ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπίρτζης μαινόμενος κατά κατασκευαστικών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΙΑΛΙΟΣ

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υποστήριξε ότι με τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και τις συμβάσεις παραχώρησης –τις οποίες, βέβαια, χρησιμοποίησε και ο ίδιος στη θητεία του– τα έργα «κοστίζουν το εικοσαπλάσιο από όσο πρέπει».

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Στον επιχειρηματικό πόλεμο ανάμεσα στις κατασκευαστικές εταιρείες απέδωσε χθες την ευθύνη για την απουσία υλοποιούμενων έργων ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Χρησιμοποιώντας βαριές εκφράσεις, ο υπουργός κατηγόρησε τον εργολαβικό κόσμο ότι «κινείται σε λογικές πλιάτσικου» και ότι αντιμετωπίζει το πρόγραμμα δημοσίων έργων ως «ευκαιρία για αρπαχτή». Υποστήριξε ότι με τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και τις συμβάσεις παραχώρησης –τις οποίες, βέβαια, χρησιμοποίησε και ο ίδιος στη θητεία του– τα έργα «κοστίζουν το εικοσαπλάσιο από όσο πρέπει». Τέλος, μίλησε υποτιμητικά για την παρουσία των ελληνικών κατασκευαστικών στο εξωτερικό, υποστηρίζοντας ότι κλήθηκε πολλάκις να απολογηθεί για τις επιδόσεις τους.

Η πρώτη ημέρα χθες του 3ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών (το οποίο διοργανώνουν οι ενημερωτικοί ιστότοποι ypodomes.com και metaforespress.gr) μετετράπη σε... πεδίο μάχης. Ο υπουργός Υποδομών ανέπτυξε την προεκλογική ρητορική του ενάντια στο «εργολαβικό κεφάλαιο», παρουσιάζοντας εαυτόν ως δεχόμενο πόλεμο από τα μεγάλα συμφέροντα. Ετσι, επιτέθηκε με ανοίκειες εκφράσεις στους εκπροσώπους των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, INTΡAKAT και METKA), που λίγο νωρίτερα είχαν ασκήσει κριτική στο υπουργείο για τις καθυστερήσεις στα μεγάλα έργα, για τις φωτογραφικές προκηρύξεις έργων και την απουσία κρατικής στήριξης των ελληνικών εταιρειών στο εξωτερικό. «Δεν μπορεί κάποιοι να βλέπουν την κατασκευή και τη συντήρηση δημόσιων έργων ως ευκαιρία αρπαχτής», ανέφερε. «Δεν μπορεί να κινούμαστε στη λογική ότι “δεν μας ενδιαφέρει ο δημόσιος τομέας”, αλλά μόνο οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ, με τα οποία τα έργα κοστίζουν το εικοσαπλάσιο από όσο πρέπει. Δεν μπορεί μέρος του εργολαβικού κόσμου να κινείται στη λογική του πλιάτσικου». Οσο για την παρουσία των εταιρειών στο εξωτερικό, ανέφερε ότι «καλούμαι να απολογηθώ, μου γίνονται παράπονα για μεγάλες καθυστερήσεις». Υποστήριξε ότι οι καθυστερήσεις σε όλα τα μεγάλα δημόσια έργα, όπως η γραμμή 4 του μετρό, οφείλονται στις προσφυγές ανάμεσα στις εταιρείες. «Συνεχίστε αυτό που κάνετε με συνέπεια: Να καθυστερείτε τους διαγωνισμούς για τα δημόσια έργα», είπε. Τέλος, για την Αττική Οδό ανέφερε πως πρόκειται «για τρανταχτή απόδειξη του πώς κάποιοι προσπαθούν να παρεμβαίνουν και πολιτικά για να κατοχυρώσουν τη λογική της αρπαχτής».

Η χθεσινή στροφή του κ. Σπίρτζη παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, με δεδομένο ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του καλλιέργησε ιδιαίτερα στενές σχέσεις με τις μεγάλες κατασκευαστικές. Για παράδειγμα, έχει πολλάκις ταχθεί δημόσια υπέρ της επέκτασης της σύμβασης της Αττικής Οδού (μάλιστα χωρίς την έγκριση της Βουλής) έναντι της εκπόνησης μελετών για τις επεκτάσεις του έργου (παρότι χθες δήλωνε ότι «δεν μπορεί η χώρα να κινείται με το τι θέλει η αγορά»), ενώ τα προηγούμενα δύο χρόνια ανέθεσε απευθείας σημαντικά έργα στις εταιρείες που διαχειρίζονται τους παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους (αντιπλημμυρικά και άλλα) και είχε ζητήσει τις προτάσεις τους για νέα έργα, με αντάλλαγμα την επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης.

Πάντως, αξίζει να αναφερθεί ότι και ο τομεάρχης Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας, Κώστας Καραμανλής, αποδοκίμασε τις αυξήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού. «Δεν μπορούμε να κάνουμε ανακοινώσεις για αυξήσεις διοδίων και να έχουμε έναν μοχλό πίεσης για τους επόμενους που θα έρθουν στα πράγματα. Αυτή η πρακτική ανήκει στο παρελθόν», ανέφερε. Οσο για τους εκπροσώπους των κατασκευαστικών; Μάλλον τους εξέφρασε καλύτερα ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ, Πέτρος Σουρέτης: «Να ευχηθώ στον κ. Σπίρτζη μια επιτυχή προεκλογική εκστρατεία», ανέφερε.

Έντυπη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ