ΕΛΛΑΔΑ

Εναρκτήριο λάκτισμα για PISΑ

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: Εκπαίδευση

Στα θρανία του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ θα καθήσουν περίπου 7.000 δεκαπεντάχρονα Ελληνόπουλα, με την ελπίδα αυτή τη φορά η χώρα μας να ξεκολλήσει από τις μέτριες επιδόσεις των προηγούμενων διαγωνισμών. Ο διαγωνισμός έκανε έναρξη χθες, θα έχει διάρκεια έως τα τέλη Μαρτίου και θα συμμετάσχουν μαθητές από 268 δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια. Και φέτος υπήρξαν αντιδράσεις από τοπικές ενώσεις καθηγητών –σε Αχαΐα, Κρήτη, Αττική– που βάλλουν κατά των πρακτικών και των επιταγών του ΟΟΣΑ, αλλά θεωρούνται ηπιότερες εκείνων του 2015.

Ειδικότερα, στον διαγωνισμό, που διενεργείται ανά τριετία, οι μαθητές εξετάζονται σε τρία αντικείμενα (φυσικές επιστήμες, μαθηματικά, κατανόηση κειμένου), αλλά κάθε φορά δίνεται βάρος σε ένα εξ αυτών, ενώ προστίθεται και ακόμη μία εξέταση πάνω σε μια ειδική δεξιότητα που θεωρείται ότι πρέπει να έχουν οι μαθητές. Οπως ανέφερε χθες στην «Κ» η Χρύσα Σοφιανοπούλου, επίκουρη καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και εθνική διαχειρίστρια του PISA στην Ελλάδα, «τα τελευταία χρόνια απασχολούν τη διεθνή εκπαιδευτική κοινότητα ερωτήματα όπως η ύπαρξη ή όχι μιας ξεχωριστής ικανότητας που να εφοδιάζει τους νέους ανθρώπους ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολιτισμικά διαφορετικών και ψηφιακά συνδεδεμένων κοινοτήτων στις οποίες δουλεύουν και αναπτύσσουν κοινωνικές σχέσεις. Aν όντως υπάρχει μια τέτοια ικανότητα, ζητούμενο είναι πώς αυτή θα έπρεπε να καλλιεργηθεί στο σχολείο». Ετσι, στην έρευνα PISA 2018 κύριο γνωστικό αντικείμενο είναι η κατανόηση κειμένου, ενώ φέτος έχει ενταχθεί ένα νέο γνωστικό αντικείμενο (το 2015 υπήρχε η συνεργατική επίλυση προβλήματος). Πρόκειται για τις «Γνώσεις και δεξιότητες του πολίτη του κόσμου». «Ο όρος αναφέρεται στην ικανότητα να αναλύει κάποιος παγκόσμια και διαπολιτισμικά θέματα, με κριτική σκέψη και από διαφορετικές οπτικές, για να κατανοήσει πώς οι διαφορές μεταξύ των ατόμων επηρεάζουν τις αντιλήψεις, τις κρίσεις και τις ιδέες που έχει κάποιος για τον εαυτό του και τους άλλους», τονίζει η κ. Σοφιανοπούλου.

Η Ελλάδα έως τώρα έχει πολύ μέτριες επιδόσεις στον PISA. Ενδεικτικά, στον τελευταίο διαγωνισμό, του 2015, μετείχαν 72 χώρες (35 χώρες του ΟΟΣΑ και 37 συνεργαζόμενες) και αξιολογήθηκαν περίπου 540.000 μαθητές. Στις φυσικές επιστήμες, όπου δόθηκε το βάρος, όπως και στα μαθηματικά, οι Ελληνες μαθητές έφεραν τη χώρα μας στην 43η θέση, ενώ στην κατανόηση κειμένου η Ελλάδα κατετάγη 41η. Ετσι, η Ελλάδα κατατάχθηκε και στα τρία τεστ στην ομάδα των χωρών (μαζί με Σλοβακία, Χιλή και Βουλγαρία, ενδεικτικά) με χαμηλότερη επίδοση από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ και με στατιστικά σημαντική διαφορά. Μάλιστα, από το 2000, οπότε έγινε ο πρώτος PISA, έως σήμερα, οι επιδόσεις της Ελλάδας και στα τρία πεδία είναι κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ.

Διορισμοί

Χθες ο υπ. Παιδείας Κ. Γαβρόγλου επανέλαβε ότι προτεραιότητα του υπουργείου είναι οι διορισμοί μονίμων, ενώ για την κόντρα με τους δήμους ως προς την καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής, ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε ότι θα συσταθεί επιτροπή για να μελετήσει το θέμα. Οπως είπε, «τώρα δεκάδες χιλιάδες παιδιά μένουν έξω από τους παιδικούς σταθμούς που ανήκουν στην ευθύνη των δήμων, διότι οι παιδικοί σταθμοί δεν έχουν χώρους να τα φιλοξενήσουν».

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ