ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ταξίδι στην εποχή της μεσογειακής αθωότητας, μέσα από τον φακό του Ρόμπερτ Μακέιμπ

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Το περίφημο Λιβάδι του Γερανού στην Πάτμο, με το παλιό μονοπάτι που πλέον έχει γίνει δρόμος για αυτοκίνητα. Ο φακός του Ρόμπερτ Μακέιμπ το διέσωσε.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Yπάρχει ένας λόγος που οι φωτογραφίες του Αμερικανού Ρόμπερτ Μακέιμπ καταφέρνουν πάντα να αγγίξουν τις εσωτερικές μας χορδές. Eίναι τραβηγμένες με σεβασμό, τρυφερότητα και αγάπη, σαν να ήταν η Ελλάδα ο δικός του τόπος, το μέρος όπου γεννήθηκε και θέλει να διασώσει μέσα από τις εικόνες του. Λες και ήξερε πως ό,τι θα αποτύπωνε με τον φακό του τη δεκαετία του ’50, του ’60, ακόμα και το ’70 ή ’80, σήμερα δεν θα υπήρχε, μετά την έλευση του μαζικού τουρισμού.

Η έγνοια του για την πατρίδα μας και το παρελθόν και τις παραδόσεις της τού δίνει δικαίως τον τίτλο του πρεσβευτής της διαχρονικής ελληνικής ομορφιάς. Αυτό είναι και το πρίσμα των φωτογραφιών που παρουσιάζει από την ερχόμενη Τετάρτη 26 Απριλίου στην έδρα της ελληνικής πρεσβείας στις Βρυξέλλες, σε μια έκθεση με τίτλο «Ελλάδα: μια διαδρομή σε μια συναρπαστική γη».

Λήψεις γεμάτες ενάργεια, αιγαιοπελαγίτικο φως, ανθρώπους που ζουν σε αρμονία με τη φύση, ένα ανέγγιχτο περιβάλλον, μια μεσογειακή αθωότητα και γλυκύτητα. Η «πινακοθήκη» των τοπίων και των ανθρώπων που πρωταγωνιστούν στη δουλειά του Μακέιμπ μάς θυμίζει πώς ήταν τα νησιά μας αλλά και οι κάτοικοί τους προτού η τουριστική βιομηχανία αλλάξει τα πάντα. Στα πρόσωπά τους, φαίνεται ο μόχθος, η φτώχεια αλλά και η αξιοπρέπεια και η υπερηφάνεια τους.

Ο φωτογράφος ήρθε στην Ελλάδα στα μέσα της δεκαετίας του ’50 με μια Rolleiflex κρεμασμένη στον λαιμό. Το ταξίδι δεν κράτησε δέκα ημέρες, όπως νόμιζε. Ούτε διήρκεσε ολόκληρο εκείνο το καλοκαίρι. Τελικά, εξήντα συναπτά χρόνια μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στη Νέα Υόρκη και τη χώρα που αγάπησε με πάθος. Εκανε γερές φιλίες, παντρεύτηκε Ελληνίδα, μεγάλωσε τα παιδιά του με ελληνικά ήθη, έθιμα και γλώσσα. Αγόρασε σπίτι στην Πάτμο, το νησί με το οποίο συνδέθηκε περισσότερο απ’ όλα τα άλλα.

Σαν ακοίμητος φρουρός, στην πλώρη της μνήμης, ο Μπομπ Μακέιμπ είχε απόλυτη συνείδηση για το τι χάνεται με την πάροδο του χρόνου. Σε ένα κείμενό του για τα ελληνικά καΐκια που εξαφανίζονται σιγά σιγά από τα πελάγη, γράφει: «Μακάρι, τότε που πρωτοήρθα στην Ελλάδα, να είχα φέρει μαζί μου περισσότερα φιλμ...». Η έκθεση στις Βρυξέλλες θα διαρκέσει μέχρι και τις επτά Μαΐου με δεκάδες φωτογραφικά του έργα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ