ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Θεωρείται ένα από τα εμβληματικά εκθεσιακά γεγονότα για τη φωτογραφία. Η Association of International Photography Art Dealers συγκέντρωσε στις αρχές Απριλίου στη Νέα Υόρκη μερικές από τις καλύτερες γκαλερί και εκδοτικούς οίκους παγκοσμίως που αγαπούν τον φακό. Η παριζιάνικη αίθουσα «Sit Down» φιλοξένησε μια ενότητα φωτογραφιών του Αμερικανού Ρόμπερτ Μακέιμπ, του δικού μας «Μπομπ», ο οποίος ερωτεύθηκε την Ελλάδα ήδη από το πρώτο του ταξίδι στη δεκαετία του ’50. Εκτοτε, μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στις δύο χώρες και αποτελεί με τον δικό του –ηχηρά διακριτικό– τρόπο ένα είδος αυτόπτη μάρτυρα για το πώς ήταν ο τόπος μας πριν από τη λαίλαπα του μαζικού τουρισμού.


Οι φωτογραφίες του Ρόμπερτ Μακέιμπ που παρουσιάστηκαν στο Μανχάταν προέρχονται από τη σειρά «Greece, Images of an Enchanted Land, 1955» και ταυτίζει τα νησιά μας με έναν χαμένο παράδεισο σε λευκούς και μαύρους τόνους.

Οι λήψεις που παρουσιάστηκαν στην έκθεση προέρχονται από τη σειρά «Greece, Images of an Enchanted Land, 1955» («Ελλάδα, εικόνες ενός μαγικού τόπου, 1955»), που κυκλοφόρησε σε βιβλίο το 2006 και ταυτίζει τα νησιά μας με έναν χαμένο παράδεισο σε λευκούς και μαύρους τόνους. Μπορεί η προσέγγιση του Μακέιμπ στην ανέγγιχτη φύση να έχει σχεδόν ελεγειακό χαρακτήρα, όμως η αποτύπωση των Ελλήνων του τότε, φανερώνει τον καθημερινό αγώνα της επιβίωσης. Πρόσωπα γεμάτα ρυτίδες, βλέμμα έντονο αλλά καθαρό, βιοπάλη, παιδιά που έχουν μόνο τα χρειώδη αλλά χαμογελούν από ευτυχία με φόντο λιμάνια, αρχαία μνημεία, δημοσιές.

Μία από τις φωτογραφίες που έκλεψαν την παράσταση στην έκθεση του Μανχάταν είναι ενός γαϊδουράκου που πρωταγωνίστησε σε ένα ωραίο διπλωματικό περιστατικό. Το 1963, ο αντιπρόεδρος Λίντον Τζόνσον επισκέφθηκε την πατρίδα μας. Βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, όπου πήγε βεβαίως να δει από κοντά την Αμερικανική Γεωργική Σχολή που επιτελούσε και εξακολουθεί να επιτελεί σπουδαίο έργο. Το δώρο του ήταν ένα τρακτέρ. Οι επικεφαλής της Σχολής ανταπέδωσαν δωρίζοντάς του το χαριτωμένο μικρό τετράποδο, που δημιούργησε όμως ένα πρόβλημα: Πώς θα το μετέφεραν πίσω στις ΗΠΑ; Κάπως έτσι ο μικρός τυχερός γαϊδαράκος του Λίντον Τζόνσον έμεινε για πάντα στην Ελλάδα. Καθώς, όμως, είχε διπλωματική ασυλία, δεν εργάστηκε ποτέ και πέρασε ζωή χαρισάμενη ελέω αντιπροέδρου μέσα στη Γεωργική Σχολή.

Ο Μακέιμπ γεννήθηκε στο Σικάγο το 1934 και μπήκε εξ απαλών ονύχων στη φωτογραφία, όταν ο πατέρας του –που δραστηριοποιείτο στον εκδοτικό χώρο– του έδωσε μια Κόντακ όταν εκείνος ήταν πέντε ετών. Ανακάλυψε την Ελλάδα ως φοιτητής το 1954. Ηταν τόσο καθοριστική η πρώτη αυτή αυτοψία, που αποφάσισε να έρθει ξανά το 1955 για να συνεχίσει να φωτογραφίζει. Η ζωή του δέθηκε με την ελληνική θάλασσα και το χώμα για πάντα. Παντρεύτηκε Ελληνίδα, απέκτησε σπίτι στην Αθήνα και στην Πάτμο, δεν σταμάτησε ποτέ να απαθανατίζει την πατρίδα μας.

Σε συνέντευξή του στον «Εθνικό Κήρυκα» της Νέας Υόρκης με αφορμή την παρουσίαση, ο Μακέιμπ παρομοιάζει τη φωτογραφία με μια άλλη μορφή τέχνης: «Για εμένα, οι πιο πετυχημένες φωτογραφίες εκπροσωπούν μια μορφή ποίησης... Οπως ένα μικρό ποίημα μπορεί να δημιουργήσει μια έντονη συναισθηματική εμπειρία, την ίδια δυνατότητα έχει και μία εικόνα». Σε λίγο καιρό, ο φωτογράφος θα επιστρέψει στην Ελλάδα από την Αμερική για να ολοκληρώσει το τελευταίο του πρότζεκτ που αφορά ένα βιβλίο για τις Στροφάδες στη Ζάκυνθο με κείμενα και έρευνα της δημοσιογράφου Κατερίνας Λυμπεροπούλου. Ακαταπόνητος και γεμάτος μεράκι, ο φωτογράφος έχει προσφέρει πολλά στη χώρα μας, την οποία αγάπησε με εκείνο το πάθος που χαρακτήριζε τους παλαιάς κοπής Φιλέλληνες.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ