιμα (33.000 προϊόντα), με βάση τη νέα σήμανση, λαμβάνει χαμηλή διατροφική αξιολόγηση. Με λίγα λόγια, φοβού τους «προστάτες» του πιάτου σου!

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ