ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ

Λαμπρή υποδοχή στη Σικελία για τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου

ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΠΟΥΡΝΑΡΑ

Ο ελληνικός πολιτισμός αποτέλεσε εκκίνηση στην έμπνευσή της.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ: ΑΘΗΝΑΪΚΑ PLUS

Οι ακατάλυτοι δεσμοί της Μεγάλης Ελλάδος που μας συνδέουν με τη Σικελία αλλά και η μεγάλη αγάπη που έχουν οι Ιταλοί για το έργο της Βένιας Δημητρακοπούλου ήταν εμφανείς στη θερμή υποδοχή που γνώρισε η έκθεση της Ελληνίδας γλύπτριας, στις 15 Νοεμβρίου στο Παλέρμο. Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας με τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» που παρουσιάστηκε στο Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, το περίφημο Museo Archeologico Antonino Salinas. Ακολουθούν δύο ακόμα αφιερώματα τους επόμενους μήνες στο Τορίνο και στην Τεργέστη. Θα παρουσιαστεί εν συνόλω μια ενότητα με παλαιότερα και νέα έργα που έχουν ως πηγή έμπνευσης την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα αλλά και στοιχεία άλλων πολιτισμών όπως ο κινεζικός.

Η έκθεση στο Παλέρμο εστιάζει στην «Υλη». Η Δημητρακοπούλου έχει πειραματιστεί με πολλά υλικά και δίνει μεγάλη έμφαση στην πρωταρχική άμορφη μάζα που σταδιακά αποκτά πνοή και υπόσταση, χάρις στην «αλχημεία» της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Στη Σικελία ταξίδεψαν μία πλειάδα θεών, ηρώων, πολεμιστών, η Γαία και ο Ηλιος, ο Αγαμέμνων και ο Πέλοπας. Γλυπτά σε ορείχαλκο ή σε ηφαιστειακή πέτρα. Μαζί τους μαρμάρινα δόρατα. Ολα αυτά συνυπάρχουν με μανδύες από κινεζικό χαρτί με φυλακτήρια λόγια αγάπης, έρωτα και ελπίδας. Δεν είναι η πρώτη φορά που η εικαστικός έλκεται από το κέλυφος αλλά και το περιεχόμενο ενός αρχαιολογικού μουσείου. Το έργο της «Προμαχώνες» άνοιξε έναν ιδιότυπο διάλογο με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Πατησίων. Εν αντιθέσει, πάντως, με τους Αθηναίους, οι Σικελοί πήραν την απόφαση να κρατήσουν το Χρυσό Δόρυ της Βένιας Δημητρακοπούλου. Απέκτησε μόνιμη θέση σε αίθουσα του ισογείου, όπου δεσπόζουν οι αρχαϊκές μετόπες από τον ναό Υ του Σελινούντος, στις οποίες μεταξύ άλλων απεικονίζονται η Αρπαγή της Ευρώπης και η Δελφική Τριάδα.


Η Βένια Δημητρακοπούλου (δεξιά) με την Αλίκη Κεφαλογιάννη.

Η τριλογία των εκθέσεων αυτών διοργανώνεται από το Ελληνικό Ιδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με την γκαλερί Artespressione του Μιλάνου. Η διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Tempo Forte» του ιταλικού και ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού που έχει ως σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες. Ο Ιταλός πρέσβης στην Αθήνα Λουίτζι Μάρας είχε υποστηρίξει με θέρμη την πρωτοβουλία αυτή. Οι εκθέσεις τελούν υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και της πρεσβείας της Ελλάδος στη Ρώμη. Την επιμέλεια και τον συντονισμό επωμίστηκαν οι Αφροδίτη Οικονομίδου και Ματέο Πατσίνι.

Τα εγκαίνια, πάντως, εξελίχθηκαν σε μια εγκάρδια ιταλοελληνική συνάντηση, με το προνόμιο του κοινού πολιτιστικού αλλά και συναισθηματικού κώδικα. Επόμενος σταθμός η έκθεσή της στο Τορίνο από τις 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019. Εκεί θα παρουσιαστεί το νέο έργο της γλύπτριας «Επιγραφή» μεγάλων διαστάσεων από ατσάλι και φως, μαζί με μία σειρά από 35 ημερολόγια - σημειωματάρια, αλλά και δύο μανδύες μεγάλου μεγέθους.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ