ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Eνας Ιταλός φωτογράφος και πολλοί Ελληνες εικαστικοί εμπνέονται από τα καΐκια

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Ο Ιταλός Στέφανο Μπενάτσο επί το έργον.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Τον περασμένο Απρίλιο, ο Στέφανο Μπενάτσο είχε έρθει στην πατρίδα μας για να φωτογραφίσει εγκαταλελειμμένα σκαριά. O Ιταλός πρέσβης άφησε πίσω του μια λαμπρή διπλωματική καριέρα για να αφιερωθεί σε αυτό που αγαπούσε περισσότερο. Να αρπάζει τη φωτογραφική του μηχανή και να πηγαίνει σε διάφορα μέρη του κόσμου για να απαθανατίσει πλοία και πλεούμενα σε κατάσταση αποσύνθεσης. Ταξιδεύοντας στη χώρα μας γρήγορα πληροφορήθηκε τη σκληρή μοίρα των ξύλινων καϊκιών. Κομψοτεχνήματα της ναυπηγικής τέχνης που βγήκαν από σπουδαίους μάστορες και ονομαστούς ταρσανάδες καταστρέφονταν με τις ευλογίες της Ε.Ε. που δίδει παχυλές αποζημιώσεις στους αλιείς για να αποσύρουν την επαγγελματική άδεια του σκάφους.

Ο αφανισμός των σκαφών τον στενοχώρησε σε τέτοιο βαθμό, που αποφάσισε να πάρει μέρος στον μεγάλο αγώνα που κάνει εδώ και πολλά χρόνια ο Σύνδεσμος Προστασίας Παραδοσιακών Σκαφών, μέλη του οποίου τον βοήθησαν στις φωτογραφίσεις του. Για να ενισχύσει αυτήν τη συγκινητική προσπάθεια, παρουσιάζει από αύριο στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά τις όμορφες λήψεις του από κάθε γωνιά του κόσμου μαζί με ελληνικά σκαριά που καταστράφηκαν ή αφέθηκαν να σαπίσουν στη στεριά: δίπλα στη Ναμίμπια και την Παταγονία, το Πέραμα, η Σαλαμίνα, το Γύθειο. Ο στόχος του Μπενάτσο είναι να ανασχέσει τη διαδικασία της λήθης, αυτή που σκεπάζει τον μόχθο, τον κίνδυνο, τη χαρά που βίωσαν οι ναυτικοί. Τον δονεί η γενναιότητα, το κουράγιο, οι αξίες που είχαν οι θαλασσινοί και θεωρεί ότι σταδιακά εκλείπουν από τον σύγχρονο κόσμο. Η έκθεσή του με τίτλο «Το χρέος της Μνήμης» είναι μέρος του «Tempo Forte» που εστιάζει στους πολιτιστικούς δεσμούς μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας. Τελεί υπό την αιγίδα της ιταλικής πρεσβείας στην Αθήνα, του υπουργείου Πολιτισμού και του Δήμου Πειραιά. 


Ο Μπενάτσο  έχει γυρίσει όλον τον κόσμο φωτογραφίζοντας πλοία.

Με τον Μπενάτσο ενώνουν τις δυνάμεις τους Ελληνες εικαστικοί που συμμετέχουν στην έκθεση «Τα καΐκια που πληγώναμε», η οποία φιλοξενείται επίσης στη Δημοτική Πινακοθήκη του Πειραιά με εγκαίνια την ίδια μέρα. Στόχος των διοργανωτών αλλά και των επιμελητών είναι να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη να σταθεί απέναντι στην καταστροφή των μικρών ξύλινων αλιευτικών σκαφών. Σκούνες και περάματα, τρεχαντήρια και μπρίκια γίνονται πηγή αναφοράς και έμπνευσης για τους νεαρούς καλλιτέχνες. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της ζημιάς που προκαλείται στην παράδοσή μας, από τα περίπου 17.500 σκάφη έχουμε χάσει πια τα 14.500. Φέτος λ.χ. έχει προγραμματιστεί να καταστραφούν περίπου 460 σκαριά με τα προγράμματα της Ε.Ε., ενώ αντίστοιχα θα κατασκευαστούν συνολικά 30-40, όπως μας ενημερώνει ο ναυπηγός Κώστας Δαμιανίδης, που έχει ασχοληθεί με το θέμα.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ