ΕΛΛΑΔΑ

Το μικρό θαύμα του Ωδείου Αθηνών και η έκθεση για τον Δαμιανό Ζαρίφη

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Αριστερά, ιδού πώς είναι σήμερα μέρος του «Ω2» στο Ωδείο, με εκθέματα από το αφιέρωμα στον Δαμιανό Ζαρίφη (φωτ. Χρήστος Τόλης). Δεξιά, και να πώς ήταν προηγουμένως, όταν φωτογράφισε τον χώρο για την «Κ» ο Αλέξανδρος Φιλιππίδης, τον Μάρτιο του 2016.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Ηταν ένα μικρό αθηναϊκό θαύμα που είδα να διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια μου: τον Μάρτιο του 2016 είχα ξεναγηθεί από τον πρόεδρο του Ωδείου Αθηνών Νίκο Τσούχλο σε ένα τμήμα των υπόγειων χώρων του που παρέμεναν ημιτελείς και ως εκ τούτου αναξιοποίητοι από το 1976. Ρυπαροί και παρατημένοι, στέγαζαν κάθε λογής πεταμένα αντικείμενα, ενώ ο μόνος ζωντανός οργανισμός ήταν τα περιστέρια (σε κάθε στάδιο της βιολογικής εξέλιξής τους). Χάρις στις συντονισμένες προσπάθειες που έκανε ο κ. Τσούχλος, με πείσμα και κουράγιο, ύστερα από λίγο καιρό ο Οργανισμός ΝΕΟΝ βοήθησε στον καθαρισμό, εξοπλισμό και αδειοδότησή τους, ώστε να φιλοξενηθεί εκεί η έκθεση «Υπέρβαση της Αβυσσος».

Αργότερα οι ανακαινισθέντες χώροι δόθηκαν στην documenta και δεν υπήρχε Αθηναίος που να μην εντυπωσιαστεί από την απρόσμενη αυτή νέα στέγη πολιτισμού που παρέμενε ανενεργή στην καρδιά της πόλης. Προχθές στο «Ω2» (έτσι ονομάστηκε) ζήσαμε μια πολύ τρυφερή βραδιά, με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης που φιλοξενείται εκεί. Πρόκειται για το εξαιρετικό αφιέρωμα «Ο παλμός του σχεδίου», ένας φόρος τιμής στη ζωή και στο έργο του χαρισματικού ενδυματολόγου και σκηνογράφου Δαμιανού Ζαρίφη. Πέρασαν δέκα χρόνια από τον πρόωρο θάνατό του, σε ηλικία μόλις 61 ετών, και η σύζυγός του, θεατρολόγος Ελένη Βαροπούλου, διοργάνωσε μαζί με τη συνεργάτιδά της Σταυρούλα Κατσιαμπούλα μια έκθεση που σκιαγραφεί το συνολικό έργο του.

Ο Ζαρίφης, στα 30 χρόνια ενεργού καριέρας, συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής και πολλούς θιάσους, ενώ άφησε το στίγμα του και στον κινηματογράφο με ταινίες όπως ο «Ελ Γκρέκο» του Σμαραγδή και οι «Νύφες» του Βούλγαρη. Ανθρωπος χαμηλών τόνων, ταλαντούχος, έβρισκε με τη διαίσθηση και τη γνώση πώς πρέπει να σχεδιάσει τα σκηνικά και τα κοστούμια. Στις ικανότητές του άλλωστε είχαν βασιστεί οι καλύτεροι θεατρικοί και κινηματογραφικοί σκηνοθέτες από τον Κάρολο Κουν, από τον οποίο ξεκίνησε την καριέρα του, μέχρι τον Βασίλη Παπαβασιλείου και τον Θεόδωρο Τερζόπουλο.

Οι δύο τελευταίοι, μαζί με τη Λυδία Κονιόρδου, την Ολια Λαζαρίδου, τον Μανώλη Παντελιδάκη και βέβαια τον Νίκο Τσούχλο, μίλησαν με λόγια ζεστά και συγκινητικά στα εγκαίνια, όπου έδωσαν το «παρών» πολλοί άνθρωποι από το θέατρο και τον κινηματογράφο. Την παρουσίαση των ομιλητών έκανε η ίδια η Ελένη Βαροπούλου κρατώντας σφιχτά από το χέρι την εγγονή της την Ηλέκτρα, από την κόρη που απέκτησε με τον Δαμιανό Ζαρίφη, την Αννα. Η εκδήλωση έκλεισε με την ερμηνεία της σοπράνο Τζούλιας Σουγλάκου, η οποία ερμήνευσε αποσπάσματα από την όπερα Βάιλ - Μπρεχτ «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνυ» συνοδευόμενη από τον Δημήτρη Γιάκα στο πιάνο.

Αξίζει οπωσδήποτε μια επίσκεψη στην έκθεση που ολοκληρώνεται στις 20 Ιανουαρίου, όχι μόνο για τον πλούτο και την ευαισθησία της «πρώτης ύλης», αλλά και για να δείτε (όσοι δεν το έχετε κάνει ακόμα) αυτούς τους ωραίους χώρους του Ωδείου, που πραγματικά του δίδουν νέα πνοή. Προβλέπονται μάλιστα και ξεναγήσεις από την ίδια την Ελένη Βαροπούλου τις ερχόμενες ημέρες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ