ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Ο τελευταίος πίνακας του Παναγιώτη Τέτση θα συντροφεύει τον πρωθυπουργό

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Το έργο του Τέτση «Υδρα Ι», που βρήκε για λίγο τη θέση του μέσα στο σαλόνι στο Μέγαρο Μαξίμου.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Από τον λογαριασμό του στο Instagram, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας μας φανέρωσε τον εικαστικό «ανασχηματισμό», που έγινε πριν από λίγες ημέρες στο Μέγαρο Μαξίμου. Μια θαλασσογραφία του Βολανάκη κατέβηκε από τον τοίχο για να εκτεθεί μαζί με άλλα έργα του καλλιτέχνη στο λαμπρό αφιέρωμα του Ιδρύματος Θεοχαράκη, που εγκαινιάζεται απόψε. Επρόκειτο για τη «Ναυμαχία της Σαλαμίνος», έναν από τους πίνακες που φαίνεται όλη η μαστοριά του ζωγράφου, ο οποίος άφησε τη σφραγίδα του στην ελληνική τέχνη του 19ου αιώνα.

Στη θέση της ναυμαχίας ήρθε ένα ήρεμο θαλασσινό και βραχώδες τοπίο. Είναι η «Υδρα Ι», το τελευταίο έργο που ολοκλήρωσε ο Παναγιώτης Τέτσης πριν από τον θάνατό του στις 5 Μαρτίου του 2016. Το είχε συμπεριλάβει στο κύκνειο άσμα του, τη μεγάλη έκθεση που είχε κάνει κάποιους μήνες πριν στο Ιδρυμα Θεοχαράκη. Ετσι λοιπόν για να μην μείνει κενός ο τοίχος στo σαλόνι του πρωθυπουργικού μεγάρου, το Ιδρυμα δάνεισε για λίγο το έργο του Υδραίου με θέμα την πατρίδα του. Θα συντροφεύσει για μερικούς μήνες τον πρωθυπουργό μέχρι να λήξει η αναδρομική στη Βασιλίσσης Σοφίας.


Ο ζωγράφος Παναγιώτης Τέτσης σε μια ωραία λήψη του φωτογράφου της «Κ», Νίκου Κοκκαλιά.

Το αστείο βέβαια είναι ότι λίγο προτού «φύγει», ο Τέτσης που είχε πάντοτε άποψη για τα δημόσια πράγματα, είχε εκφράσει την εμπιστοσύνη του και την ελπίδα του στο πρόσωπο του Κυριάκου Μητσοτάκη ως καταλληλότερου πρωθυπουργού. Ιδού τι είχε πει σ’ εκείνη τη συνέντευξη που δημοσιεύθηκε στην «Κ», για διαβολική σύμπτωση ακριβώς πριν από δύο χρόνια στις 7 Φεβρουαρίου: «Για να ανορθωθεί η χώρα, θα πρέπει να περάσει πολύς χρόνος και κυρίως να βρεθεί ένας πρωθυπουργός με πυγμή ώστε να προωθήσει τις σωστές αλλαγές που θα μας πάνε μπροστά, θα εξυγιάνουν την κατάσταση. Θεωρώ ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αποδείξει από τότε που ήταν υπουργός ότι δουλεύει πολύ σκληρά, έχει θέληση και κυρίως δεν υποχωρεί μπροστά στις δυσκολίες ή στις αντιδράσεις. Χάρηκα πολύ που εξελέγη και θεωρώ ότι είναι μια ελπίδα για το μέλλον». Συμπλήρωσε μάλιστα: «Ξέρω πότε άρχισε η ηθική κατάπτωση του τόπου. Το σύνθημα “Τσοβόλα, δώσ’ τα όλα” μας στοίχειωσε και η συμπεριφορά που παγιώθηκε τότε επιβιώνει μέχρι σήμερα στον πολιτικό κόσμο και στην κοινωνία. Δυστυχώς γίναμε καλοπερασάκηδες και τώρα δεν μπορούμε να προσαρμοστούμε σε πιο δύσκολες συνθήκες. Σημασία έχει τώρα να βάλουμε όλοι μυαλό και να μπορέσουμε να ανασυγκροτήσουμε την πατρίδα ο καθένας από το δικό του μετερίζι. Μόνο με συλλογική δουλειά και πίστη θα βγούμε από το αδιέξοδο».

Η αλήθεια είναι βέβαια ότι ο Αλέξης Τσίπρας είχε επιλέξει για την καίρια θέση πίσω από το γραφείο του το έργο ενός αριστερού ζωγράφου, του Δημοσθένη Κοκκινίδη. Ηταν αυτή η επιβλητική κατακίτρινη σύνθεση με τίτλο «Αντίθεση» που είχε ολοκληρώσει ο καλλιτέχνης το 1980. Σε εκείνη τη θέση ο Γιώργος Παπανδρέου είχε βάλει το «Ατέρμονο Πεδίο - Δελφοί» του Θεόδωρου Στάμου, ένα εκπληκτικό μπλε έργο με μια σχισμή στον καμβά. Κλασικότερος όλων στα γούστα ο Αντώνης Σαμαράς με την πατριωτική «Ελλάδα Ευγνωμονούσα» του Βρυζάκη...

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ